• Brenty

    Kan man få mask från sin katt?

    Hej min katt har kräkt, haft diarre och dragit rumpan i marken så sprang direkt till apoteket och köpte avmaskningsmedel som hon nu har fått nu. Men jag undrar om jag eller de i min familj kan ha blivit smittade från hennes mask när vi har klappat och legat och myst med henne? Och om detta då är farligt att bli smittad av kattens mask

  • Svar på tråden Kan man få mask från sin katt?
  • Sasu

    så länge du inte har ätit kattens skit, pillat katten i rumpan eller ätit spyan så är du nog inte smittad

  • norrlänningen89

    Bandmask kan smitta katt/människa men det är extremt ovanligt, vanligaste anledningarna man går mask är via tex fisk eller sallad, inget farligt, köp medel på apoteket och rengör toa/byt sängkläder. Jag har dock aldrig varit med om att katten fått diarré och drar rumpan efter sig när den har bandmask.

    Spolmask är vanligast när dom är kattungar/ungkatter. Förekommer även annars men inte alls lika vanligt, vid spolmask kan dom få diarré.

    Även här är det extremt ovanligt att man blir smittad av katten,

    kattens spolmask kan dock inte utvecklas till fullvuxna maskar hos människan och de ger väldigt sällan upphov till några problem.

    Undvik att ge katten "blandavmaskning", utan använd för specifikt mot bandmask eöler spolmask. (Tips för framtiden)

Svar på tråden Kan man få mask från sin katt?