• Anonym (Stenamatör)

    Hur se skillnad på olika ädelstenar och glas/CZ?

    Tråden ligger väl egentligen helt fel, men i brist på ett lämpligt ställe hamnade den här...

    Jag kollade runt lite på nätet på begagnade smycken och hittade ett ställe som hade begagnade smycken. På smycken som har stenar så angavs endast diamanter som exakt typ allt annat betecknas som "sten". Plast, glas, smaragd, rubin, safir betecknas alltså alla som sten. Jag är inte intresserad av att lägga pengar på glas- eller plaststenar så hur tusan kan jag skilja på dom om jag åker till butiken? Om jag tittar på smycken gjorda i ex.vis vitguld är det vanligt att man använder sig av CZ eller vanligt glas i såna?

  • Svar på tråden Hur se skillnad på olika ädelstenar och glas/CZ?
  • Anonym (Stenamatör)
    CitronTulo skrev 2020-01-10 14:12:13 följande:

    Googlade lite och hittade det här:
    https://www.jewellerybyjenny.se/hur-avgor-man-om-en-sten-ar-akta-eller-ej/

    Så är nog inte så lätt att göra som lekman!

    Men om de uppger att det är t.ex. en äkta rubin i ett smycke så kan du väl be om nått intyg på det? Är du sedan osäker så går det säkert att ta smycket till en oberoende juvelerare för bedömning och värdering?


    Tack för svaret. Kollade in länken och det gjorde inte saken lättare. Glad
    Saken är den att dom uppger absolut ingenting förutom om det är diamanter i smycket. Så har man tur skulle man kunna köpa ett smycke där det visar sig att "stenen" är en rätt värdefull historia, men sån tur lär man väl knappast ha... Skrattande
  • CitronTulo
    Anonym (Stenamatör) skrev 2020-01-10 14:41:40 följande:
    Tack för svaret. Kollade in länken och det gjorde inte saken lättare. Glad
    Saken är den att dom uppger absolut ingenting förutom om det är diamanter i smycket. Så har man tur skulle man kunna köpa ett smycke där det visar sig att "stenen" är en rätt värdefull historia, men sån tur lär man väl knappast ha... Skrattande
    Man undrar ju om de inte uppger vad det är för sten för att de inte vet? Eller om de vet att det är plast/glas men hoppas att någon ska tro att det är äkta stenar?

    För verkar ju dumt från försäljarens sida om de vet att stenarna är äkta men inte ange det?

    Tänker också på det här med diamanter.. olika diamanter är väl olika värdefulla också beroende på karat m.m.?
  • Anonym (Stenamatör)
    CitronTulo skrev 2020-01-10 15:09:14 följande:
    Man undrar ju om de inte uppger vad det är för sten för att de inte vet? Eller om de vet att det är plast/glas men hoppas att någon ska tro att det är äkta stenar?

    För verkar ju dumt från försäljarens sida om de vet att stenarna är äkta men inte ange det?

    Tänker också på det här med diamanter.. olika diamanter är väl olika värdefulla också beroende på karat m.m.?
    Dom nämner diamant med antal och storlek. Klarheten på dom verkar endast nämnas när dom blir lite större. Hittade klarhet på en med 0,40ct men inte en på 0,16ct.

    Kan tänka mig att det finns tekniska hjälpmedel för att avgöra om en sten är diamant samt att det kanske är relativt enkelt att räkna ut vikt med hjälp av storleken. Tekniska hjälpmedel kanske inte kan avgöra om nåt är en rubin, smaragd eller liknande och personalen är säkert inte utbildad på sånt och då vågar dom inte chansa och påstå att en sten är si eller så.
  • CitronTulo
    Anonym (Stenamatör) skrev 2020-01-10 16:02:30 följande:

    Dom nämner diamant med antal och storlek. Klarheten på dom verkar endast nämnas när dom blir lite större. Hittade klarhet på en med 0,40ct men inte en på 0,16ct.

    Kan tänka mig att det finns tekniska hjälpmedel för att avgöra om en sten är diamant samt att det kanske är relativt enkelt att räkna ut vikt med hjälp av storleken. Tekniska hjälpmedel kanske inte kan avgöra om nåt är en rubin, smaragd eller liknande och personalen är säkert inte utbildad på sånt och då vågar dom inte chansa och påstå att en sten är si eller så.


    Anonym (Stenamatör) skrev 2020-01-10 16:02:30 följande:

    Dom nämner diamant med antal och storlek. Klarheten på dom verkar endast nämnas när dom blir lite större. Hittade klarhet på en med 0,40ct men inte en på 0,16ct.

    Kan tänka mig att det finns tekniska hjälpmedel för att avgöra om en sten är diamant samt att det kanske är relativt enkelt att räkna ut vikt med hjälp av storleken. Tekniska hjälpmedel kanske inte kan avgöra om nåt är en rubin, smaragd eller liknande och personalen är säkert inte utbildad på sånt och då vågar dom inte chansa och påstå att en sten är si eller så.


    Så kan det vara, men hur kan de prissätta sakerna utan att veta om det är äkta stenar? Och vart har smyckena kommit ifrån? Känns lite skumt..
  • FtS70

    Några enkla tips: en diamant immar inte igen så lätt om du andas varm luft på den, en CZ är oftast helt transparent, en diamant har alltid små skönhetsfel, inklusioner. (Och har den inte det är den oerhört dyr.) Skaffa dig en riktigt bra lupp!

  • Anonym (Stenamatör)
    CitronTulo skrev 2020-01-10 16:59:18 följande:

    SåSå kan det vara, men hur kan de prissätta sakerna utan att veta om det är äkta stenar? Och vart har smyckena kommit ifrån? Känns lite skumt..


    Det är en pantbank så jag tror de värdesätter utifrån ämne (silver/guld och antal karat) samt om det är diamanter. Kommer nån in med en guldring med stenar (ej diamant) så får man alltså värdet på själva guldringen och oavsett om det är en grön glasbit eller en grön smaragd så får man samma pengar. Vet man om att det är en värdefull smaragd bör man gå nån annanstans men är det arvegods där man inte alls vet vad det är kanske man tar pengarna ändå.
  • Anonym (Stenamatör)
    FtS70 skrev 2020-01-10 19:25:16 följande:

    Några enkla tips: en diamant immar inte igen så lätt om du andas varm luft på den, en CZ är oftast helt transparent, en diamant har alltid små skönhetsfel, inklusioner. (Och har den inte det är den oerhört dyr.) Skaffa dig en riktigt bra lupp!


    Men om man kanske inte är intresserad av just diamanter så är det kört eller? Om ett smycke har en röd eller grön sten hur bedömer man om det är en glasbit eller en sten? En glasbit har väl inga inklusioner men kanske rispor på glaset och rispor kan även en sten ha. Men är det allt man har att gå på?
Svar på tråden Hur se skillnad på olika ädelstenar och glas/CZ?