• Jojoangie

    Hjälp!

    Har någon varit med om liknande?

    Hälften av mina föräldradagar försvann då barnets pappa fick svenskt personnummer. FK ska ju dock göra utredan om försäkran innan han har rätt till dagarna. Han har fyllt i blankett att föra över dagarna till mig men jag kommer väl inte få dagarna förren FK utrett hans försäkran? Vad jag förstår kan detta ta tid och jag kommer stå helt utan inkomst nu då alla mina dagar var slut och jag behöver dagarna hann kan ge. Borde inte dagarna ha varit kvar hos mig tills FK utrett om han ens har rätt till dagarna?!

  • Svar på tråden Hjälp!
  • Anonym (Bella)

    Ifall pappan redan blivit "pappa" på pappret så att säga, innan han fick sitt personnummer, så var ju FK beredda på att ge honom hans dagar så snart han fick det. Det var bara en teknisk fråga så att säga.

    Men om faderskapet inte är utrett och fastslaget så ska dagarna kvarstå hos dig. Sen kanske du ska vara rädd om dem för tar du ut dagar som man sen beslutat tillhör honom så kan du bli återbetalningsskyldig. Men ring FK och fråga, det kanske skett ett misstag.

  • Anonym (Bella)

    Sen är det ju faktiskt inte hälften av dina dagar som försvunnit utan barnets dagar har delats på två. Så är det för alla, man ges hälften av dagarna var. Sen kan en förälder föra över dagar löpande tills man är nere på de dagar som inte kan överlåtas.

  • Jojoangie

    Ja absolut är det ju så att han har rätt till 240 dagar men jag tycker det är märkligt att dom försvinner från mig innan FK ens utrett hans försäkran i Sverige! Han vill ju föra över de dagar som går dvs alla utom 90 och jag ville veta om någon varit med om samma situation hur det gick till.

  • Anonym (My)
    Jojoangie skrev 2020-01-10 15:51:41 följande:

    Ja absolut är det ju så att han har rätt till 240 dagar men jag tycker det är märkligt att dom försvinner från mig innan FK ens utrett hans försäkran i Sverige! Han vill ju föra över de dagar som går dvs alla utom 90 och jag ville veta om någon varit med om samma situation hur det gick till.


    Vad menar du med "innan fk ens utrett hans försäkring" menar du innan de utrett hur mycket pengar han är berättigad för föräldradagarna eller är det något annat du menar? Alla pappor får ju sina 240 dagar oavsett om de har beslut eller inte på vad de får ut ekonomiskt. De utreds ju först när de ansöker om att ta ut sina föräldradagar.
  • Jojoangie

    Nej när man är nyanländ i sverige utreder FK ens försäkran i Sverige om man har rätt till diverse ersättningar som Föräldrapenning exempel.

  • Anonym (Bella)
    Jojoangie skrev 2020-01-10 17:02:40 följande:

    Nej när man är nyanländ i sverige utreder FK ens försäkran i Sverige om man har rätt till diverse ersättningar som Föräldrapenning exempel.


    Då tror jag spontant att den processen kan pågå samtidigt. Om det är fastställt (mot hans samordningsnummer) att han är pappa så kanske FK redan utrett den saken? Sen har det bara varit en teknikalitet att lägga in dagarna på honom så snart han fick sitt personnummer.

    Som någon skrev ovan, nästa steg är att utreda värdet på dagarna och fastställa en SGI men det är nästa steg. Ring till F-kassan och fråga för säkerhets skull.
Svar på tråden Hjälp!