• Fri 10 Jan 2020 17:00
    1277 visningar
    17 svar
    17
    1277

    Graviditetspenning???

    Hej allihopa! Angela heter jag och jag är gravid med mitt första bebisen.

    Grejen är att jag jobbar på ett läger och har väldigt svåra uppgifter. Jag fick nåt lättare å göra (typ städ som innebär jäkla damm, och plock där jag måste böja ner hela tiden o det redan gör så mycket ont i ryggen). Jag är nästan 4 månader gravid och tänkte jobba tills jag är i 8:de månaden. Då tänkte jag ansöka om graviditetspenning för dom sista 2 månaderna, för att jag vet att det kommer bli omöjligt o jobba här. Också trodde jag att det är bättre o få graviditetspenning istället för mamma dagar - varför ska jag ta ut dom dagarna när barnet e inte här än?!

    Så... naturligtvis pratade jag med min chef och frågade om han kan skicka brevet till försäkringskassan som säger att han som en arbetsgivare kan verkligen inte hitta nåt annat för mig att göra efter vecka 30. Men han sa att han kan inte göra det för att det finns nåt för mig att göra (grejer som jag verkligen inte kan göra) och det är inte han som kan bestämma om jag kan eller kan inte göra de.

    Vafan ska jag göra? Ska jag prata med min läkare? Ska jag prata med HR? Det är helt sjukt att dom vill inte göra det...

    Jag är fastanställd, har jobbat här i 2 år.

  • Svar på tråden Graviditetspenning???
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 10 Jan 2020 17:20
    #1

    Såvitt jag vet har han skyldighet att ge dig arbetsuppgifter du kan klara av, annars måste du bli sjukskriven. Du behöver inte hans papper för det, gå till din egen läkare eller en läkare via bm.

  • Fri 10 Jan 2020 18:18
    #2

    Hej! Är du medlem

    I något fack? Isåfall kan du be dom om hjälp :)

  • Fri 10 Jan 2020 18:32
    #3
    Sussiew skrev 2020-01-10 18:18:28 följande:

    Hej! Är du medlem

    I något fack? Isåfall kan du be dom om hjälp :)


    Nä, det är jag inte.

    Kanske är det bäst att prata med min läkare eller barnmorska...
  • Anonym (Se)
    Fri 10 Jan 2020 18:42
    #4

    Hej! Jag kan tyvärr inte svara på din fråga... Men vill tipsa dig om att ladda ner app i telefon som mäter ljud (finns från Arbetsmiljöverket) och mäta när det är som mest högljutt. Om mätningen överskriver värdet på 80db så får du inte jobba i den miljön efter vecka 24. Arbetsgivaren är skyldig att då omplacera dig. Om inte detta går så är

    Det havandeskapspenning som gäller. Jag tror att det på en förskola faktiskt kan förekomma för hög ljudnivå.

    En väg att testa iaf för att få som du vill

  • Anonym (Se)
    Fri 10 Jan 2020 18:47
    #5

    Hej! Jag kan tyvärr inte svara på din fråga... Men vill tipsa dig om att ladda ner app i telefon som mäter ljud (finns från Arbetsmiljöverket) och mäta när det är som mest högljutt. Om mätningen överskriver värdet på 80db så får du inte jobba i den miljön efter vecka 24. Arbetsgivaren är skyldig att då omplacera dig. Om inte detta går så är

    Det havandeskapspenning som gäller. Jag tror att det på en förskola faktiskt kan förekomma för hög ljudnivå.

    En väg att testa iaf för att få som du vill


    Anonym (Se) skrev 2020-01-10 18:42:02 följande:

    Hej! Jag kan tyvärr inte svara på din fråga... Men vill tipsa dig om att ladda ner app i telefon som mäter ljud (finns från Arbetsmiljöverket) och mäta när det är som mest högljutt. Om mätningen överskriver värdet på 80db så får du inte jobba i den miljön efter vecka 24. Arbetsgivaren är skyldig att då omplacera dig. Om inte detta går så är

    Det havandeskapspenning som gäller. Jag tror att det på en förskola faktiskt kan förekomma för hög ljudnivå.

    En väg att testa iaf för att få som du vill


    Ber om ursäkt. Blandade ihop allt när jag googlade angående din fråga och läste om någon med samma problem som jobbade inom förskola
  • Anonym (Se)
    Fri 10 Jan 2020 18:49
    #6

    Jag skulle dock inte räkna med att försäkringskassan räknar ditt jobb du har nu som ?tungt jobb? och beviljar dig havandeskapspenning. Skulle tro att de isf anser att du ska vara sjukskriven.

    För att underlätta fram till du får gå hem... kan det funka att använda en sådan där ?pensionärsgrej?/sopplockargrej. Som man använder för att inte behöva böja sig ner och plocka upp saker?

  • Fri 10 Jan 2020 19:16
    #7
    Anonym (Se) skrev 2020-01-10 18:49:49 följande:

    Jag skulle dock inte räkna med att försäkringskassan räknar ditt jobb du har nu som ?tungt jobb? och beviljar dig havandeskapspenning. Skulle tro att de isf anser att du ska vara sjukskriven.

    För att underlätta fram till du får gå hem... kan det funka att använda en sådan där ?pensionärsgrej?/sopplockargrej. Som man använder för att inte behöva böja sig ner och plocka upp saker?


    Jag plockar ju mat som ligger i lådorna. På 4 timmar ska jag plocka runt 900 såna små grejer så måste jag böja mig 900 gånger. Det är okej nu, men det kommer inte vara så om 3-4 månader.

    Det säger på FK sidan att fysiskt ansträngande arbete innebär svåra rörelser och monotona rörelser, och jag gör det hela tiden typ. Så tänkte jag att min chef kommer tänka så också, men...
  • Anonym (Se)
    Fri 10 Jan 2020 19:28
    #8

    Aha. Jag tolkade städ och plock som att plock var en del av städandet. Förstår nu hur du menar.

    Det jag kunnat läsa mig till är att arbetacgovarem inte kan vägra att fylla i papperet. Däremot kan han fylla i att han anser att du kan omplaceras och isf specificera vilka uppgifter du kommer ha. Sedan gör försälringskassan bedömningen.

    Detta läst som en privatperson skrivit och ingen oficiell regel jag hittat.

    Har dom chef förstått att det inte är han som betalar till dig när du har havandeskapspenning? Förstår inte den ekonomiska vinsten i att inte ta in en vikarie resan från vecka 32 när dom ändå måste ha en vikarie för dig hela din ledighet. Lär ju vara dyrare med en arbetstagare som

    Inte kan utföra sina ordinarie arbetsuppgifter till 100%

  • Anonym (Se)
    Fri 10 Jan 2020 19:34
    #9

    Jobbar du på ett lager? För i din trådstart står det nämligen läger. Kanske därför jag missförstod.

    Finns vilorum på din arbetsplats? Det är dom skyldiga att tillhandahålla gravid personal. Ett vilorum innebär att du skall kunna ligga ner (och då inte på golvet). Om din arbetsgivare anser att du kan utföra sina arbetsuppgifter efter vecka32 så kan du åtminstone kräva vilorum from idag.

    Inga andra risker i arbetsmiljön? Kemikalier? Ljud? Legionella bakterier?

    Jobbar du med frukt? Kan arbetsgivaren garanatera att kemikalierna som dessa är besprutade med inte är farliga för fostret i den omfattning du blir utsatt?

    Försöker bara hitta på möjligheter för dig

  • Fri 10 Jan 2020 20:03
    #10
    Anonym (Se) skrev 2020-01-10 19:28:45 följande:

    Aha. Jag tolkade städ och plock som att plock var en del av städandet. Förstår nu hur du menar.

    Det jag kunnat läsa mig till är att arbetacgovarem inte kan vägra att fylla i papperet. Däremot kan han fylla i att han anser att du kan omplaceras och isf specificera vilka uppgifter du kommer ha. Sedan gör försälringskassan bedömningen.

    Detta läst som en privatperson skrivit och ingen oficiell regel jag hittat.

    Har dom chef förstått att det inte är han som betalar till dig när du har havandeskapspenning? Förstår inte den ekonomiska vinsten i att inte ta in en vikarie resan från vecka 32 när dom ändå måste ha en vikarie för dig hela din ledighet. Lär ju vara dyrare med en arbetstagare som

    Inte kan utföra sina ordinarie arbetsuppgifter till 100%


    Ja, han förstår det. Det är bättre för dom att bara skicka mig hem så fattar jag inte varför blev det ett problem.
    Anonym (Se) skrev 2020-01-10 19:34:04 följande:

    Jobbar du på ett lager? För i din trådstart står det nämligen läger. Kanske därför jag missförstod.

    Finns vilorum på din arbetsplats? Det är dom skyldiga att tillhandahålla gravid personal. Ett vilorum innebär att du skall kunna ligga ner (och då inte på golvet). Om din arbetsgivare anser att du kan utföra sina arbetsuppgifter efter vecka32 så kan du åtminstone kräva vilorum from idag.

    Inga andra risker i arbetsmiljön? Kemikalier? Ljud? Legionella bakterier?

    Jobbar du med frukt? Kan arbetsgivaren garanatera att kemikalierna som dessa är besprutade med inte är farliga för fostret i den omfattning du blir utsatt?

    Försöker bara hitta på möjligheter för dig


    Ja det är ett lager, fattar inte varför skrev jag läger haha

    Ja det finns ett vilorum men jag har aldrig använt det. När jag plockar, jag plockar i färsken (kylskåp del - 5 grader där inne) och jag faktiskt fryser hela tiden. Förra veckan tog jag en 15 min paus för att värma upp mig, och de ringde min chef och sa att jag slutade o jobba! Så ja, dom verkligen omplacerade mig men det är inte så mycket bättre.

    Det känns som de gör allt by the book men i verkligheten känns det inte så.

    Högt ljud är något normalt här inne, det är ett lager.

    Frukt jobbar jag med men inte så mycket.

    Det fanns 3-4 andra tjejer som va gravida här på jobbet men dom bara försvann efter 3-4 månader. Vet inte hur, men det måste finnas ett sätt...
  • Anonym (Se)
    Fri 10 Jan 2020 20:14
    #11
    angie0216 skrev 2020-01-10 20:03:57 följande:

    Ja, han förstår det. Det är bättre för dom att bara skicka mig hem så fattar jag inte varför blev det ett problem.Ja det är ett lager, fattar inte varför skrev jag läger haha

    Ja det finns ett vilorum men jag har aldrig använt det. När jag plockar, jag plockar i färsken (kylskåp del - 5 grader där inne) och jag faktiskt fryser hela tiden. Förra veckan tog jag en 15 min paus för att värma upp mig, och de ringde min chef och sa att jag slutade o jobba! Så ja, dom verkligen omplacerade mig men det är inte så mycket bättre.

    Det känns som de gör allt by the book men i verkligheten känns det inte så.

    Högt ljud är något normalt här inne, det är ett lager.

    Frukt jobbar jag med men inte så mycket.

    Det fanns 3-4 andra tjejer som va gravida här på jobbet men dom bara försvann efter 3-4 månader. Vet inte hur, men det måste finnas ett sätt...


    Är du tillsvidareanställd/visstid på längre tid? Om de andra gravida inte varit det så är ju risken att de varit så fula att de inte fått fortsätta.

    När ljudet på lagret. Får som sagt inte överstiga 80db efter vecka 24 då det är risk för barnets hörsel.

    Låter verkligen inte som en rolig arbetsplats. Tråkigt att chefen inte är tillmötesgående
  • Anonym (Se)
    Fri 10 Jan 2020 20:17
    #12
    angie0216 skrev 2020-01-10 20:03:57 följande:

    Ja, han förstår det. Det är bättre för dom att bara skicka mig hem så fattar jag inte varför blev det ett problem.Ja det är ett lager, fattar inte varför skrev jag läger haha

    Ja det finns ett vilorum men jag har aldrig använt det. När jag plockar, jag plockar i färsken (kylskåp del - 5 grader där inne) och jag faktiskt fryser hela tiden. Förra veckan tog jag en 15 min paus för att värma upp mig, och de ringde min chef och sa att jag slutade o jobba! Så ja, dom verkligen omplacerade mig men det är inte så mycket bättre.

    Det känns som de gör allt by the book men i verkligheten känns det inte så.

    Högt ljud är något normalt här inne, det är ett lager.

    Frukt jobbar jag med men inte så mycket.

    Det fanns 3-4 andra tjejer som va gravida här på jobbet men dom bara försvann efter 3-4 månader. Vet inte hur, men det måste finnas ett sätt...


    Inga motorsvgaser i lokalen antar jag? Är annars en riskfaktor
  • Anonym (Se)
    Fri 10 Jan 2020 20:20
    #13
    angie0216 skrev 2020-01-10 20:03:57 följande:

    Ja, han förstår det. Det är bättre för dom att bara skicka mig hem så fattar jag inte varför blev det ett problem.Ja det är ett lager, fattar inte varför skrev jag läger haha

    Ja det finns ett vilorum men jag har aldrig använt det. När jag plockar, jag plockar i färsken (kylskåp del - 5 grader där inne) och jag faktiskt fryser hela tiden. Förra veckan tog jag en 15 min paus för att värma upp mig, och de ringde min chef och sa att jag slutade o jobba! Så ja, dom verkligen omplacerade mig men det är inte så mycket bättre.

    Det känns som de gör allt by the book men i verkligheten känns det inte så.

    Högt ljud är något normalt här inne, det är ett lager.

    Frukt jobbar jag med men inte så mycket.

    Det fanns 3-4 andra tjejer som va gravida här på jobbet men dom bara försvann efter 3-4 månader. Vet inte hur, men det måste finnas ett sätt...


    Nu tog du 15 minuter... men vill informera dig om att fem minuters paus i timme har man ALLTID rätt till. Detta för

    Att kunna gå på toa, sträcka på benen osv. De fem minutrarna kan dock inte slås ihop i en klump om man inte utnyttjar dem varje timme.

    Jag vet inte om arbetsmiljöreglwrna verkligen efterföljs om du fryser när du plockar varor. Jag skulle anse att arbetsgivaren då inte tillhandahåller tillräcklig skyddsutrustning
  • Fri 10 Jan 2020 20:45
    #14
    Anonym (Se) skrev 2020-01-10 20:20:11 följande:

    Nu tog du 15 minuter... men vill informera dig om att fem minuters paus i timme har man ALLTID rätt till. Detta för

    Att kunna gå på toa, sträcka på benen osv. De fem minutrarna kan dock inte slås ihop i en klump om man inte utnyttjar dem varje timme.

    Jag vet inte om arbetsmiljöreglwrna verkligen efterföljs om du fryser när du plockar varor. Jag skulle anse att arbetsgivaren då inte tillhandahåller tillräcklig skyddsutrustning


    Ja vet det, men det är inte samma för mig som är gravid. När jag ska på toan det tar mig typ 15 minuter, har fått magproblem samt hemorrojder (roligt) så äter jag tabletter och använder en gel som tar några minuter att funka. Så det tar lite tid tyvärr.

    Har pratat med kollegor idag om det här, och alla håller med med mig, inga tycker att den här arbetsmiljö är okej för höggravida kvinnor.

    Iaf, tack för hjälpen. Jag ska försöka o prata med min läkare lite senare i graviditeten så hoppas jag att det går bra. ???????
  • Anonym (Se)
    Fri 10 Jan 2020 20:54
    #15

    Jag skulle nog försöka driva detta på en gång. DEt finns risk att det drar ut på tiden och du hamnar i läget att inget är klart när du vill ha graviditetspenning. Kanske också svårare att driva när man är höggravid och trött.

  • Anonym (Se)
    Fri 10 Jan 2020 20:57
    #16

    Det du skulle kunna driva hos en läkare är också stress. Antar att situationen stressar dig och det är inte bra under en graviditet. Med intyg gällande detta från läkaren så

    Kanske arbetsgivaren kan bli mer medgörlig.

    Ni har ingen företagshälsovård?

  • Fri 10 Jan 2020 21:15
    #17
    Anonym (Se) skrev 2020-01-10 20:57:42 följande:

    Det du skulle kunna driva hos en läkare är också stress. Antar att situationen stressar dig och det är inte bra under en graviditet. Med intyg gällande detta från läkaren så

    Kanske arbetsgivaren kan bli mer medgörlig.

    Ni har ingen företagshälsovård?


    Vi "har" faktiskt allt här, det är ett stort företag, men de är riktigt bra på att undvika problem.
Svar på tråden Graviditetspenning???