• Tiden81

    För tjock slemhinna- söker kunskap

    Hej,

    Är ofrivilligt barnlös sedan tre år med 2 ET och 3 FET. Senaste två månaderna har min läkare haft extra koll på min slemhinna. Den har alltid sett bra ut vid insättning, tjock och treskiktad. I två månader har vi kollat slemhinnan efter mens och den ligger på 10mm vilket är tjockt direkt efter mens. Jag har normal regelbunden mens.

    Kan för tjock slemhinna påverka slemhinnan? Någon som som har några erfarenheter. kan det vara hormonrubbningar? Jag är frisk i övrigt och ägglossnings, befruktning osv funkar super enligt min läkare.

    Enligt min läkare är det mer vanligt med problem med för tunn slemhinna, de flesta kommer upp till runt 10mm innan mens där jag ligger nu. Vi ser olika ut och kanske du är född med tjock slemhinna sa hon men i mitt huvudet tänker jag att för tjock slemhinna som inte byts ut inte är bra samt att den blir för tjock där embryot ska fästa.

    Hittar nästan ingen info när jag googlar förutom om cancer.

    Tar tacksamt emot kunskap då ivf inte fokuserad så mycket på slemhinnan mer än att kolla den.

  • Svar på tråden För tjock slemhinna- söker kunskap
  • Anonym (Östrogendominans)

    Förtjockad slemhinna kan orsakas av Östrogendominans och progesteronbrist. Dvs obalans mellan dessa 2 hormoner. Goggla på dessa ord för mer kunskap.

  • Anonym (Alesop)

    Tanken är ju att slemhinnan vid mens ska stötas av( blir tunn på UL) och sen byggas upp av östrogen igen. Blir den inte tunn kanske det tex finns sammanväxningar eller polyper.

    Har du gjort någon HSG?

    Vilka andra test har du gjort för recurrent implantation failure? Finns ingen färdig testpanel så kan vara blodstatus, thyoidea, immunologiska tester, kanske lite beroende på vilken klinik du får på, väldigt lite är känt egentligen om orsaker till det, RIF

Svar på tråden För tjock slemhinna- söker kunskap