• Lacee

Hur mycket krävs för att få granne vräkt?

Det är alltså så att jag har extremt respektlösa grannar.

Varje dag mellan ca kl 16 - 20 låter dom sina barn (ca 10-12 år gamla) springa fram och tillbaka i lägenheten, smälla i dörrarna och skrika som dom håller på att bli mördade.

Dom har också andra underligheter för sig som att dumpa skurvatten med diverse kemikalier t.ex. klorin mm. Från balkongen sent på kvällen vilket luktar in i mitt sovrum.

Jag har skickat mejl till min hyresvärd (en större värd med hundratals bostäder i min stad), mejlet innehöll inspelningar och beskrivning av situationen.

Deras råd var att ringa störningsjouren varje gång det händer (dvs varje dag). Och att dom bara kan "prata med dom".

Att slappna av efter jobb och plugg är omöjligt och det här situationen har pågått och bara eskalerat i flera år.

Det är bara dessa grannar som stör på det här viset.

Jag vill inte konfrontera dom på egen hand pga att dom helt ärligt skrämmer mig. Känns helt oberäkneliga.

Är det nån som har erfarenhet av liknande situation? Fick grannarna flytta? Eller gav du själv upp och flyttade?

(PS, jag har även mejlat soc i somras eftersom dom låste ut sina barn på balkongen och skrek nåt oerhört mycket på sina barn och barnen uppvisade väldigt udda beteenden mot andra barn och vuxna på gården. T.ex. Kastade en burk med kiss från balkongen på ett annat barn, det äldre barnet la sig på marken och skrek och vägrade röra sig, en annan granne fick försöka få hem honom för föräldrarna var inte i närheten. Osv osv)

• Svar på tråden Hur mycket krävs för att få granne vräkt?
  • Bravo81

Kan du inte be hyresvärden prata med dem?

Tyvärr så lyssnar inte alltid barn på sina föräldrar allra helst inte om de har diagnos. Har själv barn med Adhd och mina 2 bråkar konstant. Hur vet du att föräldrarna har låst ut dem? Min dotter tex låste ut sonen på balkongen. Tycker det låter som du letar fel. Är väl kanske bättre att du flyttar om du vill ha lugnt. Du vågar inte ens konfrontera föräldrarna utan antar en massa saker istället. Hur vet du att det var kiss? Låter som du lyssnar mkt på skvaller.

• Bravo81

Kan du inte be hyresvärden prata med dem?

Tyvärr så lyssnar inte alltid barn på sina föräldrar allra helst inte om de har diagnos. Har själv barn med Adhd och mina 2 bråkar konstant. Hur vet du att föräldrarna har låst ut dem? Min dotter tex låste ut sonen på balkongen. Tycker det låter som du letar fel. Är väl kanske bättre att du flyttar om du vill ha lugnt. Du vågar inte ens konfrontera föräldrarna utan antar en massa saker istället. Hur vet du att det var kiss? Låter som du lyssnar mkt på skvaller.

• Lacee

Om du läste så såg du att jag skrev att jag gjort just det.

Bett hyresvärden prata med dom alltså.

Jag har också adhd men skillnaden är att jag fick nån form av uppfostran också. Kan du inte sitta still? Ut och spring runt på gården! Känner du att du måste skrika? Skrik in i en kudde! Och inte lät morsan mig springa som en galning inomhus, skrika så högt jag bara kunde och smälla i dörrar i flera timmar. Hopp och lek var för utomhus. Inne lekte man lugnt.

Att det var var kiss utgår jag från då jag hörde barnet på balkongen säga att det var det innan han kastade på barnet på gården. Dvs jag såg det hela hända. Känner ingen granne så skvaller är det inte.

Jag är också övertygad om att ungarna har diagnoser, men det är ingen ursäkt att låta dom leva fan inomhus.

• Lacee

Om du läste så såg du att jag skrev att jag gjort just det.

Bett hyresvärden prata med dom alltså.

Jag har också adhd men skillnaden är att jag fick nån form av uppfostran också. Kan du inte sitta still? Ut och spring runt på gården! Känner du att du måste skrika? Skrik in i en kudde! Och inte lät morsan mig springa som en galning inomhus, skrika så högt jag bara kunde och smälla i dörrar i flera timmar. Hopp och lek var för utomhus. Inne lekte man lugnt.

Att det var var kiss utgår jag från då jag hörde barnet på balkongen säga att det var det innan han kastade på barnet på gården. Dvs jag såg det hela hända. Känner ingen granne så skvaller är det inte.

Jag är också övertygad om att ungarna har diagnoser, men det är ingen ursäkt att låta dom leva fan inomhus.

• Lacee

Och när det gäller balkongen kan ju föräldrarna släppa in ungen igen i så fall eftersom en av dom är hemma också, istället för att låta ungen stå och skrika och banka i 10-15 minuter.

Finns ju ingen ursäkt att låta dom göra som dom vill.

En förälder har ju i uppgift att ta hand om sina barn. Om du har ett barn med adhd t.ex. så kan du inte räkna med att barnet kan sitta på rumpan hela dagen och vi har en galen mängd lekplatser plus skog som är ett stenkast bort så utelek känns som en naturlig anpassning.

Två lekplatser ser dom från sitt köksfönster.

Är inte arg på barnen, endast föräldrarna som uppfostrar genom skrika eller ignorera.

• LinaSofia

Det är svårt att få någon vräkt, speciellt barnfamiljer. Det brukar sluta med att grannarna flyttar. Skriver detta med erfarenhet då jag jobbat med bland annat sådana här saker.

Dokumentera allt, klockslag, datum tid och störning. Prata med andra grannar, gå ihop. Ring störningsjouren. MEN först och främst BÖR du prata med grannen själv.

Det hjälper inte så mycket att skriva på ett anonymt forum. Ta med dig en annan granne om du inte vågar ringa på själv.

Lycka till!

• Bravo81

Jag förstår fullständigt att du tycker det är jobbigt.

Tycker ändå du borde kunna prata med någon av föräldrarna. De kanske tänker till och försöker få dem lite lugnare iaf.

• Lacee
    LinaSofia skrev 2020-01-10 21:10:40 följande:

Det är svårt att få någon vräkt, speciellt barnfamiljer. Det brukar sluta med att grannarna flyttar. Skriver detta med erfarenhet då jag jobbat med bland annat sådana här saker.

Dokumentera allt, klockslag, datum tid och störning. Prata med andra grannar, gå ihop. Ring störningsjouren. MEN först och främst BÖR du prata med grannen själv.

Det hjälper inte så mycket att skriva på ett anonymt forum. Ta med dig en annan granne om du inte vågar ringa på själv.

Lycka till!

Misstänkte att det var så.

Alla grannar utom jag och dom som stör har bytts ut i denna trappuppgång flera gånger sen jag flyttade in för 8 år sen. Att jag bor kvar är för att jag inte kan hitta en annan lägenhet på den här hyresnivån i ett område som är ok. Alla har för lång kötid. Och självklart vill ingen byta. Men kanske skulle kunna få hjälp av värden iofs.

Känner ingen av dom andra grannarna tyvärr. Dom byts ut väldigt ofta.
  • Bravo81

De kanske också vill flytta men har för dåliga poäng. Känner tyvärr alltför många som har den situationen idag :/. Är kanske för litet för familjen och därför det eskalerat.

• Pappelelle

Tycker inte du ska behöva flytta för att andra beter sig respektlöst och idiotiskt. Har kanske inga direkta råd att ge, men jag hoppas du kan bo kvar och att du lyckas få de störiga grannarna vräkta, så att det också lär sig att det finns konsekvenser.

Svar på tråden Hur mycket krävs för att få granne vräkt?