• S23
    Fri 10 Jan 2020 20:52
    782 visningar
    5 svar
    5
    782

    Hur fyller jag i föräldrapenningsansökan

    Sitter och försöker anmäla föräldrapenning men kommer inte vidare när jag fyller i 0% på hur många procent jag arbetar av min ordenarie arbetstid. Instruktionen från försäkringskassan lyder:

    Fyll i hur många procent du arbetar av ditt ordinarie arbete. Om du arbetar hela din vanliga arbetstid (exempelvis 75 eller 100 procent) skriver du 100 procent.


    Om du är tjänstledig för till exempel föräldraledighet eller studier, fyll i hur många procent du arbetar under tjänstledigheten.

    Jag är tjänstledig 100% för färäldraledighet och kan då inte tolka detta som annat än att jag arbetar 0% under min tjänstledighet. Men skriver jag 0 så får jag meddelande om att jag inte fyllt i min arbetstid. Gör jag fel eller har försäkringskassans ansökningssystem något tillfälligt fel?


  • Svar på tråden Hur fyller jag i föräldrapenningsansökan
  • Sat 11 Jan 2020 15:15
    #1

    Du ska väl fylla i hur mycket du arbetar i vanliga fall?

    Annars får du ringa FK och be om guidning.

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 11 Jan 2020 15:18
    #2

    Jag skulle ha skrivit 100 %, dvs din vanliga arbetstid som du skulle ha jobbat om du inte var tjänstledig.

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 11 Jan 2020 15:27
    #3
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-11 15:18:48 följande:

    Jag skulle ha skrivit 100 %, dvs din vanliga arbetstid som du skulle ha jobbat om du inte var tjänstledig.


    Det ska ju vara noll procent egentligen men fattar inte varför det inte går igenom isf.

    Jag tror så här. Du kan inte vara föräldraledig och tjänstledig samtidigt i FK:s register och därför blir det fel. Tekniskt sett ska du säkert vara fl från jobbet för att kunna ta ut fp men du är borta 100 %. Det är därför jag skulle skriva 100 %.
  • S23
    Sat 11 Jan 2020 17:13
    #4
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-11 15:27:37 följande:

    Det ska ju vara noll procent egentligen men fattar inte varför det inte går igenom isf.

    Jag tror så här. Du kan inte vara föräldraledig och tjänstledig samtidigt i FK:s register och därför blir det fel. Tekniskt sett ska du säkert vara fl från jobbet för att kunna ta ut fp men du är borta 100 %. Det är därför jag skulle skriva 100 %.


    Enligt beskrivningen som finns till så är det ju 0% jag skall fylla i. Jag är tjänsledig för föräldraledighet och alltså tjänstledig på 100% för att vara föräldraledig.

    Jag skall enligt beskrivningen fylla i hur många procent jag arbetar under tjänstledigheten. Och eftersom jag är tjänstledig på heltid så arbetar jag ju 0% under tjänstledigheten.

    Misstänker dock att det är som du säger. Får ringa fk på måndag. Vill ju inte fylla i fel
  • S23
    Wed 15 Jan 2020 19:35
    #5
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-11 15:27:37 följande:
    Det ska ju vara noll procent egentligen men fattar inte varför det inte går igenom isf.

    Jag tror så här. Du kan inte vara föräldraledig och tjänstledig samtidigt i FK:s register och därför blir det fel. Tekniskt sett ska du säkert vara fl från jobbet för att kunna ta ut fp men du är borta 100 %. Det är därför jag skulle skriva 100 %.
    Fått svar nu. Det rimliga hade varit att det ska vara 0% men fk system klarar inte av 0 så därför ska man skriva 100. Helt otroligt att systemet inte klarar det med tanke på hur många som troligtvis är föräldralediga på heltid
Svar på tråden Hur fyller jag i föräldrapenningsansökan