• Anonym (S)

    Accepterat en för låg lön

    Hej. Jag har accepterat en alldeles för låg höjning när jag bytt jobb till ett annat pga rädsla för att ej få det. Har då gett ett för lågt löneanspråk från början. Jag har alltså tackat ja till jobbet, där denna nya lönen ska skrivas in i avtalet, men har ännu ej skrivit under. Har jag en möjlighet att kunna ta upp lönefrågan igen eller är det kört nu när jag har tackat ja?

  • Svar på tråden Accepterat en för låg lön
  • Anonym (p)
    Anonym (S) skrev 2020-01-11 17:43:49 följande:

    Hej. Jag har accepterat en alldeles för låg höjning när jag bytt jobb till ett annat pga rädsla för att ej få det. Har då gett ett för lågt löneanspråk från början. Jag har alltså tackat ja till jobbet, där denna nya lönen ska skrivas in i avtalet, men har ännu ej skrivit under. Har jag en möjlighet att kunna ta upp lönefrågan igen eller är det kört nu när jag har tackat ja?


    Klart du kan ta upp det, men du framstår inte som så seriös när du vill bryta ett ingånget avtal direkt. Risken finns ju att du inte får jobbet.
  • Pierott

    Du kan ju inte förhandla om lönen nu när du fått jobbet, har du angett ett för lågt belopp för att öka dina chanser att få jobbet är det ju ditt eget fel.

    Du får vänta till nästa löneförhandling.

  • Anonym (Ritva)

    Du kan göra det, men det kommer att ses som märkligt. Det kan göra så att du inte får jobbet. Hur långt ifrån är ditt nya lönebud jämfört med det gamla? Tyvärr är enda chansen att förhandla om lönen när man nyanställs, vid den årliga revisionen sätter chefen lönen.

  • Elle N

    Jag säger som Drottningen: ta det vid nästa löneförhandling, eller när du har genomfört arbete att argumentera med, kan jämföra med löner på kolleger med liknande arbetsuppgifter osv.

  • brallison

    Det är för sent just nu - vänta till löneförhandlingen (och boka den själv! lönerevision har inget med löneförhandling att göra). Nästa gång ska du söka jobb, begära inte för lite - som min kompis brukar säga: "Vill du få ett får, begär en ko".

  • Cheescake
    Anonym (S) skrev 2020-01-11 17:43:49 följande:

    Hej. Jag har accepterat en alldeles för låg höjning när jag bytt jobb till ett annat pga rädsla för att ej få det. Har då gett ett för lågt löneanspråk från början. Jag har alltså tackat ja till jobbet, där denna nya lönen ska skrivas in i avtalet, men har ännu ej skrivit under. Har jag en möjlighet att kunna ta upp lönefrågan igen eller är det kört nu när jag har tackat ja?


    Klart du kan ta upp lönefrågan igen men risken är att de drar tillbaka erbjudandet. Och så länge du inte har skrivit på avtal är svårt att hävda att du har fått jobberbjudande. Bättre att ta det vid nästa löneförhandling. Alt om du har provanställning är att ta upp lönefrågan när anställningen går över till tillsvidare.
  • AnnaSthlm

    Glöm "nästa löneförhandling". Din nästa löneökning kommer att vara på 1,5-2% enligt kollektivavtal, om inte du blir värsta stjärnmedarbetaren.

    Med tanke på ditt låga självförtroende kommer du inte att få upp lönen då.

    Jag hade ringt upp chefen och förklarat att du fått felaktig information om tjänstens löneläge och undra om de är öppna för en diskussion. Ingen vettig arbetsgivare vill ha en person som är gravt missnöjd med lönen och kommer att byta jobb vid första tillfället.

    Vad handlar det om för belopp? 1000 eller 10000?

  • AnnaSthlm

    Glöm "nästa löneförhandling". Din nästa löneökning kommer att vara på 1,5-2% enligt kollektivavtal, om inte du blir värsta stjärnmedarbetaren.

    Med tanke på ditt låga självförtroende kommer du inte att få upp lönen då.

    Jag hade ringt upp chefen och förklarat att du fått felaktig information om tjänstens löneläge och undra om de är öppna för en diskussion. Ingen vettig arbetsgivare vill ha en person som är gravt missnöjd med lönen och kommer att byta jobb vid första tillfället.

    Vad handlar det om för belopp? 1000 eller 10000?

  • Bästkusten
    Drottningen1970 skrev 2020-01-11 18:53:06 följande:

    Vänta till nästa löneförhandling.


    Då lär ts inte få mer än 2-3% som alla andra om ts inte är extremt mycket bättre än alla andra...

    Det är just bara när man byter jobb som man kan få det bättre! Sedan är det för sent!
  • brallison
    AnnaSthlm skrev 2020-01-14 15:53:23 följande:

    Glöm "nästa löneförhandling". Din nästa löneökning kommer att vara på 1,5-2% enligt kollektivavtal, om inte du blir värsta stjärnmedarbetaren.

    Med tanke på ditt låga självförtroende kommer du inte att få upp lönen då.

    Jag hade ringt upp chefen och förklarat att du fått felaktig information om tjänstens löneläge och undra om de är öppna för en diskussion. Ingen vettig arbetsgivare vill ha en person som är gravt missnöjd med lönen och kommer att byta jobb vid första tillfället.

    Vad handlar det om för belopp? 1000 eller 10000?


    Nu förväxlar du "löneförhandling" med "lönerevision". Lönerevision som du skriver rätt ger endast bestämda höjning i enl. med kollektivavtal. Just därför en anställd som vill höja sin lön rejält skall boka ett möte gällande löneförhandling med sin chef.
Svar på tråden Accepterat en för låg lön