• Bluemellimelli

    Utmattningssyndrom och sjukskrivning

    Jag har utmattningssyndrom och har 100% sjukpenning. Jag vill inget annat än att bli frisk ifrån det här helvetet och kunna jobba igen.

    FK föreslår nu 100% sjukersättning (förtidspension) och det vägrar jag.

    Jag vill höra med andra som fått diagnosen utmattningssyndrom och varit långtidssjukskrivna. Hur länge har ni fått ha sjukpenning? Samt hur har er återgång till arbete sett ut?

  • Svar på tråden Utmattningssyndrom och sjukskrivning
  • CitronTulo

    Bara så att du vet, så kan du bryta sjukersättningen när du vill, eller ha den vilande om du vill prova att jobba! Du är alltså inte tvungen att ha sjukersättningen livet ut om du får beslut om det! Däremot så slipper du förlänga läkarintyg och ha oro för att förlängning av sjukpenning inte ska beviljas vid varje förlängning.. Nackdelen kan vara att sjukersättningen betyder mindre pengar, men kompenseras ofta till viss del med att du då kan söka bostadstillägg.

  • Anonym (en annan)

    Tänk om man kunde få sjukersättning och slippa all stress med sjuskrivning 2 månader i taget, 3 månader i taget, inte veta om dom beviljar igen, stress över att dom bara helt plötsligt ska säga "nä, nu är du utförsäkrad" och bara få koncentrera sig på att få bli bättre.. :( för mig började med utmattning, blivit mer med åren, kommer förmodligen aldrig orka jobba men kommer aldrig få igen en ansökan om sjukersättning.

    Jag förstår hur du känner, att man bara vill bli frisk men det tar tid, man måste ge det tid annars riskerar man att bli sjuk igen.

Svar på tråden Utmattningssyndrom och sjukskrivning