• Gabriela11

    Gravid med högt blodtryck, sjukskriven

    Skriver för jag är ganska orolig. Är nu gravid i vecka 22+2 . I måndags åkte vi in på akuten pga kraftig huvudvärk, yrsel mm. Blev inlagd med högt blodtryck och högre risk för havandeskapsförgiftning ( hade det förra graviditeten fom vecka 33) .

    Jag kom hem igår, är sjukskriven 100% och äter tabletter åt allt detta. Till min fråga: har någon varit med om detta innan? Hur gick det för er? Är jätte orolig att bebisen ska komma tidigare mm..

  • Svar på tråden Gravid med högt blodtryck, sjukskriven
  • Anonym (Hf)

    Jag blev inlagd v25. Akutsnitt v27. Ta det riktigt riktigt lugnt och tänk på kroppen. Tyvärr är det inget som går förhindra om hf bryter ut i full kraft. Hoppas trycket lägger sig stabilt och det bara var något för stunden!

  • Anonym (Hf)

    Glömde skriva. Hade hf från v34 första graviditeten

  • Anonym (Sa)

    Jag fick hf i v. 36 med första barnet. Med andra fick jag högt blodtryck i v. 26, även +1 på protein. Blev omedelbart sjukskriven på 100 %. Efter två veckor hade jag inget protein längre och började jobba 50 %. Efter fyra veckor med jobb fick jag börja medicinera mot högt blodtryck och blev sjukskriven på 100 % (v. 31 typ). Bebis föddes i v. 37. Jag fick höja medicinforskning flera gånger bara.

    Håller tummarna för att allt går bra! Vet stressen när det händer så tidigt :S

  • Gabriela11
    Anonym (Hf) skrev 2020-01-11 21:07:14 följande:

    Jag blev inlagd v25. Akutsnitt v27. Ta det riktigt riktigt lugnt och tänk på kroppen. Tyvärr är det inget som går förhindra om hf bryter ut i full kraft. Hoppas trycket lägger sig stabilt och det bara var något för stunden!


    Men oj så tidigt?? Hur gick det för er sen?
  • Gabriela11
    Anonym (Sa) skrev 2020-01-12 09:09:42 följande:

    Jag fick hf i v. 36 med första barnet. Med andra fick jag högt blodtryck i v. 26, även +1 på protein. Blev omedelbart sjukskriven på 100 %. Efter två veckor hade jag inget protein längre och började jobba 50 %. Efter fyra veckor med jobb fick jag börja medicinera mot högt blodtryck och blev sjukskriven på 100 % (v. 31 typ). Bebis föddes i v. 37. Jag fick höja medicinforskning flera gånger bara.

    Håller tummarna för att allt går bra! Vet stressen när det händer så tidigt :S


    Tack! Har inga protein i urinen och blodtrycket är stabilt änsålänge. Så jobbigt med sånt..:(
  • Anonym (Hf)
    Gabriela11 skrev 2020-01-12 23:35:17 följande:

    Men oj så tidigt?? Hur gick det för er sen?


    Det gick bra trots allt. Bebis var väldigt liten pga dåligt flöde av hf. Vägde 600 gram. Hade så lätt hf första graviditeten så blev en chock och är fortfarande.

    Men hade inte fått trombyl få ingen trodde risken för hf igen. Äter du trombyl?
  • Gabriela11
    Anonym (Hf) skrev 2020-01-12 23:39:57 följande:

    Det gick bra trots allt. Bebis var väldigt liten pga dåligt flöde av hf. Vägde 600 gram. Hade så lätt hf första graviditeten så blev en chock och är fortfarande.

    Men hade inte fått trombyl få ingen trodde risken för hf igen. Äter du trombyl?


    Nej, det gör jag inte. Äter Trandate och Adalat. Tänker fråga min bm om trombyl
  • Anonym (Hf)

    Trombyl ska man ta redan från början isåfall. Jag ska få det nästa graviditet. Var en miss av vården att inte ge mig det och dottern kom i v27.

    Hur går det för dig?

  • Gabriela11
    Anonym (Hf) skrev 2020-01-17 13:12:06 följande:

    Trombyl ska man ta redan från början isåfall. Jag ska få det nästa graviditet. Var en miss av vården att inte ge mig det och dottern kom i v27.

    Hur går det för dig?


    Usch hoppas allt är bra med er nu!

    Jo jag träffade bm igår och frågade henne varför får jag ingen trombyl ? Jag har ju redan högt blodtryck och förra gången hade jag hf. Hennes svar : bra fråga!

    Hon skulle kolla med läkaren på tisdag och vi träffas igen på onsdag och får vi se då.
Svar på tråden Gravid med högt blodtryck, sjukskriven