• Bilirubinen

    Hund i bil?

    Vi ska köpa hundvalp. Men även någon form av säkring i bilen. Är bara lagen så att man ska ha galler mellan lastutrymme och baksäten? Hunden blir stor som färdigvuxen, så en bur får den inte plats i.

    Om jag köper galler och det som behövs, ska valpen sitta där längst bak ensam vid hämtning då? Hur har ni gjort? Man vill ju ändå att uppfödaren ska se man sätter hundvalpen i säkerhet när man kör!

    Hur kör ni era större hundar i bil?

  • Svar på tråden Hund i bil?
  • Anonym (.)

    Vi har valpen i baksätet med sele och den större i bakluckan med nät emellan.

    Selen är en multisele som passar i bilen och sen ksn kopplas med vanligt koppel

  • Dexter dot com

    Att ha galler mellan bagageutrymme och baksäte är inte säkert. Har hänt många gånger att sidorutan bak gått sönder vid krock och skadade hundar har tagit sig ut och i chock dragit iväg. Jag föredrar bur så jag hade bytt bil till en med större utrymme bak för att få in en krocksäker bur. När valpen är liten hade jag haft den i sele fäst i bältet med någon sittandes bredvid tills den är trygg nog att sitta själv i bur.

  • Anonym (...)

    Det finns burar för större hundar, köp en sån. Bur är mycket säkrare.

  • Ignoramus

    Om du ska ha sele i början, köp en ordentlig! Finns enstaka som är ok, resten är livsfarligt skräp som inte borde få säljas överhuvudtaget. Kolla filmer där de krocktestar olika selar och burar så blir det lättare att sålla! :)

  • chrissepisse

    På väg hem satt valpen, på uppfödarens inrådan, i mitt knä då det var första gången han åkte bil. 

    Vi har lastgaller (metall) + mittavdelare + grind som går att låsa. Det tar upp halva bagageutrymmet. Jag vill kunna ha bakluckan öppen samtidigt som det är låst om hunden. På golvet i bagaget har vi lastmatta i gummi + en fäll med gummerad undersida för hunden att ligga på.

  • Ela90

    Jag har 2 hundar som jag ofta har i bilen, jag lägger handdukar över sätena och har köpt dem en varsin sele som har ett bilbälte fast i sig, alltså man sätter på hunden selen och sätten hunden på sätet bak och knäpper i bältet från selen ner i bilen.

    Hundarna e avslappnade o ligger o vilar lugnt varje gång.

  • Bilirubinen

    Tack för alla svar!

    Eftersom hunden kommer bli stor har vi sett ut en bur Mim storlek xl till den. Men frågan är nu: ska den lilla valpen åka i den stora buren ensam i bagaget hem? Eller ska vi få lov att köpa en mindre bur att ha den i första halvåret för att sedan byta till denna xl bur? Känns ju lite onödigt att köpa 2 burar...

    Hjälp, hur hade ni gjort?

  • Dexter dot com
    Bilirubinen skrev 2020-01-18 09:22:30 följande:

    Tack för alla svar!

    Eftersom hunden kommer bli stor har vi sett ut en bur Mim storlek xl till den. Men frågan är nu: ska den lilla valpen åka i den stora buren ensam i bagaget hem? Eller ska vi få lov att köpa en mindre bur att ha den i första halvåret för att sedan byta till denna xl bur? Känns ju lite onödigt att köpa 2 burar...

    Hjälp, hur hade ni gjort?


    Om valpen är van och trygg att åka i bur med uppfödaren kan ni ha den i bur bak. Är valpen inte van hade jag haft den i knät hem i baksätet alt i sele i säkerhetsbältet bredvid mig i baksätet.
  • Bilirubinen

    Tack för svar.

    Vi kan få låna en bur av en vän, en mim storlek xl. Kan man låta en liten valp åka i sån stor bur? Den går ju att justera in till minsta djup isf? Haha många funderingar ^^

Svar på tråden Hund i bil?