• Elsa891

Flytta till Australien

Hej! Jag är sugen på att i framtiden flytta till Australien. Jag vill gärna ha ett kvalificerat jobb, alltså inte åka för att jobba på ett café eller liknande. Är det någon som har erfarenhet av detta? Vad har ni för examen och vad arbetar ni med nu? Var det krångligt att fixa med visum, boende, jobb mm? Allt är intressant!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Flytta till Australien
  • Anonym (H)

Brandman är ett framtidsyrke där.

• Anonym (Tidigare utlands bo)

Vad har du tänkt dig för kvalificerat jobb?
    Vad har du för utbildning?

Det är inte bara att flytta till ett land och börja jobba där.
    Inom EU har vi fri rörlighet men i andra länder fungerar det inte så.
    På samma sätt som personer som inte kommer i från ett EU land inte bara kan komma och jobba i Sverige.

Antingen har man en specialkompetens som efterfrågas i landet eller så jobbar man för ett utländskt företag som te x Ericsson har kontor i många länder, många svenskar jobbar alltså i svenska företag utomlands.

Ofta kan man få kortare arbetsvisum för tillfälliga jobb eller om du gifter dig med någon som bor där får du ju uppehållstillstånd men att bestämma att du vill flytta till ett land utan anknytning till är inte lätt.

Det bästa är att du söker jobb inom det du är utbildad för på antingen utländska företag eller hör om det behövs någon med din kompetens.

En australiensare kan inte heller bara flytta till Sverige och söka jobb hur som helst.

Du kan kontakta ambassaden för mer info angående arbetsvisum.

• Krokodilmajonnäs

Halloj, jag är svensk och flyttade till Sydney för ca sex år sedan. Jobbar med IT och har skaffat fru och barn här nere. 

Så länge det finns jobb i din bransch är det inte jättesvårt. Arbetsgivare sponsrar visum om de vill anställa dig. Det är väldigt multikulturellet här och folk kommer från alla möjliga länder. 

Boende löser sig alltid, men det är inte billigt. Iaf inte i Sydney och Melbourne. 

Bara att säga till om du har några frågor. 

• Elsa891
    Krokodilmajonnäs skrev 2020-01-15 05:54:49 följande:

Halloj, jag är svensk och flyttade till Sydney för ca sex år sedan. Jobbar med IT och har skaffat fru och barn här nere. 

Så länge det finns jobb i din bransch är det inte jättesvårt. Arbetsgivare sponsrar visum om de vill anställa dig. Det är väldigt multikulturellet här och folk kommer från alla möjliga länder. 

Boende löser sig alltid, men det är inte billigt. Iaf inte i Sydney och Melbourne. 

Bara att säga till om du har några frågor. 

Åh va kul! Hur kommer det sig att du flytta ner? Hade ju jobb innan eller skaffa du det på plats? Vilket visum åkte du på? Kände du någon där nere eller åkte du helt själv?

Boende tänker jag att man alltid kan lösa, kan ju bo på vandrarhem i början men det är mer det andra jag är lite orolig över....
  • fjanten

Det är ofta enklare att skaffa en partner och partnervisum Men annars kan du väl kolla skilled visas och se om några yrken på listan intresserar dig?

• Krokodilmajonnäs
    fjanten skrev 2020-01-15 21:44:10 följande:

Det är ofta enklare att skaffa en partner och partnervisum Men annars kan du väl kolla skilled visas och se om några yrken på listan intresserar dig?

Nja, det tar en jäkla tid att få permanent partnervisum beviljat. Jag har provat. Det är ofta mycket snabbare att få arbetsvisum. 
  • Krokodilmajonnäs
    Elsa891 skrev 2020-01-15 18:50:01 följande:
    Åh va kul! Hur kommer det sig att du flytta ner? Hade ju jobb innan eller skaffa du det på plats? Vilket visum åkte du på? Kände du någon där nere eller åkte du helt själv?

Boende tänker jag att man alltid kan lösa, kan ju bo på vandrarhem i början men det är mer det andra jag är lite orolig över....
    Min fru är härifrån. Jag kom ner på partnervisum, men i efterhand hade nog arbetsvisum varit lättare. 

Jobb skaffade jag här, men innan jag flyttade kontaktade jag lite rekryterare och skickade några CVn. Linkedin är stort här. 

Vilken bransch har du tänkt jobba i och hur gammal är du? (kan spela roll för vilket visum du kan söka)
  • Elsa891
    Krokodilmajonnäs skrev 2020-01-16 01:17:03 följande:

Min fru är härifrån. Jag kom ner på partnervisum, men i efterhand hade nog arbetsvisum varit lättare. 

Jobb skaffade jag här, men innan jag flyttade kontaktade jag lite rekryterare och skickade några CVn. Linkedin är stort här. 

Vilken bransch har du tänkt jobba i och hur gammal är du? (kan spela roll för vilket visum du kan söka)

Jag studerar ekonomi men inriktning logistik, så något inom detta. Kommer vara 25 när jag är klar!
  • Elsa891
    Elsa891 skrev 2020-01-17 06:46:34 följande:

Jag studerar ekonomi men inriktning logistik, så något inom detta. Kommer vara 25 när jag är klar!

Tror du att det finns möjlighet till jobb inom detta?
  • Anonym (S)
    Krokodilmajonnäs skrev 2020-01-16 01:17:03 följande:

Vet du vilka brancher det är "lättare" att få jobb inom i Australien? 
Svar på tråden Flytta till Australien