• Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?
  • Anonym (Anonym)

    Oj så jobbigt att ha folk med diagnoser omkring sig... "Det hör inte hemma i villaidyllen." Nähä, men en sådan attityd hör inte hemma i ett demokratiskt land heller.

    Snacka om att de gör en höna av en fjäder.

  • Anonym (H)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-12 12:07:39 följande:
    Oj så jobbigt att ha folk med diagnoser omkring sig... "Det hör inte hemma i villaidyllen." Nähä, men en sådan attityd hör inte hemma i ett demokratiskt land heller.

    Snacka om att de gör en höna av en fjäder.
    Verkligen
  • Anonym (Bizz)

    Helt ärligt skulle jag inte vilja att det byggdes ett sånt boende där jag bor.
    Jag skulle definitivt inte köpa ett boende med detta till granne heller.

    Fördomsfull? Kanske. Men jag väljer var jag vill eller inte vill bo.

  • Solarn
    Anonym (Bizz) skrev 2020-01-12 14:14:36 följande:

    Helt ärligt skulle jag inte vilja att det byggdes ett sånt boende där jag bor.

    Jag skulle definitivt inte köpa ett boende med detta till granne heller.

    Fördomsfull? Kanske. Men jag väljer var jag vill eller inte vill bo.


    Varför?
  • Anonym (V)

    Vilken okunskap! Jag har jobbat på LSS-boenden som legat i villaområden och ingen har blivit störd av de boende. Personer med funktionshinder har rätt att ni i samhällen nära andra människor. Vi vill inte gå tillbaka till institutioner.

    Tack och lov så bryr sig inte IVO om grannarnas vilja när tillstånd för boenden beviljas.

  • SweeneyTodd
    Anonym (Bizz) skrev 2020-01-12 14:14:36 följande:
    Helt ärligt skulle jag inte vilja att det byggdes ett sånt boende där jag bor.
    Jag skulle definitivt inte köpa ett boende med detta till granne heller.

    Fördomsfull? Kanske. Men jag väljer var jag vill eller inte vill bo.
    Vad är det för fel med gruppbostäder?
  • Anonym (tre)

    Jag bor precis på gränsen mellan ett villaomårde och ett centrum med höghus och det finns 3 lss-boenden i absoluta närheten. En villa som är granne med mig, första höghuset på väg till centrum har ett och så finns det ett som är ett annat slags lss-boende i centrum, där alla har egen lägenhet och mest sköter sig själva men har boendestöd, det finns personal dygnet runt och de finns gemensamma umgängesutrymmen. Det är ju ingenting som märks alls. Jag råkar veta det för att jag har hoppat in som vikarie på alla ställena men annars hade jag inte vetat om de två i höghusen. Grannarna hade jag ju märkt men de gör absolut inget väsen av sig. Det är mest på sommaren när de är ute trädgården men de stör absolut inte mer än ungarna på andra sidan. Inte i närheten. 

    Artiklarna är fördomar och okunskap och ovilja att ta reda på hur det funkar. Nötter.

  • Anonym (Bizz)
    Solarn skrev 2020-01-12 14:15:18 följande:
    Varför?
    SweeneyTodd skrev 2020-01-12 14:17:56 följande:
    Vad är det för fel med gruppbostäder?

    Fel och fel, det är väl egentligen inget fel men jag vill inte bo granne med dem.
    Och det är min fulla rätt att välja var jag ska bo.
  • camomill

    Beror på! Jag har genom åren jobbat på flera LSS-boenden och skulle säga att det beror på vilka som bor där som är helt avgörande. Multihandikappade och högfunderande ser jag inte som ett problem. Däremot våldsamma människor eller de som skriker mycket anser jag inte hör hemma i villaområden. Inte så roligt när en våldsam person rymmer och det bor massor med barn i närheten eftersom man aldrig vet vem de ger sig på.

    Där jag jobbade innan la man ett boende med massor av skrikiga människor i ett villaområde och alla i området sålde sina villor inom ett år. Jag kan förstå villaägarna att de vill kunna vara ute med sina barn på somrarna utan att behöva gallskrik under dagarna.

  • Solarn
    Anonym (Bizz) skrev 2020-01-12 14:32:45 följande:

    Fel och fel, det är väl egentligen inget fel men jag vill inte bo granne med dem.

    Och det är min fulla rätt att välja var jag ska bo.


    Det besvarade inte alls min fråga.

    Du har dock inte rätt att bestämma var andra ska bo.
Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?