• garib

    Ny dator installation lösenord

    Är det svårt att installera en ny dator med tanke på lösenord?Vad bör jag tänka på?Vilka lösenord är viktiga?Tack på förhand.

  • Svar på tråden Ny dator installation lösenord
  • Dante88

    Utveckla, vilka lösenord menar du? Du kan välja att ha ett lösenord när du startar datorn, kan även välja bort det. Resterande lösenord har du när du loggar in som användare på olika sidor. Ex. Köp och sälj som blocket, social media som Facebook eller rentav bara för att kika sin e-post. Även denna sidan kräver lösenord så utveckla gärna vilket du menar.

    Att installera en dator rekommenderar jag din närmsta teknikhandlare gör åt dig om du är osäker.

  • Giftskåneman

    Du väljer ju egna användarnamn och lösenord på en ny dator.

    Användarnamnet kan du ju ha ditt eget, men lösenordet ska vara jättekrångligt med stora och små bokstäver och siffror.

    Det mesta som behövs är förinstallerat. Glöm inte att skaffa virusskydd.

  • garib

    Jag menar när jag startar den nya datorn.Gäller gamla datorns  microsoftkonto eller windowskonto eller kan man skapa nytt på den nya datorn?Jag har windows 7 nu men ska köpa windows 10.

  • Aniiee
    garib skrev 2020-01-12 13:53:03 följande:

    Jag menar när jag startar den nya datorn.Gäller gamla datorns  microsoftkonto eller windowskonto eller kan man skapa nytt på den nya datorn?Jag har windows 7 nu men ska köpa windows 10.


    Du kan logga in med ditt vanliga microsoftkonto om du har ett som inte är datorspecifikt. Alltså till exempel om du loggar in på datorn och på microsofts hemsida med samma så använd det.
    I have a growing lack of disgust for you
  • SprucknaGummit

    Då du aldrig installerat en dator förr föreslår jag att du tar hjälp.. t.ex. av en mer kunnig vän eller via winguider.se etc..

    Men till frågan.. Installerar du en dator från grunden så i slutet av installationen får du en fråga om kontonamn, där skall du INTE skriva in ditt namn, utan istället något som "PCAdmin" etc.. och till detta konto skapar du ett starkt lösenord (T.ex. genom att hitta på en mening med minst 8 ord.. och använder 1:a tecknet i varje ord som lösenord..

    Sedan installerar du drivrutiner och uppdaterar datorn via Windows update..
    Först därefter går du via Start, kugghjulet och KONTON.. samt "familj"nånting
    Välj att skapa ett standardkonto åt dig och ett till för varje ev. annan person som skall använda datorn...

    Till ditt konto så skapar du helst ett nytt lösenord enligt ovan metod (minst 8 ord= minst 8 tecken i lösenordet)

    Därefter kopplar du detta konto till DITT microsoftkonto, och väl inloggad med detta så loggar du in på OneDrive med detta microsoftkonto.. Då får du en mycket bra "backup" helt gratis...

Svar på tråden Ny dator installation lösenord