• amsway

    Orolig för 2,5åring

    Vi har en 2,5år gammal kille som vi är lite oroliga för och BVC vill inte lyssna på oss utan tycker att vi som föräldrar har för höga krav.

    Nu till saken, han pratar inte särskilt mycket, betydligt mindre än jämnåriga och dom som är yngre än hon har kommit ikapp. Han pratar fortfarande bäbis språk oftast och är inte många ord man hör vad han säger, tycker att han pratat tydligare förut vid 18 månader. Är som att han ersatt orden han kunnat med egna ord men säger ?tack mamma?, ?min mamma? och ?hejdå pappa? osv. Sen till en lite märklig sak att ibland, ungefär en gång i veckan (ibland oftare, ibland mindre ofta) så kan han kläcka ur sig hela tydliga meningar. Som en morgonen när jag frågade om han ville ha en macka så sa han ?nej mamma, jag vill byta blöja.? Han är även sagt meningar som ?pappa jag vill nänga (gunga)?, ?min mamma ****?, ?titta det är en bil?, ?nej sluta det är min macka?. Och vi blir lika förvånade varje gång, sen är det ingen tvekan om att han sagt dessa grejer, så inget vi önsketänkande från våran sida. Det är det vi tycker är så märkligt, han kan prata men vill inte? Det är som att han inte hinner tänka efter dom gånger han sagt riktiga meningar, för det är som att han kommer på sig efteråt att ?oj jag pratade.? Han har bra förståelse och förstår allt man säger även om han såklart inte alltid gör som man vill. Han pekar men började med det för vid 18 månader, bra ögonkontakt och han är väldigt uppmärksamhetskrävande.

    Han har svårt att koncentrera sig tycker jag när han lägger pussel eller bygger osv, river fort ut allt. Sen lägger han sig ofta ner på golvet eller marken, typ låssas ramlar. Jobbigt som tusan när man är på affären och ska handla och han börjar rulla efter golvet.

    Någon som har erfarenhet eller jobbar som logoped eller liknande som kan svara på mitt inlägg.

  • Svar på tråden Orolig för 2,5åring
  • sextiotalist

    Låter som en fullständigt normal två-åring

  • amsway
    sextiotalist skrev 2020-01-12 17:13:54 följande:

    Låter som en fullständigt normal två-åring


    Har du erfarenhet med barn med npf-diagnos?
  • Ellifant

    Om han gå i förskolan vad säger dom då? Tror att förskolan har bättre koll en vad bvc har. Hur är han när inte mamma o pappa är med? Har han kanske fått syskon nyligen så han vill vara liten?

    Jag tycker med att det låter normalt. Barn kan vara väldigt olika när det kommer till tal.. vi har dem som inte säger ett ord till nästa dag pratar fulla meningar. Och barn Har olika faser där de kommer in i att testa babyspråk i omgångar.

    Men som sagt hade jag pratat med förskolan först, oftast finns även en specialpedagog kopplad till förskolan som man kan prata med när man känner sig orolig

  • sextiotalist
    amsway skrev 2020-01-12 17:16:53 följande:

    Har du erfarenhet med barn med npf-diagnos?


    Ja
  • sextiotalist
    amsway skrev 2020-01-12 17:01:00 följande:

    Vi har en 2,5år gammal kille som vi är lite oroliga för och BVC vill inte lyssna på oss utan tycker att vi som föräldrar har för höga krav.

    Nu till saken, han pratar inte särskilt mycket, betydligt mindre än jämnåriga och dom som är yngre än hon har kommit ikapp. Han pratar fortfarande bäbis språk oftast och är inte många ord man hör vad han säger, tycker att han pratat tydligare förut vid 18 månader. Är som att han ersatt orden han kunnat med egna ord men säger ?tack mamma?, ?min mamma? och ?hejdå pappa? osv. Sen till en lite märklig sak att ibland, ungefär en gång i veckan (ibland oftare, ibland mindre ofta) så kan han kläcka ur sig hela tydliga meningar. Som en morgonen när jag frågade om han ville ha en macka så sa han ?nej mamma, jag vill byta blöja.? Han är även sagt meningar som ?pappa jag vill nänga (gunga)?, ?min mamma ****?, ?titta det är en bil?, ?nej sluta det är min macka?. Och vi blir lika förvånade varje gång, sen är det ingen tvekan om att han sagt dessa grejer, så inget vi önsketänkande från våran sida. Det är det vi tycker är så märkligt, han kan prata men vill inte? Det är som att han inte hinner tänka efter dom gånger han sagt riktiga meningar, för det är som att han kommer på sig efteråt att ?oj jag pratade.? Han har bra förståelse och förstår allt man säger även om han såklart inte alltid gör som man vill. Han pekar men började med det för vid 18 månader, bra ögonkontakt och han är väldigt uppmärksamhetskrävande.

    Han har svårt att koncentrera sig tycker jag när han lägger pussel eller bygger osv, river fort ut allt. Sen lägger han sig ofta ner på golvet eller marken, typ låssas ramlar. Jobbigt som tusan när man är på affären och ska handla och han börjar rulla efter golvet.

    Någon som har erfarenhet eller jobbar som logoped eller liknande som kan svara på mitt inlägg.


    Och min systerson stämmer överens med ts beskrivning En numera fullt fungerande 20-åring.

    Han pratade inte förrän han var fyra.

    En god vän har en son med npf och som 2-åring så var det inget som stack ut.

    Lite vildare kanske
  • Orkide

    Är förskollärare och ditt barn låter som en helt normal tvååring. Ingenting du skriver får mig att tänka på avvikande beteende.

  • närkommertrean

    När min mellanson var två år kunde han bara säga 6 ord. När han var 2,5 år hade han lärt sig några fler ord och började sätta ihop dem till två- och treordsmeningar. När han fyllde 3 år pratade han för fullt. Helt sjukt hur mycket som hände på ett halvår! Det var som att öppna en kran och orden bara flödade ur munnen på honom. :) Nu är han 3,5 år och pratar med hela långa meningar och man förstår allt han säger men ibland låter det lite bebisaktigt när han pratar. Han är ändå väldigt bra på att ljuda och är väldigt intresserad av bokstäver. Han har lärt sig hela alfabetet, både vad bokstäverna heter, hur de låter, hur man tecknar bokstaven och han skriver dem, så pass bra att han precis har lärt sig skriva. Det hade jag aldrig trott för 1,5 år sedan när han bara kunde 6 ord! Så jag tycker inte din son låter annorlunda alls. Han "sparar" nog på en massa ord och så plötsligt kommer de på en gång som du beskriver. Jag tror inte du behöver oroa dig för hans språk och tal.

  • Mandelskorpan

    Jag tycker det låter som en ganska så helt vanlig tvååring..... det finns ju barn som inte pratar förrän vid tre utan att ha några diagnoser, varken npf eller annat. Jag skulle inte oroa mig så mycket om jag var du.

  • Mammatankarmedpedagogerna

    Hej som utbildad pedagog tycker jag det låter helt normalt i detta skede, kanske han tror att han får mera uppmärksamhet av er om han pratar bebisspråk? Försök att inte påpeka det han säger och sätt ingen press på honom och fråga om han kan säga olika saker. Ge honom lite tid ännu och uppmuntra honom gällande allt prat! Vill också tipsa om vår blogg mammatankarmedpedagogerna.vimedbarn.se vi är två utbildade pedagoger och småbarnsmammor som skriver om mammalivet. På bloggen kommer det att komma denna vecka hur man kan hjälpa barnets språkinlärning och flera sådana inlägg kommer att komma vartefter. Man kan också läsa om tips, kunskap, pepp, erfarenheter, åsikter och tankar. Följ oss också gärna på Instagram @mammatankarmedpedagogerna där vi uppdaterar varje gång vi publicerat ett nytt inlägg på bloggen!

Svar på tråden Orolig för 2,5åring