• Anonym (?)

    Mått på täcke till spjälsäng?

    Köpte ett täcke för spjälsäng, det stod att det passade till spjälsäng och jag har en säng från Ikea på 60x120.

    Täcket är 100x130, & täcker hela spjälsängen från topp till tå, samt är ju mycket bredare än sängen. Dock så har jag googlat o sett att många täcken är 100x130 cm till spjälsäng, och att ikea har ännu bredare täcken på 110x125.

    Vet att spädbarn inte ska ha täcke men köpte det för att ha senare, men är det inte lätt att barnet får täcket över huvudet när det är så väldigt stort? Och ändå står det att det är för en spjälsäng? Vad är standardmåttet på täcke till spjälsäng?

  • Svar på tråden Mått på täcke till spjälsäng?
  • Anonym (Xx)

    Man bäddar ju täcket runt madrassen så det går fint. Det finns f ö täcken som är anpassade även för nyfödda. Något måste de ju ha på sig så att de håller värmen, vilket spädbarn kan ha svårt med. På bb har man rätt tjocka täcken, och vid behov även filt, åtminstone på de ställen där jag har fött.

  • Anonym (?)
    Anonym (Xx) skrev 2020-01-12 18:24:17 följande:

    Man bäddar ju täcket runt madrassen så det går fint. Det finns f ö täcken som är anpassade även för nyfödda. Något måste de ju ha på sig så att de håller värmen, vilket spädbarn kan ha svårt med. På bb har man rätt tjocka täcken, och vid behov även filt, åtminstone på de ställen där jag har fött.


    Okej då förstår jag varför det kändes så stort, tack! Är det för en säkerhetsåtgärd som man bäddar ner täcket under madrassen?

    Jag tänkte använda filt eller sovpåse till den nyfödda.
  • syntharen

    Sånt stort täcke använde jag först när barnen var närmare 1,5-2 år. Innan använde jag ett mindre täcke, ett som är till vagga/korg, trots att barnet låg i spjälsäng.

  • Anonym (Babyvariant)

    Mina barn har fortfarande babytäcken fast de är 1,5 och 3. De täcker ju hela kroppen även dom. Före ett har de bara kastat av sig allt och det gör 1,5-åringen fortfarande. Ingen av dom har nånsin velat ligga invirade.

  • Anonym (?)

    Ja det är ett bra tag kvar tills jag kommer börja använda täcke, så får se om jag då känner att jag kommer behöva ett mindre täcke och vänta med detta. Men de mindre måtten på täcken har jag förstått egentligen inte är för spjälsäng utan mer tex barnvagnen, så antar att standardmåttet ändå är 100x130 för en spjälsäng?

Svar på tråden Mått på täcke till spjälsäng?