• Mariii80

    Hjääälp

    Fick ett brev från soc,polisen har gjort en orosanmälan för mina barn,men inte hos mig utan gäller deras far,vi är separerade och han är anhållen för misshandel av sin nuvarande sambo.han har kört me våra barn onykter,barnen har hittat han vid några tillfällen avsmullen och naken på golvet.vi har idag delad vårdnad men känner att nu har de gått för långt,misshandeln var nu på nyårs.tror ni jag har någon chans om jag söker ensam vårdnad?han vägrar dessutom ha kontakt med mig å anser att vi ska kommunicera via barnen.men aldrig att jag kommer göra det.barnen är 12 och 14 och är hos han varannan helg

  • Svar på tråden Hjääälp
  • nnnnnnnn

    Nej, jag har inte varit i samma sits, men det jag funderar på är om barnen vill vara hos honom.
    De är väl så stora att de kan välja?
    Om de väljer att vara hos honom trots misshandel, fylla, farligt beteende osv. så bör ni prata om varför - varför utsätter barnen sig för risker? Är det för att skydda pappa?
    Se till att barnen är säkra = inte hos sin pappa, låt barnen få kuratorskontakt eller stödgrupper för barn till missbrukare eller liknande.
    Bra att soc är inblandat, så kanske barnen och pappan kan få hjälp.

  • Mariii80

    Dom vill naturligtvis inte dit av förklarliga skäl.han har även kört med dom onykter,jag har kontakt med soc och han har blivit erbjuden hjälp men vägrar,barnen har blivit erbjudna samtal och det ska vi gå på.han har blockerat mig och sagt han inte vill ha någon info via mig utan tycker det ska gå via barnen,vilket jag vägrar.sonen har ep sen ett år tillbaka och jag har smsat han info men som inte når fram pga blockeringen han satt.han vet inte hur det går i skolan för dom,el nå.så jag känner att nu får det räcka.barnen har själva sagt att dom vill ha umgänge om han slutar dricka,iaf den ena av barnen.dom är där max 4 dagar i månaden och inte ens då vill han hålla sig ifrån alkohol trots att han sagt åt soc han ska göra det.

  • nnnnnnnn

    Då så, då är det väl inga problem?
    Barnen bor hos dej.
    Pappan är välkommen nykter och skötsam.

    Måste du ha enskild vårdnad?
    Det underlättar ju tex vid kontakt med skolan, de måste informera båda VH om utvecklingssamtal mm, men det räcker ju att de skickar mejl eller brev och bjuder in till samtal, han måste inte komma om han inte vill.
    Men kanske är det bättre att vänta lite med detta, för att se vad soc. kan göra?

    Känner du om ett tag att det är för stora problem i din vardag eftersom han är VH så sök om enskild vårdnad. Funkar det bra ändå så kan det ju vara som det är nu.

Svar på tråden Hjääälp