• Frugårman

    Keto dieten bra eller ej?

    Som rubriken lyder, är Keto dieten en bra diet för o gå ner i vikt? Behöver gå ner minst 20 kg

  • Svar på tråden Keto dieten bra eller ej?
  • Dexter dot com

    Jag har kört strikt LCHF några månader och tycker det fungerar över förväntan. Jag är aldrig hungrig och går ner i vikt.

  • Aniiee

    Keto är samma sak som LCHF. Om den är bra eller dålig är individuellt. Passar den dig så passar den dig, liksom, och du kan alltid testa.


    I have a growing lack of disgust for you
  • S23

    För mig har ketodieten fungerat utmärkt. Gick ner 12 kg på tre månader. Hade kanske varit lämpligt med fem till men blev gravid och vågade inte köra på detta under graviditeten då det finns för lite forskning. Är kvinna och keto brukar vara mer effektivt för män.

    Det som jag tycker är en bra grej med keto är att det inte går att fuska. Alltså äter du kolhydrater en dag så kpmmer du direkt ur ketos och då dröjer det några dagar innan du är i ketos igen. Det är därför inte värt att fuska vilket kanske är lätt hänt med andra dieter.

    Jag gillar att det går att ligga på ett högt kaloriunderskott för att gå ner i vikt snabbt. Eftersom kroppen befinner sig i ketos och alltså drivs av lagrat fett så hamnar man inte i dilemmat med risken att ha ett för stort kaloriunderskott som gör att kroppen hamnar i svältläge och gör allt för att behålla energin från den mat som intas.

    Som alla andra dieter så är ju risken att gå upp igenkänt man avslutar dieten. Om nu det är din plan. Många lever ketogent hela livet.

    Själv upplevde jag att det var lätt att hålla goda vanor efter denna diet då man blir så otroligt avvand av söka saker. Alltså ett äpple är otroligt sött när man inte ätit något sätt på månader. Att äta godis/glass/smaksatt yoghurt var bara äckligt efter dessa tre månader.

    Pga illamående i början av graviditeten vande jag mig tyvärr tillbaka på socker igen (kräm, juice och äpple var det enda som fungerade). Gick ner 4 kg bara på 6 veckor under graviditeten och började inte gå upp igen förens i vecka 26 pga detta. Så nu efter avslutad amning har jag börjat med dieten igen för att åtminstone hamna i läget att socker är äckligt igen. Vore trevligt att gå ner de 12 kg jag gick upp under graviditeten också. Får se om dieten funkar lika effektivt från förra gången.

    Och nej jag åt inte massa skit under graviditeten. Så fort jag kunde äta annat slutade jag med kräm och juice (men åt Frukt,potatis, ris och pasta just för att ingen forskning finns). Viktuppgpngen var väldigt spännande. Kunde stå still o två veckor för att sedan gå upp 3kg på 4 dagar. Var så med alla dom 12 kg jag lade på mig. Inget smygande alltså utan bara pang med flera kilo på en gång

Svar på tråden Keto dieten bra eller ej?