• Anonym (???)

    Firar ni er relation/årsdagar?

    Som rubriken lyder! Firar ni er årsdag (eller bröllopsdag om gift?)

    Jag vill göra det och tycker det känns som en bra anledning till att fira vår kärlek göra något mysigt. Behöver ju inte vara storslaget. Min kille brydde sig inte alls om sånt i början, inte heller tex alla hjärtans dag, utan tyckte iaf alla hjärtans dag var fånigt, men efter att vi har pratat om det så förstod han hur jag ser på det och vill också fira dessa dagar. Vad som oroar mig är huruvida han verkligen genuint vill det, eller om han gör det för min skull. Kanske är jag som är fånig som gärna äter något gott och myser lite extra och vill uppmärksamma detta.

    Undrar därför hur andra tänker? Är det vanligt? Är jag fånig? Har som sagt inga förväntningar på något superstorslaget utan bara en mysig kväll ihop, hemma eller ute.

  • Svar på tråden Firar ni er relation/årsdagar?
  • Anonym (???)

    Förresten: självklart förväntar jag mig inte att bara han han ska uppvakta mig, utan att vi tillsammans båda två bidrar till mys och uppvaktning.

  • rocker

    Min sambo och jag brukar fira den dag vi räknar att vi blev ihop i år blir det 15 år. Ibland går vi ut och käkar men kan lika bra sitta hemma och laga god mat ihop och lyssna på bra musik.

    Alla hjärtansdag köper vi något gott och kollar på skräckfilmer.

  • rocker

    Min sambo och jag brukar fira den dag vi räknar att vi blev ihop i år blir det 15 år. Ibland går vi ut och käkar men kan lika bra sitta hemma och laga god mat ihop och lyssna på bra musik.

    Alla hjärtansdag köper vi något gott och kollar på skräckfilmer.

  • Barbro45

    Vi uppmärksammar inte alla hjärtans dag, vi känner att det är för kommersiellt. Vår bröllopsdag brukar vi fira på lite olika sätt. Jämna bröllopsdagar firar vi extra. Det har blivit några under de 44 år vi varit gifta.

  • Anonym (Pappa)

    Han gör det för din skull, men är det något negativt? Gör ni inte massor av saker för varandras skull, kanske till och med varje dag?

  • Limeblad

    Vi brukar se till att äta en lite extra mysig och god middag hemma (eller på restaurang om det är helg). Inga presenter eller så. I min bekantskapskrets är det ganska vanligt med dyra presenter men det tycker jag inte är nödvändigt, lätt att det blir för kravfyllt.

  • Anonym (Petra)

    Vi brukar bara äta lite extra gott och ha en mysig dag tillsammans. Vi har aldrig bytt presenter.

  • Anonym (???)

    Härligt att höra, de flesta här firar så som jag tänker mig vilja göra, dvs äta gott och ha en mysig dag/kväll tillsammans.

    Känns bättre nu ang min kille, fick veta idag att han bokat bord till oss i smyg på hemligt ställe och verkar genuint se fram emot det. :) Ser verkligen fram emot det! Jag ska även uppvakta honom. <3 

    Men ni får gärna fortsätta posta, mysigt att höra vad andra gör!

  • Anonym (???)

    Och är det någon som inte firar/tycker det är fånigt så får ni gärna berätta om det, varför osv. 

  • Anonym (lite lagom)

    Vi missar ibland dagar, men om vi kommer ihåg så brukar det ofta bli så att den ena har köpt blommor (utan att vi pratat om det) och på något besynnerligt sätt har vi aldrig köpt dubbelt. Vet inte riktigt hur vi lyckats men det är rätt komiskt. Sedan lagar vi kanske lite extra god mat. Det beror lite på om det är en vardag och man jobbar sent, eller om det är en helg. Om inga barn finns hemma kan det hända att vi går ut på restaurang. 

    Bröllopsdagen är det allra viktigaste + födelsedagar. Missar vi andra dagar så bryr vi oss inte så mycket, någon av oss, men samtidigt är det trevligt när man kommer ihåg. 

  • Cheescake

    Har varit tillsammans med min sambo i snart 3 år vi firade första årsdagen med middag och bio. 2-årsdagen glömde vi bort så vi får du hur det blir med 3-årsdagen . Däremot brukar vi gå på dejt (har barnvakt över natten och går ut och äter, bio och drinkar) minst 1 gång i månaden plus att vi brukar försöka ja dejt med en god middag på hemmaplan en dag i veckan (dock utan barnvakt).

  • brallison

    Vi firar bröllopsdag - när vi hade 5-årsbröllopsdag åkte vi iväg till Grekland på en sista minuten och sen gjort en resa till på 10 årsdagen. Och sen på nåt sätt blev det så att vi försöker att åka iväg nånstans då även om det inte är jämna år - bara för att det är trevligt och mysigt.

  • Anonym (J)

    Vi brukar inte fira så mycket men tycker absolut inte att det är att fira.

    Vi är nog såna som gärna firar om det passar liksom. Inte om det blir en stress. Vår årsdag har vi aldrig firat men den var ingen tydlig markör i vårt förhållande heller. Har bara haft en bröllopsdag än och då mådde jag dåligt men vi firade med lite god mat hemma. Alla hjärtans dag har vi firat ibland och ibland inte. Tycker det är trevligt att hitta anledningar att fira men vill inte känna press att man måste bara för att det är alla hjärtans dag eller så. Vi är dock hyfsat bra på att göra mysiga saker som restaurang, bio eller hotellnatt nu och då så det kankse också bidrar till att vi inte känner att vi måste ta varje chans att fira, för vi vet att vi gör såna saker ihop oavsett. Får se om det ändras nu när vi har en bebis, då kankse det blir viktigare att ta vara på just de dagarna för att inte glömma bort att göra festligare saker ihop :)

  • Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2020-01-14 16:12:34 följande:

    Vi brukar inte fira så mycket men tycker absolut inte att det är att fira.

    Vi är nog såna som gärna firar om det passar liksom. Inte om det blir en stress. Vår årsdag har vi aldrig firat men den var ingen tydlig markör i vårt förhållande heller. Har bara haft en bröllopsdag än och då mådde jag dåligt men vi firade med lite god mat hemma. Alla hjärtans dag har vi firat ibland och ibland inte. Tycker det är trevligt att hitta anledningar att fira men vill inte känna press att man måste bara för att det är alla hjärtans dag eller så. Vi är dock hyfsat bra på att göra mysiga saker som restaurang, bio eller hotellnatt nu och då så det kankse också bidrar till att vi inte känner att vi måste ta varje chans att fira, för vi vet att vi gör såna saker ihop oavsett. Får se om det ändras nu när vi har en bebis, då kankse det blir viktigare att ta vara på just de dagarna för att inte glömma bort att göra festligare saker ihop :)


    Skulle stå att jag absolut inte tycker det är fånigt att fira. Ordet föll bort haha.

    Kan också tillägga att vi inte köper presenter till varandra som firande, det gör vi bara på jul och födelsedagar.
Svar på tråden Firar ni er relation/årsdagar?