• veraas88

    Påverkar graviditetspenning min kommande föräldrapenning?

    Jag har tidigare jobbat 80% då vårt första barn började förskolan. Nu väntar vi vårt andra barn och är beräknad 1 maj. Jag pratade med försäkringskassan om att jag behövde gå upp i tid senast 1 december för att få upp min föräldrapenning till nästa föräldraledighet. Nu har jag dock börjat få besvärligt med både fogar och sammandragningar och jobbar som förskollärare så min barnmorska tyckte jag skulle ansöka om graviditetspenning. Jag undrar dock om det kommer påverka min föräldrapenning om jag går hem på graviditetspenning? Då kommer jag ju inte jobba sammanhängande sex månader på heltid innan bf. Jag har för mig att den inte påverkas när man blir sjukskriven men hur är det om man går hem på grav.penning? Någon som vet?? Tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden Påverkar graviditetspenning min kommande föräldrapenning?
  • Anonym (hej)

    Vet tyvärr inte, men skulle kontakta fk om jag var du.Mer än en gång så att du får frågan besvarad av flera personer. Det händer att de svarar felaktigt. Till exempel kan man fortfarande få svaret att obetald semester skyddar sgi, trots att detta ändrades för ett par år sedan.

    Du kan även med fördel fråga på försäkringskassan förälder på fb för att få ett skriftligt svar,

    Kan annars vara ide att spela in och spara samtalen med fk för bevis om någon börjar bråka sedan.

    Var försiktig med vilka svar du litar på här (ifall du får svar från folk som inte uppfattar detta med att du behöver jobba 6 månader för att få upp din sgi

    Det har alltså gått mer än 1 år och 9 månader innan du blev gravid med andra barnet? för annars har du samma föräldrapenning oavsett

  • Sasu

    Det ska inte påverka din sgi, men den kommer baseras på de senaste 6 månaderna innan du går på graviditetspenning, du kommer ha samma sgi till föräldrapenningen. Om jag har förstått det rätt, men du kan ju alltid ringa in och fråga försäkringskassan :)

Svar på tråden Påverkar graviditetspenning min kommande föräldrapenning?