• Sötsug

    Får man ha t ex grillplats på gården i villaområde?

    Är uppvuxen på landet med både grillplats, grillkåta och bastu på tomten. Har i vuxen ålder flyttat in till centralare ort och bor nu på ett villakvarter. Dvs fristående tomter bredvid varandra.

    Får man på ett sådant ställe ställa upp en grillplats? Eller bastu? Jag tänker att det kanske finns speciella regler kring detta då grannar kan bli störda av röken? Hade gärna velat ha en liten grillplats på gården där man kan grilla korv eller äpplen med barnen på hösten och vintern samt grilla mat på sommaren.

    Har försökt läsa på detaljplanen men kan inte se att det framgår något.

  • Svar på tråden Får man ha t ex grillplats på gården i villaområde?
  • Grande Rock

    Att ha villa utan grillplats är kriminellt och straffbart. 
    Grilla på du.

    Bastu är lurigare, det kanske du måste ha bygglov för. Hör med kommun.


    Att tro är att inte veta
  • Sötsug
    Grande Rock skrev 2020-01-13 22:33:48 följande:

    Att ha villa utan grillplats är kriminellt och straffbart. 

    Grilla på du.

    Bastu är lurigare, det kanske du måste ha bygglov för. Hör med kommun.


    Ingen av våra grannar har det. Är cirka 35 bostäder på vårt kvarter... Tog upp på ett samfällighetsmöte om att skaffa en gemensam grillplats och det kom då sura kommentarer om att det skulle lukta rök på kvarteret etc.

    Självklart behöver man bygglov om man inte har ett attefallshus som bastu.
  • PH76
    Sötsug skrev 2020-01-13 22:20:26 följande:

    Är uppvuxen på landet med både grillplats, grillkåta och bastu på tomten. Har i vuxen ålder flyttat in till centralare ort och bor nu på ett villakvarter. Dvs fristående tomter bredvid varandra.

    Får man på ett sådant ställe ställa upp en grillplats? Eller bastu? Jag tänker att det kanske finns speciella regler kring detta då grannar kan bli störda av röken? Hade gärna velat ha en liten grillplats på gården där man kan grilla korv eller äpplen med barnen på hösten och vintern samt grilla mat på sommaren.

    Har försökt läsa på detaljplanen men kan inte se att det framgår något.


    Givetvis så får du det..

    Men, om du tänker bygga någon störra fast struktur så som bastu eller likanade så kan det krävas att du ansöker om bygglov.
  • PH76
    Sötsug skrev 2020-01-13 22:45:53 följande:
    Ingen av våra grannar har det. Är cirka 35 bostäder på vårt kvarter... Tog upp på ett samfällighetsmöte om att skaffa en gemensam grillplats och det kom då sura kommentarer om att det skulle lukta rök på kvarteret etc.

    Självklart behöver man bygglov om man inte har ett attefallshus som bastu.
    Har ni en samfällighet i ett villaområde? Jag trodde faktsikt inte att det fanns sådant, i ett radhusområde visst, min inte i bland villor.

    Som någon annan skrev så har jag aldrig hört talas om någon i fristående hus utan en grillplats.
  • sextiotalist
    PH76 skrev 2020-01-13 22:53:30 följande:

    Har ni en samfällighet i ett villaområde? Jag trodde faktsikt inte att det fanns sådant, i ett radhusområde visst, min inte i bland villor.

    Som någon annan skrev så har jag aldrig hört talas om någon i fristående hus utan en grillplats.


    Inte helt ovanligt. Det kan vara vägar, allmänning etc som ska skötas.
  • Jonnynilsson
    PH76 skrev 2020-01-13 22:53:30 följande:
    Har ni en samfällighet i ett villaområde? Jag trodde faktsikt inte att det fanns sådant, i ett radhusområde visst, min inte i bland villor.

    Som någon annan skrev så har jag aldrig hört talas om någon i fristående hus utan en grillplats.
    En samfällighet driver vägar, vatten/avlopp, kabel-tv och annan infrastruktur. Men har absolut ingen beslutanderätt över vad du gör på din egna tomt.

    Vill du sätta upp en grillkåta eller bastu är det bara att göra det. Faller under friggebod alternativt Attefallshus. Lite olika regler se: https://sv.wikipedia.org/wiki/Friggebod

    Men 15 kvadratmeter borde räcka till bastun och den faller då under friggebodsreglerna. Men kolla för säkerhetsskull vad som gäller i din kommun.
  • PH76
    sextiotalist skrev 2020-01-14 06:36:05 följande:

    Inte helt ovanligt. Det kan vara vägar, allmänning etc som ska skötas.


    Intressant, när jag googlar på det så kan jag bara hitt det för radhus/parhusområden. Hur funkar det praktiskt i ett villaområde, äger samfälligheten marken för vägar, lekplatser och andra allmänningar?
  • PH76
    Jonnynilsson skrev 2020-01-14 07:40:27 följande:

    En samfällighet driver vägar, vatten/avlopp, kabel-tv och annan infrastruktur. Men har absolut ingen beslutanderätt över vad du gör på din egna tomt.

    Vill du sätta upp en grillkåta eller bastu är det bara att göra det. Faller under friggebod alternativt Attefallshus. Lite olika regler se: sv.wikipedia.org/wiki/Friggebod

    Men 15 kvadratmeter borde räcka till bastun och den faller då under friggebodsreglerna. Men kolla för säkerhetsskull vad som gäller i din kommun.


    Äger samfälligheten marken marken i området? Utanför den egna tomten.

    Vi har något som heter byalag hos oss men det är högst frivilligt och kostar 300kr per år, där delar vi på viss trädgårdsutrustning, ett släp och liknande, och träffas en gång per år för lite korvgrillning.

    Tror dock att det var de som var den drivande faktorn för fiber i området, men inte säker då det var innan vi flyttade hit.
  • K Kalle
    Sötsug skrev 2020-01-13 22:45:53 följande:
    Ingen av våra grannar har det. Är cirka 35 bostäder på vårt kvarter... Tog upp på ett samfällighetsmöte om att skaffa en gemensam grillplats och det kom då sura kommentarer om att det skulle lukta rök på kvarteret etc.

    Självklart behöver man bygglov om man inte har ett attefallshus som bastu.
    Men så trist. Jag bor i ett radhusområde med en grillälskande man. Alla i området har grill verkar det som och det grillas rejält när det är säsong.
  • sextiotalist
    PH76 skrev 2020-01-14 08:02:33 följande:

    Intressant, när jag googlar på det så kan jag bara hitt det för radhus/parhusområden. Hur funkar det praktiskt i ett villaområde, äger samfälligheten marken för vägar, lekplatser och andra allmänningar?


    Vi hade skötselansvaret för vägarna och lekplatserna inom området. Det var bara villor.

    Kommunen ägde marken.
Svar på tråden Får man ha t ex grillplats på gården i villaområde?