• Anonym (Snö)
    Tue 14 Jan 2020 13:47
    401 visningar
    3 svar
    3
    401

    Vad vill jag? Separation?

    Jag och min man har under det senaste året haft det lite kämpigt i vår relation och familjesituation. Från att vi haft en bra relation där vi haft kul tillsammans har vi nu mest bara meningsskiljaktigheter och bråkar. Vi lever i en bonusfamilj sedan 6 år. Nu det senaste året med min dotter sedan tidigare på heltid, hans barn ytterst sällan pga ålder och en gemensam son. Åren innan dess bodde hans barn varannan vecka.

    Sedan hans tidigare barn börjat komma till oss allt mindre har han klivit in och tagit en större roll i min dotters liv och konflikterna mellan honom och min dotter har blivit ett faktum. Jag tycker att han överreagerar i situationerna och när min dotter blir ledsen tycker han att jag ska ta hans parti för att markera. Något jag inte känner att jag vill då jag tycker att han varit för hård. Det resulterar då i bråk mellan oss vuxna. Vilket sedan brukar resultera i att vi surar och inte pratar med varandra på en dag eller två.

    Han säger att han känner sig utanför i vår familj, inte känner sig som en del av gemenskapen eftersom min dotter inte är hans och de har svårt att kommunicera utan att tjafsa. Det resulterar i att han drar sig undan och inte är med i familjegrejer, enkla saker som fredagsmys. Ur min synvinkel bidrar ju det bara till att det ökar känslan av två familjer i familjen. Det känns som att vi som familj aldrig har kul, bara bråkar.

    De första fyra åren av vårt liv tillsammans var det jag som inte trivdes hemma, jag som kände mig utanför, eftersom eftersom hans barn ignorerade mig och min dotter helt. Vi försökte jobba på det, med varierande resultat. Men då mådde jag aldrig så dåligt som jag gör nu!

    Jag har börjat känna att jag inte längre vet vem jag är, att jag tappat mig själv i kampen om att få vår bonusfamilj att fungera och den senaste tiden har mina tankar nästan oavkortat kretsat kring separation och att skapa ett nytt liv på egen hand med barnen och hitta mig själv och min självständighet igen. Men samtidigt är jag rädd att jag kommer ångra mig. Jag älskar ju ändå min man, tror jag. Eller skulle vi kunna vara särbo och fortsätta vår relation i en annan kontext, men hur förvirrande skulle det vara för vår gemensamma son??

    Någon som har en klok tanke, reflektion eller själv varit/befinner sig en liknande situation?

  • Svar på tråden Vad vill jag? Separation?
  • Tue 14 Jan 2020 14:00
    #1

    Kanske gå gemensamt och tala med någon?

    Varför känner mannen att han måste uppfostra din dotter? Det låter som att det hade varit bättre om han överlåter den största delen av det jobbiga i föräldraskapet till dig. Sen får ni ju prata ihop er i och ro om vilka regler som ska gälla för dottern i ert hem, det är klart det blir konflikter annars

  • Anonym (A)
    Tue 14 Jan 2020 14:01
    #2

    Familjeterapi kanske vore till hjälp.

  • Anonym (Z)
    Tue 14 Jan 2020 14:47
    #3

    Ni vuxna behöver först vara eniga sinsemellan om vad som gäller i erat hem, det är A och O. Bestäm vad som gäller och håll er konsekvent till det. Håll det så enkelt och tydligt som möjligt.

    Konflikter med dottern bör du som förälder ta, inte han.

Svar på tråden Vad vill jag? Separation?