• Ela90

    Ni som varit gravida, snälla svara! Gravid utomlands gör mig orolig

    Är 25 år och gravid i 4de månaden.

    Har läst en massa på Google om alla tester som är viktiga att ta, tex kissprov för att kolla sockerhalten?, blodprov för att kolla så jag och bebis delar positiv/negativ blodgrupp?(rätta mig om jag har fel), så blod cellerna är rätt osv ? Kolla foster vatten mängden?

    Inget av de här har min barnmorska nämnt till mig. Jag har endast tagit ultraljud flera ggr samt kub test.

    Blir orolig att dom inte har samma koll hör på vad som behöver kollas upp.

    Någon som har koll på alla tester som bör tas och i vilken månad ?

  • Svar på tråden Ni som varit gravida, snälla svara! Gravid utomlands gör mig orolig
  • S23

    Är troligtvis olika i olika län. Bifogar länk till info om kontroller i örebro län.
    Blodgrupp är absolut relevant. Detta borde du kunna få tag på om du begär ut det puk-test som gjordes när du föddes.
    Om inte annat antar jag att det inte är svårt att ta ett blodprov. Är bara om du är - som det kan skapa problem beroende på pappans blodgrupp

    https://www.1177.se/Orebrolan/barn--gravid/graviditet/undersokningar-under-graviditeten/kontroller-under-graviditeten-orebro-lan/

  • Go o gla

    Du får kolla upp vad processen är i det land du vistas i, och därav få reda på vilka undersökningar/tester som kan förväntas i de olika veckorna/trimestrarna.
    Bor själv utomlands och fick med mig ett helt schema, inkl. from/tom datum som undersökningen/testen skulle göras i. Här är det ett himla flängande mellan 'bvc', 'special bvc' och 'sjukhus', beroende på vem du skall träffa, vilka undersökningar/tester som görs och vem som skall gå igenom resultaten.... *snark*

Svar på tråden Ni som varit gravida, snälla svara! Gravid utomlands gör mig orolig