• Junibarn

    Är det bara störda människor här inne?

    Blir så förvånad varje gång jag går in och läser folks reaktioner och svar här på FL.

    Man dissar, trycker ner, hånar och dömmer varandra!

    Visst vissa inlägg är rätt ?korkade? men kanske sitter det en trasig människa där bakom skärmen och skriver. Kanske är det något i chock eller någon med lägre intellekt.

    Men det spelar ingen roll. Här sågas de flesta vid fotknölarna. Varför? Är det så många här inne som har en förmåga att tänka liiite större? Är det anonymiteten bakom skärmen som driver fram denna sida? Känns som många här inne saknar EQ.

    Skrämmande!

  • Svar på tråden Är det bara störda människor här inne?
  • Magical
    Junibarn skrev 2020-01-15 01:00:10 följande:

    Blir så förvånad varje gång jag går in och läser folks reaktioner och svar här på FL.

    Man dissar, trycker ner, hånar och dömmer varandra!

    Visst vissa inlägg är rätt ?korkade? men kanske sitter det en trasig människa där bakom skärmen och skriver. Kanske är det något i chock eller någon med lägre intellekt.

    Men det spelar ingen roll. Här sågas de flesta vid fotknölarna. Varför? Är det så många här inne som har en förmåga att tänka liiite större? Är det anonymiteten bakom skärmen som driver fram denna sida? Känns som många här inne saknar EQ.

    Skrämmande!


    Nej alla är inte som du beskriver. Jag tycker det verka vara lite olika nivå i olika delar av forumet. Jag försöker svara konstruktivt och hjälpsamt när jag kan, men ibland tas även sådant emot som om jag vore elak, vilket aldrig är tanken och jag skriver så pass nyanserat jag kan. Vi är så olika, alla ,så det är svårt att veta hur saker ska tas emot. En gång tex, svarade jag i en tråd skriven av en mycket ung människa, men det visste man inte först. Jag svarade som om personen var vuxen (och därför borde ha vetat bättre, typ) men sen visade det sig att personen nog bara var 13 år. Hade jag vetat det hade jag svarat på ett annat vis, som en äldre syster eller som en förälder.

    Jag undviker helst politiska trådar tex för det blir i princip alltid pajkastning och elakheter i dem. 

    Men absolut, anonymiteten är nog en del av problemet, + att det på fre och lö kvällar dyker det upp en hel del knepigt, kanske för att folk sitter och dricker och ska vara roliga på nätet samtidigt? 
  • member

    Det finns gott om normala människor här.

    Misstaget du har gjort är att du tar människor på internet seriöst, gör inte det.
    Anta att alla på sin höjd är halvseriösa och allt annat är trollande och lekstuga.

    När man får skriva under pseudonym så drar folk till lite extra, dom utagerar känslor under vilken topic som helst, inte alltid för ämnet i sig utan för sig själva.
    Och så hittar alla på både en och två troll historier som dom skriver ner, för att utagera känslor, för nöjet, för uppmärksamhet, för vilken anledning som helst.

    Att provocera andra och tävla om vem som kan reta den andra mest är en lek som många håller på med, egentligen är dom kanske en ganska snäll människa som ventilerar lite.

    När man skriver text på en skärm så finns inte spärrarna där, fast vi vet att vi skriver till andra människor så är vi frånkopplade och det blir inte samma sak som öga mot öga.

    Mänskliga reaktioner och kroppsspråk ser vi inte, bara text.
    Då blir det som det blir.

    Människor är smarta och snälla, men bakom ett tangentbord så är dom flesta dumma i huvudet.
    Det är bara att ha det i baktanke och ta allt med en nypa salt.
    Ta inget för seriöst eller personligt på internet!

Svar på tråden Är det bara störda människor här inne?