• Anonym (?)

    Sjukskriven 75% jobbar 25% och nu blivit sjuk. Sjukanmäla till fk?

    Jobbar 25% och sjukskriven 75%. Har blivit sjuk idag , ska jag anmäla till fk eller räcker det till chef ?

  • Svar på tråden Sjukskriven 75% jobbar 25% och nu blivit sjuk. Sjukanmäla till fk?
  • Akidoki

    Du ansöker hos FK om ändrad omfattning av sjukpenning. Det är FK som betalar din sjukpenning.

  • Anonym (?)

    Fast jag får ju lön från min arbetsgivare för de 25% som jag jobbar och resterande 75% får jag ju redan från fk?

  • Anonym (?)

    Ändrad omfattning av sjukpenning är väl om jag arbetar mer än vad som är beslutat utifrån mitt läkarintyg?

  • Anonym (Chef)

    Din arbetsgivare betalar ju ändå sjuklön upp till 2 veckor med läkarintyg.

  • Akidoki
    Anonym (?) skrev 2020-01-15 09:00:20 följande:

    Fast jag får ju lön från min arbetsgivare för de 25% som jag jobbar och resterande 75% får jag ju redan från fk?


    När du är sjuk heltid under en period då du är deltidssjukskriven är det FK som betalar sjukpenning. Ring försäkringskassan så kan de säkert svara på dina frågor.
  • Anonym (Wxq)

    Om du menar att du är sjukskriven på 75% och nu blivit sjuk i en annan sjukdom än den du redan är sjukskriven för (t ex influensa) som gör att du ej kan jobba dina 25% så sjukanmäler du dig till din arbetsgivare. Arbetsgivaren betalar då ut sjuklön och Försäkringskassan fortsätter utbetala sjukpenning på 75%.

  • Anonym (X)

    Arbetsgivaren betalar bara sjuklön en gång per sjukperiod. Klart du måste meddela din chef men anmäl till FK och sök sjukpenning med ändrad omfattning.

    Om du inte återgått helt i arbete ska arbetsgivaren inte betala ny sjuklön.

Svar på tråden Sjukskriven 75% jobbar 25% och nu blivit sjuk. Sjukanmäla till fk?