• Anonym (Gå gå)

    Hjälpa eller stjälpa

    Hej!

    Jag har beslutat lämna mannen som varit min sambo i många herrans år. Vi har haft det knackigt i omgångar i livet tillsammans men fortsätt, men nu efter noga övervägande har jag berättat att jag tänker gå. Jag har bestämt mig, inga känslor finns kvar etc.... Inget hastigt beslut alltså och vi har pratat om vårt förhållande men det blev ändå en bombsmäll för honom. Fam. Rådgivningen sa att jag bör bli kvar ett tag och inte bara gå och lämna allt hastigt. Men nu till frågan... Han är ledsen, ångestfylld, omvärderar och ältar allt han sagt och gjort och inte gjort under våra år. Och vill gottgöra allt med kärlek, ömhet, kramar, blommor, städning, hjälpsamhet och närhet. Allt som han inte visat tidigare eller varit sparsam med. Hur hanterar jag detta? Jag kan trösta i ångesten men får panik av närheten, kramar och försök till närhet. Och sänder det falska signaler om att det ska bli " bra" igen? Jag är tydlig om att jag ska lämna men det går inte in. ( förståeligt) Och han tycker att det är konstigt att jag inte vill ha närheten... Kan tilläggas att jag verkligen vet vad han går igenom för jag var i samma läge för 10 år sedan när han var otrogen samtidigt som jag var i en utmattnibgsdepp. Hur hanterar jag hans försök till kärleksfullhet?

  • Svar på tråden Hjälpa eller stjälpa
  • Anonym (ooo)

    Det där är ju klassisk: en tycker det är dåligt, man har pratat om det i flera år, inget blir bättre. Till slut tar man steget att faktiskt bryta upp - DÅ fattar den andre plötsligt och upplever det som om det är första gången man sagt något.

    Tyvärr går det inte att göra så mycket åt det, inte om du/ni verkligen pratat ordet och försökt förut. Jag tycker inte man ska dra ut på det när man väl bestämt sig. att familjerådgivningen sa sådär tycker jag på ett sätt var lite konstigt. Så kanske man kan säga om man tror att ett par inte har uttömt alla möjligheter än. 

    Har du skaffat nytt boende? Det brukar vara något sånt konkret som behövs för att processen ska ta fart. 

    Och nej, inget blir bra av att du ska vara den som tröstar. Man kan ju tänka att man är schysst och snäll som kramar om och tröstar men jag tror det bara blir dumt för den andre. Du måste helt enkelt säga att du inte vill ha den är närheten. Har ni slutat att sova i samma rum? 

  • Anonym (Gå gå)

    Ja det blir märkligt...Antar att man menar att det ska bli lättare. Men för vem? Nej vi sover i samma säng. Och jag säger nej till närhet och blir den " elaka". Men lägenhet är på gång... Ja vilken röra!!!

  • Anonym (pytsan)
    Anonym (Gå gå) skrev 2020-01-15 19:11:57 följande:

    Ja det blir märkligt...Antar att man menar att det ska bli lättare. Men för vem? Nej vi sover i samma säng. Och jag säger nej till närhet och blir den " elaka". Men lägenhet är på gång... Ja vilken röra!!!


    Vem bryr sig om vem som är den "elaka"? Informera honom om att det är slut och flytta till egen sovplats.
  • Anonym (Qwerty)

    Tror du behöver skapa distans faktiskt. Flytta ut tillfälligt, kan du bo hos en släkting eller en kompis?

Svar på tråden Hjälpa eller stjälpa