• visa0

    HALSBÖLD. HJÄLP!

    I tisdags blev jag diagnoserad med halsböld, de punkterade bölden.. och kan inte säga annat än att jag aldrig någonsin upplevt en värre smärta.

    Tillbaka igår för ytterligare punktering, kom endast blod.

    Tillbaka idag för ännu en punktering och jag trodde seriöst jag skulle svimma av smärtan. Mycket blod, men inget var syns.

    Ska tillbaka imorgon igen, eftersom det tydligen fortfarande finns viss svullnad och jag fortfarande inte kan öppna munnen så mycket som tidigare. Men är bättre än innan. Problemet är dock, jag vet f#n inte om jag fixar en gång till. Min ångest är maximal på grund av den smärta det innebär, jag känner nästintill panik inför att behöva genomgå den här processen engång till! Vet inte hur jag ska kunna sova i natt, eller inte svimma imorgon när jag sitter där...

    Jag förstår seriöst inte hur det kan vara okej att utsätta patienter för denna typ av smärta och flera gånger dessutom, varför får man inte bli sövd?! Jag frågade idag och sa att jag inte fixade engång till. Men de menade bara på att de inte söver för det här ingreppet. Det måste ju finnas NÅGON alternativ behandling till det här... Om jag vägrar, kommer de kunna gå med på OP då istället? Eller låter de mig åka hem pga. att jag vägra behandling? Kan jag hävda att jag har rätt att vara med och planera min egen behandling och vara med i min vårdplanering? Och att jag kräver annan behandlingsmetod?

    Hur kan de vara så säkra på fortsatt halsböld när det faktiskt inte kommer någon mer var? Kan det inte vara svullnad pga alla ingrepp? Jo, jag kommer fråga allt detta imorgon. Men jag behöver veta om det finns alternativ jag kan kräva, eller andra synpunkter eller frågor jag bör ställa kring det här till vården.

    Snälla hjälp!

  • Svar på tråden HALSBÖLD. HJÄLP!
  • fjanten

    Min svägerska blev bedövad innan de skar upp och tömde halsbölden (en gång) sedan fick hon antibiotika efter det. Menar du att de skär i din halsböld utan att söva dig!?

  • visa0
    fjanten skrev 2020-01-15 19:55:51 följande:

    Min svägerska blev bedövad innan de skar upp och tömde halsbölden (en gång) sedan fick hon antibiotika efter det. Menar du att de skär i din halsböld utan att söva dig!?


    Nej, de söver inte. Får bedövning och bedövningsspray i munhålan, men det gör något så fruktansvärt ont ändå. Aldrig varit med om liknande...
  • Anonym (Li)

    Är verkligen ingen expert på halsbölder, och vet inte hur allvarlig din är. Men till de patienter som jag träffat på vårdcentral med detta, har jag förskrivit högdos penicillin med täta återbesök för kontroll. Ingen av dem behövde åka in till Öron-näsa-hals, utan det läkte fint. Du kan ju åtminstone fråga om detta kan vara ett alternativ.

  • Rebecca1987

    När jag hade halsböld så opererade dom bort mina halsmandlar för att bli av med de då smärtfritt som möjligt

  • visa0
    Anonym (Li) skrev 2020-01-15 21:47:37 följande:

    Är verkligen ingen expert på halsbölder, och vet inte hur allvarlig din är. Men till de patienter som jag träffat på vårdcentral med detta, har jag förskrivit högdos penicillin med täta återbesök för kontroll. Ingen av dem behövde åka in till Öron-näsa-hals, utan det läkte fint. Du kan ju åtminstone fråga om detta kan vara ett alternativ.


    Ja jag har en bekant som också blev av med en mindre halsböld, eller början till med hög dos pencillin.

    Jag antar att den jag har måste ha varit ganska stor eftersom de ansåg att den behövde tömmas...

    Men jag tycker de är märkligt att man ska behöva genomlida den oerhörda smärtan gång-på gång, när det dessutom de senaste 2 gångerna inte har kommit något var utan endast blod. Jag vet inte, men det måste väl ändå finnas något som säger att man ska orsaka minsta möjliga smärta på en patient och det här tillvägagångssättet kan verkligen inte vara det minst smärtfria alternativet..

    Jag ska höra med dem om det inte räcker med bara den höga dosen pencillin, med återbesök till VC för uppföljning. Har jag tur kanske allt ser fint ut imorgon...

    Känns helt sjukt att man ska sitta och gråta innan, under och efter en behandling för att behandlingen gör så fruktansvärt ont. Ont i magen bara av att tänka på det.
  • visa0
    Rebecca1987 skrev 2020-01-15 22:17:20 följande:

    När jag hade halsböld så opererade dom bort mina halsmandlar för att bli av med de då smärtfritt som möjligt


    Hur gammal var du då? Har läst mig till att barn söver de och tar bort halsmandlarna, dock inte vuxna...
  • zqw123

    Usch vad jag lider med dig, den smärtan är fruktansvärd och man är ju dessutom redan svag och utmattad som det är. Jag hade en misstänkt halsböld för 2 år sedan. Efter en vecka med feber och så ont i halsen är jag knappt fick i mig vätska blev jag skickad till öron- näsa - hals. De bedövade med spruta och skar upp svullnaden, men tydligen kom bara blod. Dagen efter kom jag tillbaka för att de skulle göra om det, men jag var så utmattad att de valde att avvakta iom att det inte kommit någon vätska. Som tur var fanns ett ledigt rum och de la in mig en natt med dropp. Morgonen efter mådde jag otroligt mycket bättre och kunde äta för första gången på flera dagar. Jag tycker du ska prata med dem och se över möjligheten att avvakta. Vill du inte genomgå det igen så kan de inte tvinga dig, tror nog att de kan ge en alternativ lösning en chans. Hoppas verkligen att du mår bättre snart!

  • Anonym (My)

    Lider med dig. Hade själv halsböld för ett litet tag sedan. Det värsta jag varit med om, gjorde ondare än mina båda förlossningar. Fick precis som du bara bedövning son hjälpte föga. Om du har tur behöver de inte göra nåt mera. De skär upp två gånger och tredje gången kontrollerade dom bara hur det såg ut. Operation så de att de tyvärr inte erbjuder för den typen av ingrepp. Om jag var du hade jag begärt att få lugnande mediciner innan ingreppet, men tänk på att du inte själv kan köra hem då.. Fick även dubbel dos antibiotika så fort de konstaterade halsböld och ingreppet genomfördes, vet inte om alla får det eller om det berodde på att jag hade symtom som började tyda på sepsis också.

    Operera bort halsmandlarna så de att de skulle göra om jag får halsböld igen. Är livrädd för att få det igen. Och ringer vårdcentralen så fort jag får ont i halsen nu för tiden. För var pga obehandlad halsfluss (gick med halsont i 2 veckor) vilket ledde till att det gick över till halsböld.

  • Rebecca1987
    visa0 skrev 2020-01-15 22:48:04 följande:

    Hur gammal var du då? Har läst mig till att barn söver de och tar bort halsmandlarna, dock inte vuxna...


    Okej ja då var det nog därför. Jag var bara 13 då. Men borde man inte kunna kräva det ändå.
  • visa0
    zqw123 skrev 2020-01-16 01:52:06 följande:

    Usch vad jag lider med dig, den smärtan är fruktansvärd och man är ju dessutom redan svag och utmattad som det är. Jag hade en misstänkt halsböld för 2 år sedan. Efter en vecka med feber och så ont i halsen är jag knappt fick i mig vätska blev jag skickad till öron- näsa - hals. De bedövade med spruta och skar upp svullnaden, men tydligen kom bara blod. Dagen efter kom jag tillbaka för att de skulle göra om det, men jag var så utmattad att de valde att avvakta iom att det inte kommit någon vätska. Som tur var fanns ett ledigt rum och de la in mig en natt med dropp. Morgonen efter mådde jag otroligt mycket bättre och kunde äta för första gången på flera dagar. Jag tycker du ska prata med dem och se över möjligheten att avvakta. Vill du inte genomgå det igen så kan de inte tvinga dig, tror nog att de kan ge en alternativ lösning en chans. Hoppas verkligen att du mår bättre snart!


    Efter att du blev inlagd, behövde du inte göra ingreppet fler gånger då?

    Ja, jag ska definitivt prata med dem!
  • visa0
    Anonym (My) skrev 2020-01-16 03:24:22 följande:

    Lider med dig. Hade själv halsböld för ett litet tag sedan. Det värsta jag varit med om, gjorde ondare än mina båda förlossningar. Fick precis som du bara bedövning son hjälpte föga. Om du har tur behöver de inte göra nåt mera. De skär upp två gånger och tredje gången kontrollerade dom bara hur det såg ut. Operation så de att de tyvärr inte erbjuder för den typen av ingrepp. Om jag var du hade jag begärt att få lugnande mediciner innan ingreppet, men tänk på att du inte själv kan köra hem då.. Fick även dubbel dos antibiotika så fort de konstaterade halsböld och ingreppet genomfördes, vet inte om alla får det eller om det berodde på att jag hade symtom som började tyda på sepsis också.

    Operera bort halsmandlarna så de att de skulle göra om jag får halsböld igen. Är livrädd för att få det igen. Och ringer vårdcentralen så fort jag får ont i halsen nu för tiden. För var pga obehandlad halsfluss (gick med halsont i 2 veckor) vilket ledde till att det gick över till halsböld.


    Ber till alla gud att de unte behöver skära upp en 4:e gång.

    Jo jag har dubbeldos antibiotika också.

    Samma här, fick vad jag misstänker är halsfluss ett par dagar innan jul. Ingen VC som var öppen. Vände mig till KRY ihop om hjälp, men de menade på att det bara var nått virus. Dock kunde man tydligt se prickar på halsmandlar samt svullnad, och nu sitter man här med den här skiten.
  • visa0
    Rebecca1987 skrev 2020-01-16 05:50:06 följande:

    Okej ja då var det nog därför. Jag var bara 13 då. Men borde man inte kunna kräva det ändå.


    De menade på att "sövning är förenat med risker". Och det stämmer säkert till viss del, men riskerna kan knappast vara SÅ omfattande eftersom man genomför ingreppet på barn. Utan att ha några som helst belägg för detta, men Pessimisten inom mig säger att det beror på att det kostar mer mer med sövning och OP.
  • HappyHippoGuy

    Tycker du borde köpa någon form av lugnande.

    Typ benso i högre dos. Då är du tillräckligt trött mentalt för att inte bry dig om smärtan.

    Fy för att va nykter o bli skuren i halsen

  • zqw123
    visa0 skrev 2020-01-16 06:00:36 följande:

    Efter att du blev inlagd, behövde du inte göra ingreppet fler gånger då?

    Ja, jag ska definitivt prata med dem!


    Nej det behövde jag inte. Iom att det bara kom blod var de osäkra på huruvida det var en halsböld eller bara svullnad. Och så både jag så mycket bättre efter en natt där. Stort lycka till!
Svar på tråden HALSBÖLD. HJÄLP!