• SexHjärtan

    Inför bebis ankomst - saker/grejer som införskaffades: vad var nödvändigt? Vad var onödigt?

    ... och vad hade behövts (mer av) men som inte fanns nu i efterhand? Vad var det mest praktiska och mest användbara som införskaffades?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-15 20:23
    Tillägg: har 4 barn själv, så vet ju vad som kommit till användning och ej, men är nyfiken på andras upplevelser :)

  • Svar på tråden Inför bebis ankomst - saker/grejer som införskaffades: vad var nödvändigt? Vad var onödigt?
  • SexHjärtan
    Orangebeans skrev 2020-01-15 20:07:45 följande:
    Bärsele var det bästa. Babyskydd är ju också nödvändigt om man tänkt åka bil.

    Ja absolut, tänker på det utanför det nödvändiga såsom babyskydd i bil som är en självklarhet (om man ämnar köra bil alltså ;)
  • fjanten

    Inför barn nr 1 var babybjörnselen onödig. Köpte en ergonomisk. Alla kläder i strl 50 var onödiga. Elektrisk bröstpump var onödig, föredrar manuell. Allt annat kom till användning - balja, babygym, babysitter, spjälsäng, vagga, babynest, vagn, hoppgunga o.s.v.

    Till barn 2 var strl 50 användbart jättelänge, ergonomisk sele väldigt bra att ha. I övrigt var det mesta som första barnet tyckt om helt onödigt för andra barnet. Hon ville mest vara hud mot hud i ett halvår...

    Nu vid tredje barnet har vi ju kvar allt, och han verkar vara mer som första barnet, så vi får kanske mer användning för alla bebisgrejer igen denna gång...

    Mitt tips är väl egentligen att köpa på sig ganska lite innan bebisen kommit. Är ju inte alls säkert att det JAG och mina olika bebisar är något du och din bebis någonsin kommer få användning för (och tvärtom).

  • Litorina

    Barn 1

    Nödvändigt: bärsjal/sele, skötbord, frottétrasor, kläder, babyskydd. Onödigt: spjälsäng, barnvagn.

    Barn 2

    Nödvändigt: barnvagn, skötbord, frottétrasor, kläder, babyskydd. Praktiskt: spjälsäng. Onödigt: bärsjal/bärsele.

    Sen skaffade vi inte så mycket mer prylar. Jo! Vi fick en badbalja. Den var praktisk och nu bär vi tvätt i den. :)

    Tvättmaskin är en annan trevlig pryl att ha. Förr eller senare blir familjen kräksjuk...

  • Orolig över barn

    Spjälsängen var den mest onödigaste med alla mina 3 barn - i alla fall under de första 6 månaderna när det användes högst som förvaringställe för babykläder o prylar ... alla mina barn började använde spjälsängen som sovplats först efter runt 6-7 månaders ålder när de inte längre ammade på natten.

    Bra Ytterkläder för bebisen och för dig är bra att ha till hands. Allt annat kan man köpa kontinuerligt när de behövs.

  • BuoBä

    Jag ångrar att jag inte skaffade tvättbara amningskupor istället för de där engångs, men jag insåg inte att det fanns förrän det var dags att trappa ner på amningen.

    Instämmer i att vänta med inköp och se vad man får för barn. Jag rekommenderar också att låna eller köpa begagnat, så kan man prova utan att lägga ut en förmögenhet.

  • stor grön drake

    Barn 1. Nödvändigt: 7 miljoner ombyten då han var kräkbebis delux och bajsade löööst varje gång han åt så måste alltid ha minst 3 rena ombyten i skötväskan. Barnvagnen, enda stället han sov dagtid. Amningsdyna. Ersättning, han åt tomt i brösten och var fortfarande hungrig så efter några veckors kämpande blev vartannat mål flaska. Onödigt: bärsjal och sele, han avskydde att sitta fast. Tvådelade klädset, byxorna fick blöjan att halka ner. Hade behövt: stokke infant seat (fanns ej när sonen föddes)

    Barn 2. Nödvändigt: Bärsjal och sele, vi hade inte klarat vardagen utan dem. Filtar, kunde (kan fortfarande) bara somna med filt runt sig. Babynest. Amningsdyna. Babygym, älskade att ligga där. Onödigt: alla sparade kläder, bytte var tredje dag för sakens skull.

    Barn 3. Nödvändigt: syskonsitts till vagnen (mellanbarnet som vagnvägrat sedan han började gå skulle plötsligt åka med allt våld i världen). Amningsdyna. Babynest. Onödigt: mängden sparade kläder, även detta barn byttes på efter 3 dagar för sakens skull.

  • Elin P

    Bästa grejerna har absolut varit bärsjal och ergonomisk sele. Sämsta har varit spjälsäng till de två första. Till trean har jag aldrig använt spjälsäng alls utan han har sovit med mig hittills i snart 3 år. Första började sova i spjälsängen vid ett år och tvåan sov bara med mig också så då var den oanvänd. Jag sålde den då jag var gravid med trean :)

  • Jag är bara jag

    Nödvändigt med första barnet: skötbord, badkar på ställning, babykorg, spjälsäng, vagnar, kläder förstås, babysitter m.m. Onödigt: tyghjälm. Hans huvud var för stort och han lärde sig gå rätt snabbt ändå

    Andra barnet: en massa ombyten för han var en kräkbebis, babynest för han sov inte i egen korg/säng som den äldsta gjorde

Svar på tråden Inför bebis ankomst - saker/grejer som införskaffades: vad var nödvändigt? Vad var onödigt?