• Hawk

    Vilken inkomst anger jag vid föräldraledighet?

    Detta gäller Malmö stad men kanske är samma överallt. Jag skulle uppdatera mina inkomstuppgifter i och med att jag är föräldraledig men hittar ingen info om vilken inkomst jag ska ange. Lyckades endast ändra sysselsättning. Ska min riktiga lön stå kvar? Det faktiska jag får ut är ju beroende på hur många dagar jag tar ut. Testade noll då jag valt att inte ta ut något första månaderna men det funkade inte så lämnade bara min vanliga lön.

    Nån som har koll?

  • Svar på tråden Vilken inkomst anger jag vid föräldraledighet?
  • anonimus

    Du ska uppge hur mycket du skulle ha tjänat i månaden/ om året (tror de vill ha årsinkomst väl?)om du hade jobbat på ditt vanliga jobb istället för föräldraledigheten. De behöver det för att räkna ut din SGI. Oftast får man löneökning trots att man är föräldraledig därför ber de dig uppdatera då det har gått lång tid sen senast du ändrade.

  • MammaTillDansband

    Jag tror inte personen ovan förstod frågan...

    När du ska uppge hushållets inkomst till kommunen för att de ska räkna ut barnomsorgsavgiften skriver du vad du (och ev partner) faktiskt tjänar per månad. Man kan jämföra: Om du är anställd på heltid, men jobbar 75% eftersom du har småbarn, skriver du ju din 75%-lön som inkomst och inte den teoretiska heltidslönen.

  • Hawk

    Så du menar att man inte ändrar inkomsten när man är föräldraledig utan bara ändrar sysselsättningen? Sen räknar de själva ut SGI från det? Tänker att det finns en del som kan bli galet där, jag har förvisso skyddat min SGI men endast jobbar i tre månader.


    anonimus skrev 2020-01-15 22:35:35 följande:

    Du ska uppge hur mycket du skulle ha tjänat i månaden/ om året (tror de vill ha årsinkomst väl?)om du hade jobbat på ditt vanliga jobb istället för föräldraledigheten. De behöver det för att räkna ut din SGI. Oftast får man löneökning trots att man är föräldraledig därför ber de dig uppdatera då det har gått lång tid sen senast du ändrade.


  • Hawk

    Men den faktiska inkomsten varierar ju beroende på hur mycket du tar ut? Kan ju vara allt mellan 0-7 dagar i veckan...


    MammaTillDansband skrev 2020-01-16 06:48:59 följande:

    Jag tror inte personen ovan förstod frågan...

    När du ska uppge hushållets inkomst till kommunen för att de ska räkna ut barnomsorgsavgiften skriver du vad du (och ev partner) faktiskt tjänar per månad. Man kan jämföra: Om du är anställd på heltid, men jobbar 75% eftersom du har småbarn, skriver du ju din 75%-lön som inkomst och inte den teoretiska heltidslönen.


  • Hawk

    Jag får väl göra det. Tack för svar.


    MammaTillDansband skrev 2020-01-16 10:40:42 följande:

    Då får du väl ta ett genomsnitt över föräldraledighetsperioden?


Svar på tråden Vilken inkomst anger jag vid föräldraledighet?