• Anonym (?)
    Thu 16 Jan 2020 10:39
    1156 visningar
    8 svar
    8
    1156

    Ni med fast tjänst som undersköterska?

    Jag är nyutbildad undersköterska, och har tidigare varit timvikarie sedan 2016- och ni som är det vet att det är otroligt påfrestande att bara vara behovsanställd och hela tiden hoppas på att få en någorlunda lön varje månad som man kan klara sig på. Jag vill givetvis ha fast tjänst, men som jag förstått är det svårt att få det trots att det är så stor brist. Det är lätt att bli vikarie, få en timlön och jobba vid behov. Men att få en fast tjänst verkar desto svårare, i min kommun måste man tex gå 720 LAS dagar innan man får en fast tjänst, vilket alltså är fleraaa år man behöver arbeta som behovsanställd TROTS att man är utbildad. Jag är dock mer inne på att inrikta mig på sjukvård nu än äldrevård, som tex sjukhus/vårdcentral.

    Min fråga är, hur lätt är det att få fast tjänst som undersköterska? Hur lång tid tog det för er att få det efter ni var utbildade? Förstår att det var enklare förr, så skriv gärna när ni blev utbildade eller hur länge ni arbetat i vården.

  • Svar på tråden Ni med fast tjänst som undersköterska?
  • Thu 16 Jan 2020 10:50
    #1

    Har du kontaktat bemanningsföretag?

  • ttr
    Thu 16 Jan 2020 10:54
    #2

    Väldigt många får jobb på ett sjukhus på den avdelning som var deras praktikplats.

  • Anonym (A)
    Thu 16 Jan 2020 11:00
    #3

    Hej, jag har varit timvikarie i 6 år som vårdbiträde då jag saknar utbildning blir jag inte heller fastanställd. LAS dagarna skiter de i oavsett om du kopplar in facket så gör en del företag speciellt privata gör som de vill och oavsett om man är uska eller ej så kan det vara svårt att få fast tjänst, tror att det beror mycket på att man kostar mer när man är uska o fastanställd

  • Thu 16 Jan 2020 11:01
    #4
    Anonym (A) skrev 2020-01-16 11:00:00 följande: