• Thu 16 Jan 2020 13:46
    2555 visningar
    1 svar
    1
    2555

    Fler som fått problem efter starroperation?

    Förra året gjorde jag en operation mot ålderssynthet då min egen lins byttes ut mot en konstgjord lins. Jag gjorde ingreppet hos en av de större rikstäckande klinikerna som säger sig ha lång erfarenhet av ögonoperationer. Omdömena på hemsidan är också överväldigande positiva (men kan förstås vara modererade).

    Dock hade jag bara bättre syn i ett par månader innan jag började se suddigt på håll. Vid en kontroll konstaterades efterstarr och ett korrigerande ingrepp (YAG-laser) gjordes. Olika omdömen jag läst av andra patienter säger att de märkte en omedelbar förbättring.

    Så skedde dock inte för mig. Flera månader efteråt ser jag fortfarande suddigt och dessutom har dubbelseende på ena ögat (vänstra, det som var värst drabbat av efterstarr) tillkommit. Jag har kontaktat patientkoordinatorn på kliniken, men är rädd att svaret blir något om att de tyvärr inte kan garantera ett 100%-igt resultat i alla fall. I så fall har jag slängt ut 65.000:- på något som inte fungerade och måste ändå skaffa glasögon eller linser...precis det jag ville undvika

    Jag undrar nu om andra gjort samma ingrepp med samma erfarenhet? Har ni kunnat åtgärda problemet eller varit tvungna att ändå skaffa synhjälpmedel?

    Tilläggas kan att jag för 20 år sedan opererade mig mot närsynthet med perfekt resultat. Sedan fick jag 15 år utan synhjälpmedel innan ålderssyntheten slog till. Men det är klart, den stora skillnaden är ju att vid en RLE-operation byts den egna linsen ut mot en konstgjord, och det kanske aldrig kan bli som med den egna linsen...?

  • Svar på tråden Fler som fått problem efter starroperation?
  • Sun 5 Sep 2021 16:26
    #1

    Jag har haft exakt samma problem. Tre ingrepp och en massa återbesök och jag har fortfarande dimsyn och prickar som dansar framför ögonen. 
    Jag tycker att det är en hel del som inte framkommer i samband med den första undersökningen. Jag fick som tredje ingrepp göra ett lasek-ingrepp. Ingen sa vid det tillfället att läkningstiden kan bli så lång som ett år...det fick jag veta på tremånaderskontrollen när jag klagade över dimsyn och synsvårigheter.
    På Trustpilot klagar en patient över ögontorrhet. Så här skriver ögonkliniken i sitt svar: "Torra ögon är en relativt vanlig biverkning efter efter en synkorrigerande operation, i de flesta fall är det övergående, men i vissa fall blir de dessvärre långvariga eller bestående."
    Detta är något som ALDRIG nämns före ingreppet! Klinikerna borde informera om tänkbara biverkningar och framför allt sådana som kan bli bestående. 
    Vet någon om privata kliniker står under Socialstyrelsens/IVO:s överinseende? 

Svar på tråden Fler som fått problem efter starroperation?