• Thu 16 Jan 2020 15:11
    7447 visningar
    23 svar
    23
    7447

    Brevväxlar och mailar med fångar i USA

    Hej alla, 

    Jag har relativt nyligen börjat brevväxla/maila med fångar i USA. Detta är stort i USA och på andra platser i världen men verkar vara relativt ovanligt i Sverige, och alla tycker att jag är knäpp när jag berättar om det. Jag är inte någon med fascination för seriemördare eller liknande utan bara intresserad av hur livet i ett fängelse kan se ut :) Men, jag letar efter likasinnade här i Sverige. Har kikat överallt efter facebookgrupper m.m med just europer eller svenskar som har brevvänner i USA som sitter inlåsta. Någon här som håller på med samma sak?

  • Svar på tråden Brevväxlar och mailar med fångar i USA
  • Anonym (Anony­m)
    Thu 16 Jan 2020 15:42
    #1
    isbell070 skrev 2020-01-16 15:11:02 följande:

    Hej alla, 

    Jag har relativt nyligen börjat brevväxla/maila med fångar i USA. Detta är stort i USA och på andra platser i världen men verkar vara relativt ovanligt i Sverige, och alla tycker att jag är knäpp när jag berättar om det. Jag är inte någon med fascination för seriemördare eller liknande utan bara intresserad av hur livet i ett fängelse kan se ut :) Men, jag letar efter likasinnade här i Sverige. Har kikat överallt efter facebookgrupper m.m med just europer eller svenskar som har brevvänner i USA som sitter inlåsta. Någon här som håller på med samma sak?


    Varför är du så intresserad då? Det måste ju finnas ett hälsosammare sätt att tillfredsställa din nyfikenhet, t ex se några dokumentärer förslagsvis.
  • Anonym (Grabb­en bredvi­d)
    Thu 16 Jan 2020 15:55
    #2

    Kolla Netflix. Dräller av dokumentärer om skiten.

  • Thu 16 Jan 2020 16:20
    #3

    Wow! Låter jätteintressant. Vad skriver dom då?

  • Anonym (Tonår­ing)
    Thu 16 Jan 2020 16:24
    #4

    Jag gjorde det som tonåring, det var intressant och spännande då :) Brevväxlade med en som ägde en kedja nattklubbar och åkt fast för drogförsäljning. Han kände lite kändisar och sånt, bla Liv Tyler innan hon blev så känd.

  • Anonym (Jaggö­r)
    Thu 16 Jan 2020 16:27
    #5

    Jag brevväxlar med en som till en början satt på death row i ett Arizona supermax.

    Han har nu fått det omvandlat till life, men kommer aldrig ut.

    Jag kom på idén att brevväxla med en fånge efter att ha sett typ alla kriminalserier som finns och jag tycker det är fascinerande med hur en kriminell funkar.

    Efter en tids brevväxlande så har man lärt känna honom och han är sååå glad och tacksam för mina brev, och bilder som jag tar när jag är ute och reser, även vanliga dagsbilder.

    Han säger att han får leva genom mig.

    Vi skickar jättelånga brev i ibland 15,16 sidor skrivna på båda sidorna....

    Man får verkligen en helt annan förståelse för händelsen som han sitter inne för när man hör hela hans livshistoria än om man bara läst om den i tidningen.

    Han har aldrig hävdat att han har varit oskyldig.

    Kan verkligen rekommendera att brevväxla med en fånge...

  • Anonym (Jaggö­r)
    Thu 16 Jan 2020 16:28
    #6
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-16 15:42:00 följande:

    Varför är du så intresserad då? Det måste ju finnas ett hälsosammare sätt att tillfredsställa din nyfikenhet, t ex se några dokumentärer förslagsvis.


    På vilket sätt skulle det vara hälsosammare att kolla på en film om det.

    Här får man ju direkt insyn till hur det faktiskt är och hur dom lever.
  • Anonym (Bizz)
    Thu 16 Jan 2020 16:31
    #7

    Det finns två dokumentärer på P1 om detta.

  • Thu 16 Jan 2020 17:31
    #8
    +1

    Jag kan inte förstå denna fascination för kriminella och behovet att belöna dem genom att skriva, skicka bilder och tycka synd om dem. Inte konstigt att så många söker sig till den världen om den upplevs som så spännande och intressant.
    Det finns många andra ute i världen som är i större behov av uppmärksamhet och stöd men som inte är kriminella.

  • Anonym (Jaggö­r)
    Thu 16 Jan 2020 21:18
    #9
    Tecum skrev 2020-01-16 17:31:20 följande:

    Jag kan inte förstå denna fascination för kriminella och behovet att belöna dem genom att skriva, skicka bilder och tycka synd om dem. Inte konstigt att så många söker sig till den världen om den upplevs som så spännande och intressant.

    Det finns många andra ute i världen som är i större behov av uppmärksamhet och stöd men som inte är kriminella.


    För mig handlar det inte om att tycka synd om någon utan om att försöka förstå varför vissa blir som dom blir och varför...

    Dras absolut inte till "den världen" som du säger...

    Tycker de flesta kriminella är avskum, men man får en förståelse att vissa hamnar i den banan och det är helt sjukt.
  • Thu 16 Jan 2020 21:28
    #10
    Anonym (Jaggör) skrev 2020-01-16 21:18:04 följande:
    För mig handlar det inte om att tycka synd om någon utan om att försöka förstå varför vissa blir som dom blir och varför...
    Dras absolut inte till "den världen" som du säger...
    Tycker de flesta kriminella är avskum, men man får en förståelse att vissa hamnar i den banan och det är helt sjukt.
    Håller med om att det är helt sjukt...
Svar på tråden Brevväxlar och mailar med fångar i USA