• Anonym (Hur är det?)

Hur är det att bo i England?

Funderar på att flytta till Engelska landsbygden. Någon som kanske bor där eller bott där som kan berätta lite hur det är där? Är det lätt att få jobb etc?

• Svar på tråden Hur är det att bo i England?
  • Anonym (xxx)

Varför frågar du inte på ett forum för svenskar som bor i England?

• Anonym (Hur är det?)
    Anonym (xxx) skrev 2020-01-16 16:18:37 följande:

Varför frågar du inte på ett forum för svenskar som bor i England?

Det finns väl säkert svenskar som bor i England på det här forumet?
  • Anonym (Ivy)

Jag bor på den engelska landsbygden sen ett par år tillbaka. Tycker det är supermysigt och föredrar det alla gånger till att bo t.ex. inne i London.

Ang. jobb beror det ju såklart på exakt var du vill flytta och vad du vill jobba med. Om du ändå kan tänka dig att bo relativt nära en större stad (typ 1 timma med tåg utanför) kan du ju alltid pendla. 

• Anonym (...)
    Anonym (Ivy) skrev 2020-01-16 16:24:34 följande:

Jag bor på den engelska landsbygden sen ett par år tillbaka. Tycker det är supermysigt och föredrar det alla gånger till att bo t.ex. inne i London.

Ang. jobb beror det ju såklart på exakt var du vill flytta och vad du vill jobba med. Om du ändå kan tänka dig att bo relativt nära en större stad (typ 1 timma med tåg utanför) kan du ju alltid pendla. 

Vad kostar boende på landsbygden? Är det lätt att hyra något? Är människorna sociala/gästvänliga?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Hur är det?) skrev 2020-01-16 16:23:51 följande:
    Det finns väl säkert svenskar som bor i England på det här forumet?
    Ja, fast om du verkligen är intresserad, varför inte fråga på ett forum där det garanterat finns massor av svenskar som bor i England?
  • Anonym (Hur är det?)
    Anonym (xxx) skrev 2020-01-16 16:38:34 följande:

Ja, fast om du verkligen är intresserad, varför inte fråga på ett forum där det garanterat finns massor av svenskar som bor i England?

Finns det ens ett sånt forum?
  • Anonym (Hur är det?)
    Anonym (Ivy) skrev 2020-01-16 16:24:34 följande:

Tack för svar.
  • Anonym (Ivy)
    Anonym (...) skrev 2020-01-16 16:34:04 följande:
    Vad kostar boende på landsbygden? Är det lätt att hyra något? Är människorna sociala/gästvänliga?
    Det beror på såklart som med allt annat, men jag skulle säga att det kostar vanligtvis lite mer om det ligger nära en tåglinje som går till en större stad. "Landsbygden" är ju lite vagt men om det är ett speciellt område du är intresserad av, gå in på rightmove.co.uk och kika lite på sånt som ligger ute just nu att hyra eller köpa. Tycker att det var väldigt enkelt att hyra. Bostadskö finns inte, så det är i princip först till kvarn som gäller.

Människorna är väldigt trevliga här där jag bor. Trivs väldigt bra.
  • Fjäril kär
    Anonym (Hur är det?) skrev 2020-01-16 16:41:30 följande:

Finns det ens ett sånt forum?

Finns massor på Facebook
  • waletta44

Jag rekommenderar det verkligen inte. Flyttade dit hösten 2015 men vände väldigt snabbt hem igen. Det funkar om man vill flytta 40-50 år bakåt i tiden. Men det är i ärlighetens namn inte mycket som fungerar. Och det gäller det mesta faktiskt. För att vara lite mer specifik så kan jag berätta att man fortfarande betalar sina räkningar inne på bankkontoren med checkhäften. När jag frågade på banken varför man inte betalade via nätet så berättade de att de inte riktigt hade säkra system för det ännu. Jag hade då öppnat konton på HSBC Bank som är en av världens största banker. Jag hade även HSBC Bank när jag bodde i Schweiz i början på 2000-talet och det känns helt ärligt som om de låg längre fram i Schweiz 2002 än i England 2015. Informationssamhället är också väldigt undermåligt i England. Skolundervisningen är väldigt koncentrerad på Brittisk historia och väldigt fyrkantig. Min dotter på 14 år har bott kvar där sedan 2015 men valde helt på eget bevåg att flytta hem till mig i Sverige nu i julas då hon själv tyckte att det var just väldigt fyrkantigt och bakåtsträvande.
    Så mitt råd är att ta en rejäl funderare innan ni flyttar dit. Brexit kommer göra det ännu krångligare att flytta dit samt även hamna ännu längre efter oss i utvecklingen. London är en sak. Resten av Storbritannien är en helt annan sak.
    Lycka till.

• Anonym (Ivy)
    waletta44 skrev 2020-01-16 18:18:33 följande:

Jag rekommenderar det verkligen inte. Flyttade dit hösten 2015 men vände väldigt snabbt hem igen. Det funkar om man vill flytta 40-50 år bakåt i tiden. Men det är i ärlighetens namn inte mycket som fungerar. Och det gäller det mesta faktiskt. För att vara lite mer specifik så kan jag berätta att man fortfarande betalar sina räkningar inne på bankkontoren med checkhäften. När jag frågade på banken varför man inte betalade via nätet så berättade de att de inte riktigt hade säkra system för det ännu. Jag hade då öppnat konton på HSBC Bank som är en av världens största banker. Jag hade även HSBC Bank när jag bodde i Schweiz i början på 2000-talet och det känns helt ärligt som om de låg längre fram i Schweiz 2002 än i England 2015. Informationssamhället är också väldigt undermåligt i England. Skolundervisningen är väldigt koncentrerad på Brittisk historia och väldigt fyrkantig. Min dotter på 14 år har bott kvar där sedan 2015 men valde helt på eget bevåg att flytta hem till mig i Sverige nu i julas då hon själv tyckte att det var just väldigt fyrkantigt och bakåtsträvande.
    Så mitt råd är att ta en rejäl funderare innan ni flyttar dit. Brexit kommer göra det ännu krångligare att flytta dit samt även hamna ännu längre efter oss i utvecklingen. London är en sak. Resten av Storbritannien är en helt annan sak.
    Lycka till.

Haha, va? Klart man kan betala räkningar online. Det gör då vi. Vi har inte ens ett checkhäfte. 
Svar på tråden Hur är det att bo i England?