• hannapepe

    Fråga angående föräldrapenning och studier

    Hej! jag är gravid med mitt första barn och studerar just nu till läkare. Terminen mitt barn beräknas komma till hör fortfarande till pre-klin vilket innebär mycket självstudier och lite praktik. Pågrund av detta planerade jag att fortsätta plugga, men skippa alla föreläsningar och läsa in allt på egenhand medan jag tar hand om min bebis. De få obligatoriska tillfällena som finns kommer jag gå på dock men det handlar om 1-2 pass i veckan och oftast på 2-3h. 


    Nu funderar jag på de där med föräldrapenning. Jag vill inte ta ut CSN om jag kan få föräldrapenning. Jag har läst att man kan få det om man studerar på distans, vilket jag planerar att göra på sätt och viss men utbildningen i sig är ju inte en distansutbildning, det är ju bara jag som väljer att stanna hemma. Kan jag få föräldrapenning? Är det någon som har erfarenheter av hur detta fungerar? 

  • Svar på tråden Fråga angående föräldrapenning och studier
  • Cheescake

    Ja, du kan få föräldrarpening så länge du har rumslig kontakt med barnet. Vilket du har ön du studerar på distans. Du kan öven om du vill ta ut csn samtidigt så länge du inte överskrider fribeloppet.

  • Anonym (Studier)

    Men kollar i FK om jag studerar och hur studierna är upplagda? Eller tar de bara mitt ord för att jag är hemma? Jag vill ju inte få problem när studieresultat regnar in osv.

  • Cheescake
    Anonym (Studier) skrev 2020-01-16 18:09:10 följande:

    Men kollar i FK om jag studerar och hur studierna är upplagda? Eller tar de bara mitt ord för att jag är hemma? Jag vill ju inte få problem när studieresultat regnar in osv.


    Så länge du säger att du har rumslig kontakt med barnet (Vilket man har som f-ledig) så bryr sig dem inte om att du studerar på distans.
Svar på tråden Fråga angående föräldrapenning och studier