• Anonym (Catharina)

Prosopagnosi ("ansiktsblindhet"), någon mer?

Någon mer som lider av detta handikapp?

sv.m.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosi

Jag känner inte igen mina grannar om jag råkar träffa på de på någon annan plats än på vår gata (där jag är beredd att se de), jag känner inte igen föräldrarna till de flesta av mina barns vänner, trots att jag träffat de många gånger, jag kände inte igen min sons farmor när hon oväntat ringde på vår dörr...

Jag försöker undvika att möta någons blick på gatan, då jag inte vet om det är någon jag egentligen borde känna igen...

Det krävs ofta att något avviker för att jag ska känna igen personen. Tex kan jag koppla att grannen har en bulldog, då kan jag känna igen grannen tack vare hunden.. Eller någon avvikande hårfärg, klädstil etc. För ansikten går knappt att känna igen för mig.

Filmer och serier är jobbiga, för jag blandar ihop karaktärerna hela tiden.

• Svar på tråden Prosopagnosi ("ansiktsblindhet"), någon mer?
  • Anonym (Tjej)

Jag har en lättare variant av det. Jobbigt med filmer för jag kan inte skilja på personerna men i serier där det är samma som återkommer hela tiden så kan jag göra det till slut efter ca 10 avsnitt eller så. Så jag ser nästan bara serier och inte filmer. 

Värst är med personer man träffat bara några ggr som tex om man börjar i en ny klass och ska ha grupparbete och det är en rast emellan. Då kan jag aldrig hitta tillbaka till samma personer efteråt

Skäms också över att jag nog inte skulle känna igen personen jag dejtar i en grupp av liknande personer (han är inte svensk ursprungligen så sticker ut vanligtvis men om de andra var från samma etnicitet så vore det nog omöjligt...) 

Min mamma har samma grej, hon kände inte igen mig en gång när jag dök upp i "fel sammanhang". 

Jag kan inte heller visualisera hur någon ser ut i ansiktet inuti mitt eget huvud, det blir helt blankt. 

För att minnas en person kan jag tex komma ihåg ett stort födelsemärke i pannan - uppsatt hår eller liknande. Och så skaffar personen lugg och då tror jag det är någon annan. 

• Anonym (M)

Men stackars er.. det låter ju helt fruktansvärt. Ni måste råka ut för mycket oförståelse och arga människor. För de flesta andra är det ju en självklarhet att känna igen andra människor.. om det inte är någon man träffat för jättelänge sedan eller kanske bara en gång. Annars vet man exakt. Folk förväntar sig ju ett hej eller att man pratar. Hur tänker ni själva om er själva.. eftersom ni har denna åkomma tänker ni att ingen ska känna igen er då??

• Anonym (Tjej)

Folk känner alltid igen mig, så oftast är jag lite avvaktande och sedan om någon hejar så spelar jag med, även om jag inte alltid vet vem det är. Jobbigast är det när man är ny någonstans, tex på nytt jobb och råkar hälsa flera ggr på samma person... så då väljer jag ibland att inte hälsa och då tror folk att jag är osocial vilket absolut inte stämmer. 

Men ja, det är jobbigt. Har hört att man ska ha svårt att skilja mellan bilar också om man har det här problemet, är det så för dig TS? 

• Anonym (Catharina)
    Anonym (M) skrev 2020-01-17 10:53:44 följande:

Men stackars er.. det låter ju helt fruktansvärt. Ni måste råka ut för mycket oförståelse och arga människor. För de flesta andra är det ju en självklarhet att känna igen andra människor.. om det inte är någon man träffat för jättelänge sedan eller kanske bara en gång. Annars vet man exakt. Folk förväntar sig ju ett hej eller att man pratar. Hur tänker ni själva om er själva.. eftersom ni har denna åkomma tänker ni att ingen ska känna igen er då??

Folk känner igen mig. Nej, jag tänker aldrig så, det är ju pga mitt handikapp som jag inte känner igen folk, och de allra flesta av de jag möter lider ju inte av detta handikapp.
  • Anonym (Catharina)
    Anonym (Tjej) skrev 2020-01-17 14:45:07 följande:

Folk känner alltid igen mig, så oftast är jag lite avvaktande och sedan om någon hejar så spelar jag med, även om jag inte alltid vet vem det är. Jobbigast är det när man är ny någonstans, tex på nytt jobb och råkar hälsa flera ggr på samma person... så då väljer jag ibland att inte hälsa och då tror folk att jag är osocial vilket absolut inte stämmer. 

Men ja, det är jobbigt. Har hört att man ska ha svårt att skilja mellan bilar också om man har det här problemet, är det så för dig TS? 

Bilar? Det har jag inte ens tänkt på faktiskt, men det är möjligt.

Menar du skilja mellan olika bilmärken?
Svar på tråden Prosopagnosi ("ansiktsblindhet"), någon mer?