• Gunilla1963

    Uppsala på 80-talet

    Någon här som har koll på Uppsala under 80-talet. Jag tänker närmast på utelivet i allmänhet men också om någon minns Kickans workout och eventuella karateträningsgrupper? Jag gör lite research för ett projekt jag ska genomföra. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Uppsala på 80-talet
  • Anonym (Uppsala)

    Ja, men inte från Kickans eller karateträningsgrupper

  • Gunilla1963
    Anonym (Uppsala) skrev 2020-01-17 14:05:13 följande:

    Ja, men inte från Kickans eller karateträningsgrupper


    Ok, hur var utelivet då? Var det Flurran, andra krogar eller nationerna som gällde? Raggades det friskt? Var det annorlunda eftersom det var (och fortfarande är) en studentstad? 
  • Anonym (Uppsala)
    Gunilla1963 skrev 2020-01-17 14:10:34 följande:
    Ok, hur var utelivet då? Var det Flurran, andra krogar eller nationerna som gällde? Raggades det friskt? Var det annorlunda eftersom det var (och fortfarande är) en studentstad? 
    Under slutet av 80-talet pluggade jag och var mest på nationerna. Övriga utestället var Flustret, Studio Q/GT som bytte namn hela tiden, Baldakinen för de äldre och Borowika?/Sten Sture under en period.

    Klart det raggades, ett syftena med uteliv. Annorlunda jämfört med vad? Ja, det blev lite segregerat med studenterna på nationerna och icke studenterna på övriga ställen. Gjorde att det övriga nattlivet blev lite mer begränsat då nationerna tog en stor del av kundunderlaget.


  • Gunilla1963
    Anonym (Uppsala) skrev 2020-01-17 14:22:32 följande:
    Under slutet av 80-talet pluggade jag och var mest på nationerna. Övriga utestället var Flustret, Studio Q/GT som bytte namn hela tiden, Baldakinen för de äldre och Borowika?/Sten Sture under en period.

    Klart det raggades, ett syftena med uteliv. Annorlunda jämfört med vad? Ja, det blev lite segregerat med studenterna på nationerna och icke studenterna på övriga ställen. Gjorde att det övriga nattlivet blev lite mer begränsat då nationerna tog en stor del av kundunderlaget.
    Jag tänkte jämfört med en icke-studentstad. Förståeligt med segregerat på nationerna men som jag förstod var det en hel del "locals" som på ett eller annat sätt skaffade kår-leg, för att på så sätt komma i åtnjutande av festligheter på nationerna? Men dessa infödda Uppsala-ungdomar försvann kanske i mängden av universitets-folk? 
  • Anonym (Uppsala)
    Gunilla1963 skrev 2020-01-17 15:17:40 följande:

    Jag tänkte jämfört med en icke-studentstad. Förståeligt med segregerat på nationerna men som jag förstod var det en hel del "locals" som på ett eller annat sätt skaffade kår-leg, för att på så sätt komma i åtnjutande av festligheter på nationerna? Men dessa infödda Uppsala-ungdomar försvann kanske i mängden av universitets-folk? 


    En del från Uppsala som inte pluggde hade kårleg. Vad som hände var att kroglivet utanför nationerna blev litet jämfört med andra städer av motsvarande storlek. Senare, under 90-talet, började det bli fler och bättre pubar och annat i Uppsala.
  • Gunilla1963
    Anonym (Uppsala) skrev 2020-01-17 19:12:58 följande:
    En del från Uppsala som inte pluggde hade kårleg. Vad som hände var att kroglivet utanför nationerna blev litet jämfört med andra städer av motsvarande storlek. Senare, under 90-talet, började det bli fler och bättre pubar och annat i Uppsala.
    Jag kan tänka mig att det har förändrats. Hela området runt Stationen till exempel är ju kraftigt förnyat med restauranger och utskänkningsställen och såg säkert ut på ett annat sätt på 80-talet. 
  • Anonym (Ragge)
    Gunilla1963 skrev 2020-01-17 14:10:34 följande:
    Ok, hur var utelivet då? Var det Flurran, andra krogar eller nationerna som gällde? Raggades det friskt? Var det annorlunda eftersom det var (och fortfarande är) en studentstad? 
    Fick gonorre i Uppsala på -80 talet.  Det var det värt. Detta var innan aids epidimin

  • Anonym (Karate)
    Gunilla1963 skrev 2020-01-17 13:42:21 följande:

    Någon här som har koll på Uppsala under 80-talet. Jag tänker närmast på utelivet i allmänhet men också om någon minns Kickans workout och eventuella karateträningsgrupper? Jag gör lite research för ett projekt jag ska genomföra. Tack på förhand!


    De populäraste karateklubbarna var Kyokoshinkai  och Shotokan, som båda påstid sig vara den "hårdaste" stilen av karate. 
    Det förekom även en del skärmytslingar mellan Tiundaskolan och Tunabergskolan, med gäng som besökte respektive skola för att "göra upp" olika tvister mm. 
    Eriksbergsskolan var lite lugnare. 
    Minns också ett uteställe som hette "Maggans" som låg där O'Neills ligger idag, som var kända för att inte vara alltför noga med att kolla leg. 
  • Gunilla1963
    Anonym (Ragge) skrev 2020-01-21 14:36:53 följande:
    Fick gonorre i Uppsala på -80 talet.  Det var det värt. Detta var innan aids epidimin
    Ragge! Du har förmodligen fler historier om just Uppsala! Kan du inte skriva en rad till mig, så jag kan komma in på djupet av Uppsala på 80-talet? Tack på förhand! 
Svar på tråden Uppsala på 80-talet