• Forever Young

    Att vara närstående till någon som är deprimerad/sörjande

    Vänder mig hit med förhoppning att få lite vägledning i det såkallade livet.

    Såhär, min sambo miste sitt syskon som valde att begå suicid för drygt ett år sen efter många år av droger/alkohol & framförallt psykisk ohälsa..

    Det är såklart jättetragiskt & ledsamt & svårt att förstå sorgen, smärtan..

    Min sambo & jag inkl barn & bonusbarn varannan vecka är en ganska vanlig Svensson-familj..

    Jobb, ta hand om barn går ju mesta tiden till åt.

    Både jag & min sambo har sen innan bortgången tampats en del med psykisk ohälsa.. Vår relation har varit mkt upp o ner innan den tragiska händelsen.

    Vi behöver jobba en del med oss själva.

    Sen händer då detta, & min sambo hamnar i djup sorg, i en slags kris. Hen var sjukskriven första må aderna. hen har professionell hjälp osv.

    Men är fortf. I en krissituation. Orkeslös. Ingen motivation. Instängd. Ofta arg. Sen kommer det perioder som håller i en vecka ca där hen har mer energi, vill ha närhet, där vi kan prata & nå varann.

    Sen vänder det igen & då stängs allt av mellan oss..

    Jag vet mycket väl att hen måste få sörja, Men jag känner mig maktlös, o också meningslös.

    Tar jag upp detta så tycker hen att jag är ego & inte förstår.

    Men jag känner att livet för oss måste få fortsätta. Hen har trots allt sina barn & sambo som behöver hen.

    Ska tilläggas att det svängiga beteendet har vart med i bilden innan det tragiska skedde, men det är mkt starkare & i längre Destruktiva perioder nu.

    Hur ska man göra för att kunna hjälpa, orka med själv?

    Känslan är att man vill dra det korta strået & fly från detta, men samvetet tillåter inte det.

  • Svar på tråden Att vara närstående till någon som är deprimerad/sörjande
  • Barbro45

    Sorgen har sina faser, läs om sorgeprocessen så känner du säkert igen er situation. Ibland kan en förlust väck och aktualisera andra förluster i livet Som gör att man fastnar på ett steg i processen. Din sambo behöver hjälp att komma vidare. Kanske skulle en sorggrupp vara till hjälp att komma vidare för din sambo. Där får man träffa andra som förlorat någon och prata om sina tankar och känslor. Svenska kyrka brukar ha såna grupper. Du behöver också få någonstans där du kan lyfta dina känslor och tankar, bör inte allt in8m dig, man kan inte alltid vara stark.

  • Forever Young

    Tack för inspiration..

    Kanske kan föreslå det.

    Svåraste just nu är att lägga sina egna känslor åt sidan för att tillåta sambon vara i sitt mående.

    Tvivlar på vad som är rätt & fel. Har jag rätt att tycka det är jobbigt & uttrycka det till sambon, att sambon inte bara kan stänga ute mig i sitt liv, för så är det i perioder..

Svar på tråden Att vara närstående till någon som är deprimerad/sörjande