• Orkide

    Läxor åk2

    Hur mycket läxor är normalt för åk 2. Här kommer åttaåringen hem med 10 glosor i svenska, fyra A4 blad matte (klockan), 2 a4 svenska (text plus frågor) samt svenska läxa skriva om att hitta en person i barnets närhet som är gift, sambo, särbo, pappaledig, mammaledig, husse och matte.

    En vecka på sig, fredag till fredag.

    Skulle ni säga att det är standard, mycket eller lite för en åk 2?

  • Svar på tråden Läxor åk2
  • fjanten

    Det var ungefär samma som vi hade det (jag är född -94). Eller vi skulle också hunnit arbeta i skrivstilshäftet och hade fortfarande läsläxa då också vill jag mig minnas. Min kusin på 8 har ungefär samma mängd.

  • Anonym (Lärare åk2)

    Mina elever har en fast läxa i veckan och det är läsläxan. Sen kan det tillkomma om eleven har missat skolarbete eller suttit av sin tid på lektionerna utan att jobba, men då kontaktar jag alltid vårdnadshavaren först.

  • Anonym (Vivis mamma)

    Jämfört med min dotters klass är det mycket. De får oftast en läxa i veckan och det är att läsa en text anpassad efter deras egen nivå och svara på tre frågor om den. Ibland får de också en matteläxa som då görs i dator, via nätet. Den tar henne ca 10 minuter. Har för mig hennes lärare uttryckligen sagt att hon inte tror på läxor som pedagogisk metod. Men det är nog också ett beslut från rektor eller lärarlaget i lågstadiet. De andra tvåorna på skolan har lika lite.

    Har alla barn i klassen samma läxa?

  • Anonym (Lärare)

    Jobbar som lärare i åk 2 och 3, vi har bara läsläxa på lågstadiet. Eventuellt ibland någon matteläxa för att befästa vissa kunskaper. Det ditt barn har låter onödigt mycket tycker jag!

  • Orkide
    Anonym (Vivis mamma) skrev 2020-01-18 07:55:23 följande:

    Jämfört med min dotters klass är det mycket. De får oftast en läxa i veckan och det är att läsa en text anpassad efter deras egen nivå och svara på tre frågor om den. Ibland får de också en matteläxa som då görs i dator, via nätet. Den tar henne ca 10 minuter. Har för mig hennes lärare uttryckligen sagt att hon inte tror på läxor som pedagogisk metod. Men det är nog också ett beslut från rektor eller lärarlaget i lågstadiet. De andra tvåorna på skolan har lika lite.

    Har alla barn i klassen samma läxa?


    Jag tycker också att det är mycket läxor. Svårt att hinna med eftersom vi har läxfritt fredag, lördag och söndag också. Allla barn i klassen har samma läxa.
  • Orkide
    Anonym (Lärare) skrev 2020-01-18 08:34:58 följande:

    Jobbar som lärare i åk 2 och 3, vi har bara läsläxa på lågstadiet. Eventuellt ibland någon matteläxa för att befästa vissa kunskaper. Det ditt barn har låter onödigt mycket tycker jag!


    Jag känner också att det är väldigt mycket läxor. Skolan verkar ha läxor som en förlängd arm till skolan istället för repetion/komplement.
  • Anonym (Lärare)
    Orkide skrev 2020-01-18 09:45:06 följande:

    Jag känner också att det är väldigt mycket läxor. Skolan verkar ha läxor som en förlängd arm till skolan istället för repetion/komplement.


    Tråkigt, jag är ganska nyutbildad lärare och kan säga att det vi lärde oss om läxor (baserat på forskning) var att det i många fall ger mer negativa följder än positiva. Dock behövs mycket lästräning tidigt, och tiden räcker inte riktigt till i skolan. Tycker iallafall att du kan prata med läraren om detta :)
  • Anonym (Jenny)

    Det låter i mesta laget för den åldern, men tänk på att läxor tar olika lång tid för olika barn. I min värld är det rimligt att lägga i snitt ca 15 minuter om dagen totalt på läxan i den åldern. Blir det mer än det hade jag talat med läraren för att se om det gick att justera. Min son i den åldern behövde öva på sina tio stavningsord varje dag i 10-15 minuter för att ha en chans att lära sig dem, medan min dotter i samma ålder kanske lägger 10 minuter totalt under hela veckan med samma resultat.

Svar på tråden Läxor åk2