• Anonym (Therese)

Blivit uppsagd och är sjukskriven, hur blir det med uppsägningstiden?

Är långtidssjukskriven 100% till i slutet på mars. Blivit uppsagd med 3 mån uppsägningstid och hela avdelningen fick arbetsbefrielse utan avräkning (stort företag som förhandlat fram detta med fackklubben). Alltså är jag sjukskriven under hela uppsägningstiden så hur blir det med min uppsägningslön egentligen?

• Svar på tråden Blivit uppsagd och är sjukskriven, hur blir det med uppsägningstiden?
  • Anonym (Friskanmäla)

Du måste friskanmäla dig så du får pengar från jobbet istället för försäkringskassan.

Det första du ska göra på måndag är att ringa FK och avbryta sjukskrivningen och ringa arbetsgivare och meddela att du är frisk ( om du också är arbetsbefriad självklart).

• marräng

Säg att du är uppsagd och arbetsbefriad. Frisk är du väl inte så det blir lite konstigt att säga.

• Anonym (Therese)
    Anonym (Friskanmäla) skrev 2020-01-17 22:21:40 följande:

Du måste friskanmäla dig så du får pengar från jobbet istället för försäkringskassan.

Det första du ska göra på måndag är att ringa FK och avbryta sjukskrivningen och ringa arbetsgivare och meddela att du är frisk ( om du också är arbetsbefriad självklart).

Jag är också arbetsbefriad men facket har sagt till mig att det ska ske per automatik vid en sån här uppgörelse att jag är friskskriven hos företaget. Men det står ju ingenting om det på protokollet och HR menar att lönen inte kommer utbetalas när jag har lämnat in ett läkarintyg. Friskskriver jag mig hos försäkringskassan hamnar jag ju utanför rullarna och vet inte om det är så bra heller om jag ev kommer behöva vara fortsatt sjukskriven efter mars?
Svar på tråden Blivit uppsagd och är sjukskriven, hur blir det med uppsägningstiden?