• Anonym (...)

Kondylom, har min sambo varit otrogen?

Min sambo har fått kondylom. Varit tillsammans i 3 år. Han säger att läkaren sagt att det kan ta flera år från det man smittats till det bryter ut. Stämmer det verkligen?

Han säger att han måste fått det ifrån någon ONS innan vi blev tillsammans.

Trodde på honom först, men nu kommer det tillbaka hela tiden och han säger att läkaren att det kan ta 2 år innan det läkt ut. Känns konstigt om det tagit 3 år innan det bryter ut men sen återkommer hela tiden under 2 år innan det försvinner? Det återkommer typ varannan månad.

Blir orolig att han ljugit för mig.

• Svar på tråden Kondylom, har min sambo varit otrogen?
  • Anonym (Dan)

Det vanligaste är att inkubationstiden är några månader. www.netdoktorpro.se/hud-venereologi/medicinska-oversikter/kondylom-genital-papillomvirusinfektion/ I vissa fall år, det stämmer, men det är inte det vanliga. Tre år hade jag bedömt som osannolikt, även om det inte är omöjligt. Med tanke på hur vanligt det är med otrohet så är det dock statistiskt sett mer troligt. Hade det varit min partner hade jag därför funderat ett varv till på det hela. Prata med honom. Du vet bättre än vi vem din man är. /läk.

• Anonym (Lkj)

Tyvärr så kan din paftnerha varit otrogen. Jag hoppas att du ej har blivit smittad.. <3

• Anonym (op)

Det är vanligast att det kommer efter någon månad, men teoretiskt KAN det ligga länge i kroppen som vissa sagt. Jag hade dock haft svårt att tro på din partner. Har han själv kondylom?

• Anonym (Latent)

Det kan ligga latent i flera år och blossa upp när immunförsvaret är sänkt, t.ex. när man blir sjuk. Vissa lever med det latent hela livet utan att få symtom men det kan ändå smitta (om än inte så vanligt om man inte har symtom)

Så förstod jag det rätt kan man bli smittad utan att märka något förrän långt senare och därför kan det vara väldigt svårt att spåra. Detta är vad jag minns att gynekologen sa under ett gynbesök för flera år sedan, så jag är inte yrkeskunnig måste tilläggas. Men om det stämmer så behöver din kille inte ha varit otrogen, även om jag också skulle tänka i de banorna.

• Anonym (Hanna)

Ja det kan ligga latent i flera år. Mitt ex hade det men jag blev aldrig "smittat". Sen några år senare blev jag gravid med min nya och då fick jag kondylom. Så uppenbarligen hade jag haft det vilande. Och nej, ingen av oss har varit med andra.

• Anonym (Oskuld)

Nu var jag visserligen oskuld när jag träffade min partner och fick det förklarat av läkaren att man är mer känslig mot infektioner/smittor då allt är främmande och nytt.

Min sambo sedan 8 år tog min oskuld när jag var 23år gammal. Ca 2 månader senare fick jag kondylom.

En tjej han hade vart med 1.5 år innan hade kondylom. Min sambo blev smittad men det bröt aldrig ut på honom. Kondylom fungerar som herpes, det kan ligga latent i kroppen och bryta ut vid nedsatt immunförsvar etc.

När jag hade haft det i ca 1.5 månad så bröt det ut på min sambo.

Han har haft utbrottet vid 2 andra tillfällen och jag också.

Så din sambo kan tala sanning men det är upp till dig att lita/inte lita på honom.

Men ja, han kan ha blivit smittad för 3 år sedan

• Anonym (H)

Jag hade kondylom innan jag träffade min sambo. Låg sedan med honom och det tog 2 år innan det bröt ut för honom med. Nu är vi båda symptomfria. Det kan alltså ligga latent i flera år innan det brutit ut.

• Anonym (...)
    Anonym (op) skrev 2020-01-17 23:56:11 följande:

Det är vanligast att det kommer efter någon månad, men teoretiskt KAN det ligga länge i kroppen som vissa sagt. Jag hade dock haft svårt att tro på din partner. Har han själv kondylom?

Det är han som har kondylom och inte jag. Jag har inte blivit smittad än så vitt jag vet.
Svar på tråden Kondylom, har min sambo varit otrogen?