• Anonym (Ts)

    Hotar att inte komma på begravningen

    Min mormor gick nyligen bort. Mina föräldrar är skilda sedan länge. Jag har en syster som inte har nån direkt kontakt med vår pappa. De blev osams för länge sedan, min pappa försöker med jämna mellanrum att sträcka ut handen men min syster är väldigt envis av sig och vägrar.

    Hur som helst tyckte min pappa mycket om min mormor, och hon tyckte bra om min pappa. De höll kontakten även efter att pappa och mamma skiljt sig, han brukade hälsa på mormor ibland, ringa och skicka kort. Detta uppskattade min mormor.

    Nu hotar min syster med att inte komma på begravningen om min pappa dyker upp. Han vill väldigt gärna komma. Min mamma har inget emot att pappa kommer, men hon vill ju hellre att min syster kommer om hon måste välja.

    Jag har på nåt sätt fått uppdraget att lösa detta.

    Detta ger mig enorm klump i magen. Det är ju mormors begravning. Klart hon hade velat att pappa kommer, men också att hennes barnbarn kommer.

    Jag känner nånstans att jag inte har hjärta att be pappa hålla sig borta. Samtidigt vore det ju vansinne om inte min syster kommer.

    Hjälp!

  • Svar på tråden Hotar att inte komma på begravningen
  • Anonym (mmm)

    Det är inte ditt ansvar att lösa. Säg till din mamma att du inte kommer lägga dig i detta. Du har väl fullt upp med att sörja du också, varför ska du behöva medla? 

  • Anonym (Jag)

    Ni är vuxna allihop och en begravning är öppen för de som vill sörja. Vill din pappa komma så ska han göra det. Hur din syster hanterar det är upp till henne.

    Vad blir nästa grej? Hon vägrar komma på ditt bröllop för er pappa är där? Eller ditt barns kalas. Skulle du utesluta din pappa då?

    Din syster har säkert sina anledningar till att inte vilja ha kontakt med er pappa, men hon måste lära sig hantera de tillfällen då hon möjligtvis kan stöta på honom. Det är absolut inte ditt ansvar.

  • Drottningen1970

    Din syster som uppenbarligen är exremt egocentrerad får stå för sina egna val. Man ställer inte ultimatum vid en begravning. En begravning är en fredad zon, där man bortser från personliga oförätter. Den döde är dessutom död och vet ingenting. Begravning är för de anhöriga. Självklart ska pappa gå om han vill och sedan får din syster stå för sina egna småaktiga beslut att inte komma.

  • Barbro45

    Ett sätt att lösa det är att inte lösa det. Låt de två parterna, din syster och din pappa, ta ansvar för sig själva. Oavsett vad du gör är risken rätt stor att det blir du som får ta ansvar för allt som kan bli fel vid begravningen. Bjud in båda om din syster frågar dig eller din mamma om pappa kommer så svara bara att ni inte vet, för det gör ni ju inte egentligen. Säg också att mamma kommer att behöva dig där när det är mormors begravning. Om pappa frågar om det är ok för alla att han kommer, så säg, naturligtvis är du välkommen. Lägg alltså ansvaret där det hör hemma.

    Det är inte troligt att din syster ställer till en scen inför begravningsgästerna och präst. Om hon gör det blir skammen hennes.

  • Anonym (S)

    Du tala om för din mamma, pappa och syster att det inte är din konflikt att lösa och att du vill koncentrera dig på att sörja din mormor.

  • Anonym (X)

    En begravning är öppen för alla, så vill din far gå så får han gå. Vill din syster leka barnrumpa så låt henne göra det.

    När min pappa dog frågade vi om vi kunde vägra en person att närvara men fick veta att en begravning är öppen för alla och man kan inte förvägra någon att delta. Min syster dök upp efter halva begravningsgudstjänsten och stormade ut efter 5min. Men vi var inte där för att delta i hennes drama, det ska inte du heller vara!

  • Anonym (Nädu)

    Håller med om att det inte är din konflikt att lösa men så här tycker jag.

    Ingen ska behöva välja mellan eran pappa och din syster. En begravning är öppen för alla och mormor hade velat ha båda där. Alltså är båda bjudna. Om någon inte vill komma pga någon annan så är det upp till den.

    Så ingen ska behöva medla eller lösa detta. Utan du säger bara till din syster att "du är bjuden, pappa är bjuden, mormor hade velat ha er båda där, vill du inte komma pga pappa så är det ditt val och då får vi respektera det".

    Ni ska alltså inte se det som att det är ni som väljer vem av dem som ska komma. Ni bjuder båda och sen är det din syster som bestämmer hur hon vill göra. Det är hon som väljer bort sig själv från begravningen i så fall. Var tydlig mot henne om det.

  • Anonym (Fiona)

    Håller med om att det här inte är upp till dig att lösa, men vill du säga något skulle jag säga till din syster att en begravning är inte rätt tillfälle att vara småsint och egotrippad. Hon har ingen rätt att diktera vem som ska få komma.

    Hon behöver inte ens prata med er pappa på begravningen, men det är så oerhört lågt att göra en stund som handlar om att minnas er mormor att istället fokusera på hennes och pappans gräl.

    Självklart ska både din syster och pappa få gå på begravningen om de vill. Din syster får helt enkelt växa upp, inse att allt handlar inte om henne och skärpa till sig.

Svar på tråden Hotar att inte komma på begravningen