• Litenmenhård

    Tankeexperiment

    Buridans åsna

    En åsna stod mellan två höbalar och kunde inte välja vilken den skulle äta ifrån så den svalt ihjäl. (Lite förenklat.) 

    Det finns liknande experiment om en man som är lika hungrig som törstig och som inte kan välja och hungrar/törstar därför ihjäl.

    Vad tar ni med er från det här experimentet?
  • Svar på tråden Tankeexperiment
  • FtS70

    Klassisk fria viljans paradox förd till det absurdas gräns. Vikten av ATT handla besegrar vissa gånger frågan HUR man bör handla. Temat återkommer ofta i litteraturen: likt Buridans åsna oförmögen att välja förblev hon ogift.

  • Litenmenhård
    FtS70 skrev 2020-01-18 12:48:21 följande:

    Klassisk fria viljans paradox förd till det absurdas gräns. Vikten av ATT handla besegrar vissa gånger frågan HUR man bör handla. Temat återkommer ofta i litteraturen: likt Buridans åsna oförmögen att välja förblev hon ogift.


    Det var ett vettigt svar. Skrattande. Jag kan känna igen mig i det där att när man ska välja något så blir man oftast utan, för man kan inte välja.
  • Aniiee

    Jag tänker att helt orealistiska scenarion är helt orealistiska och därmed inte värda min tankeverksamhet.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Litenmenhård

    Jag lever med beslutsångest varje dag och känner mig som den där åsnan.

  • Litenmenhård

    Det är det som är det fina med filosofi. Det finns inget rätt eller fel svar. Man kan inte förstå allt heller. Jag förstår långt ifrån allt, men man kanske inte ska förstå allt heller. Man kan ju ändå diskutera det.

Svar på tråden Tankeexperiment