• kanela84

    Två positiva test ett negativt, hjälp

    Vi skulle ha påbörjat ivf nr två nu men igår när mensen varit sen med en dag tog jag ett test, en vanlig sticka som visade svagt positiv, likaså idag men då tog jag ett clearblue m veckoindikator som säger att jag inte är gravid... Vad händer? Tog ett ägglossningstest nu och det är så positivt som det kan bli, precis som det var sist jag var gravid. Vad kan detta bero på? Mensen är som sagt ett par dagar sen nu så man tycker att clearblue borde visa något.

  • Svar på tråden Två positiva test ett negativt, hjälp
  • UndrandeSökare
    kanela84 skrev 2020-01-18 13:43:10 följande:

    Vi skulle ha påbörjat ivf nr två nu men igår när mensen varit sen med en dag tog jag ett test, en vanlig sticka som visade svagt positiv, likaså idag men då tog jag ett clearblue m veckoindikator som säger att jag inte är gravid... Vad händer? Tog ett ägglossningstest nu och det är så positivt som det kan bli, precis som det var sist jag var gravid. Vad kan detta bero på? Mensen är som sagt ett par dagar sen nu så man tycker att clearblue borde visa något.


    Olika gravtest reagerar på olika hcgnivåer.

    Vissa är så känsliga att de reagerar på 5 eller 10.

    Däremot Clearblue med veckoindikator kräver minst 25.

    Det kan vara så att ditt hcg just nu är väldigt lågt (under 25) och då visar Clearblue med veckoindikator negativt.

    Vänta några dagar och ta ett nytt Clearblue. Hcg ska dubblera sig varannan dag, så om 3 dagar borde Clearblue visa positivt om du är gravid.

    Om man får en kemisk graviditet så fäster embryot men släpper sen, och då kan man få lågt hcg innan det sen minskar.

    Så vänta i några dagar och ta ett nytt Clearblue med veckoindikator är mitt tips.
  • Vevoz

    Ägglossningstest kan inte användas som gravtest.

    Är du säker att gravtestet var positivt?

    Om du får plus på en o neg på en digital

  • kanela84
    Vevoz skrev 2020-01-18 17:14:48 följande:

    Ägglossningstest kan inte användas som gravtest.

    Är du säker att gravtestet var positivt?

    Om du får plus på en o neg på en digital


    Jag vet att ägglossningstest inte kan användas som graviditetstest men faktum är att det visar positivt precis som när jag var gravid sist... eftersom jag fick en ofostrig graviditet då så såg jag tydligt att när gravtesten var negativa var också ägglossningstesten negativa. Men strunt samma, ja jag har tagit 4st gravtest, vanliga stickor och alla har varit positiva, bara clearblue m veckoindikator som var negativt
  • kanela84
    UndrandeSökare skrev 2020-01-18 13:55:59 följande:
    Olika gravtest reagerar på olika hcgnivåer.

    Vissa är så känsliga att de reagerar på 5 eller 10.

    Däremot Clearblue med veckoindikator kräver minst 25.

    Det kan vara så att ditt hcg just nu är väldigt lågt (under 25) och då visar Clearblue med veckoindikator negativt.

    Vänta några dagar och ta ett nytt Clearblue. Hcg ska dubblera sig varannan dag, så om 3 dagar borde Clearblue visa positivt om du är gravid.

    Om man får en kemisk graviditet så fäster embryot men släpper sen, och då kan man få lågt hcg innan det sen minskar.

    Så vänta i några dagar och ta ett nytt Clearblue med veckoindikator är mitt tips.
    Tack för svar. Strecket har dock inte ökat något alls så jag misstänker tidigt missfall. Bara vänta och se :(
  • UndrandeSökare
    kanela84 skrev 2020-01-19 17:06:43 följande:

    Tack för svar. Strecket har dock inte ökat något alls så jag misstänker tidigt missfall. Bara vänta och se :(


    Ja, det kan vara kemisk graviditet om inte strecket blir starkare. Då fäster embryot, men tappar taget/lossnar snart efteråt, och det blir missfall. Det kallas kemisk graviditet om missfallet inträffar innan man sett något foster på ultraljud.

    Om det inte går bra denna gång, så hoppas jag det går bättre vid nästa försök.
  • kanela84
    UndrandeSökare skrev 2020-01-19 20:26:42 följande:
    Ja, det kan vara kemisk graviditet om inte strecket blir starkare. Då fäster embryot, men tappar taget/lossnar snart efteråt, och det blir missfall. Det kallas kemisk graviditet om missfallet inträffar innan man sett något foster på ultraljud.

    Om det inte går bra denna gång, så hoppas jag det går bättre vid nästa försök.
    Tack, jag hoppas det också. Tyvärr andra missfallet isf på kort tid, andra försöket efter att ha fått tillbaka mensen från det första missfallet.
  • UndrandeSökare
    kanela84 skrev 2020-01-19 20:41:40 följande:
    Tack, jag hoppas det också. Tyvärr andra missfallet isf på kort tid, andra försöket efter att ha fått tillbaka mensen från det första missfallet.
    Beklagar missfallen, hoppas du lyckas snart, men om man skulle få 3 missfall i rad så kan man få göra en missfallsutredning genom Landstinget. Det kan vara bra att veta om (ifall man inte redan vet om det).
  • kanela84
    UndrandeSökare skrev 2020-01-19 20:49:22 följande:
    Beklagar missfallen, hoppas du lyckas snart, men om man skulle få 3 missfall i rad så kan man få göra en missfallsutredning genom Landstinget. Det kan vara bra att veta om (ifall man inte redan vet om det).
    Ja jag är ju inne i IVF-svängen så jag får prata med dem. Det här var dock ett spontan graviditet, vi skulle egentligen börja med sprutor igen. Men som sagt, jag ska prata med dem om detta :)
  • kanela84
    okheei skrev 2020-01-24 18:25:26 följande:

    Hur gick det?


    Jag lämnade blodprov i tisdags som låg lågt på 51, lämnade ett nytt igår som jag inte fått svar på än och stickorna ser ut såhär. I tisdags fick jag positivt på clearblue m veckoindikator som visade gravid v1-2.



    Det känns som att hcg ökar men extremt långsamt då det verkar ju inte normalt?
  • UndrandeSökare
    kanela84 skrev 2020-01-25 09:28:32 följande:

    Jag lämnade blodprov i tisdags som låg lågt på 51, lämnade ett nytt igår som jag inte fått svar på än och stickorna ser ut såhär. I tisdags fick jag positivt på clearblue m veckoindikator som visade gravid v1-2.

    Det känns som att hcg ökar men extremt långsamt då det verkar ju inte normalt?


    Grattis till hcg 51, det betyder att du är gravid. Hcg ska dubblera sig varannan dag, om allt är normalt. Om det ökar mycket långsamt så kan det tyvärr vara tecken på att det sitter på fel ställe tex utomhavandeskap, eller att det är något fel på embryot. Men vänta tills du fått svar på nästa hcgprov, så vet du om det ökar normalt eller ej.

    Har du bokat tid hos gyn för vul?

    Hoppas allt går bra.
  • kanela84
    UndrandeSökare skrev 2020-01-25 10:31:48 följande:
    Grattis till hcg 51, det betyder att du är gravid. Hcg ska dubblera sig varannan dag, om allt är normalt. Om det ökar mycket långsamt så kan det tyvärr vara tecken på att det sitter på fel ställe tex utomhavandeskap, eller att det är något fel på embryot. Men vänta tills du fått svar på nästa hcgprov, så vet du om det ökar normalt eller ej.

    Har du bokat tid hos gyn för vul?

    Hoppas allt går bra.
    Tack! vi får se vad provet visar på måndag helt enkelt. 

    Ja, vi fick faktiskt tid till RMC för tidigt VUL 11 februari trots att det här var utan deras inblandning, då ska jag enligt uträkningarna vara i v7.
  • syltburk
    kanela84 skrev 2020-01-25 12:13:20 följande:

    Tack! vi får se vad provet visar på måndag helt enkelt. 

    Ja, vi fick faktiskt tid till RMC för tidigt VUL 11 februari trots att det här var utan deras inblandning, då ska jag enligt uträkningarna vara i v7.


    Hur såg nästa test ut?
    Längtar efter trean
Svar på tråden Två positiva test ett negativt, hjälp