• MimsanB

    Återkommande urinvägsinfektion, Urincur - rsfu

    Hallå alla som har bekymmer med UVI. Även om det är hemskt att ha så har det under åren varit skönt att här inne kunna få läsa om fler som är med om samma skit. Jag har alltid svåra besvär när det väl kommer, smärta o ångest, sveda o träningar.

    Jag hade under 6 år UVI 10-12ggr per år. Tog typ aldrig antibiotika då jag pluggade och hade bättre möjligheter att styra min tid. Så ca 8 h inne på dass med säkert flera liter vatten brukade lösa problemet för den gången. Sen bytte jag ppiller... Från Cerazette till kombinerade.. och då slutade UVIN komma? :O jag var minst sagt chockad... Kunde det verkligen vara så "enkelt"? Men nej.. sen kom återfallet.. nu de senaste 3 åren har jag haft kanske 3-4 ggr per år. Vilket absolut är bättre än tidigare. Ber alltid om antibiotika o får det alltid, har sån fruktansvärd pliktkänsla mot jobbet så vågar inte hålla på o stanna hemma osv... Så får alltid antibiotika genom urinkollen eller uvisens. Ser tom till att ha det utskrivet så jag har hemma o kan börja med en gång. Men vill ju såklart inte ha det såhär :(

    Under de första fem åren testade jag det mesta i naturläkemedel. Uva ört, uva e. Canephron. Tranbärs kapslar.. apoteket har diverse varianter mot uvi vilket jag testade. Men ja det återkom ju typ varje månad så kan inte påstå att nåt funkade bättre än typ mängder av vatten.

    Nu är jag väl inne på mer att försöka förebygga igen.. med Urincur av rsfu, nån som testat??? Jag är verkligen nyfiken! Är det nån där ute som lyckats bli av med skiten??

    Jag torkar mig på rätt sätt, håller mig aldrig, dricker mer vatten än de flesta jag känner, har alltid vatten med mig, vid känningar tar jag tranbärskapsalar och uva e, men vet ej om hjälper eller ej! Haft samma partner under alla dessa år. Jag är 30 år nu. Sitter aldrig kallt osv osv, alla de typiska listorna på vad man ska göra/inte gör jag redan! :) Sedan ett år äter jag inga ppiller alls pga redo för att skaffa barn :)

  • Svar på tråden Återkommande urinvägsinfektion, Urincur - rsfu
  • Ballerina453

    Har testat uricur, tyckte absolut de fungera! Dock dyra. Tar nu d-mannose. Fungerar bra det med! Led av återkommande uvi väldigt länge. Förutom uvicur/d-mannose så dricker jag rikligt varje dag och tar antibiotika efter sex i förebyggande syfte. Hoppas det hjälpte något. :)

  • MimsanB

    Håller med om att de är dyra.. jag har kollat in Dmannos också, den här gången fick det bli Urincur så får jag se nästa gång om det blir Dmannos. Hur länge kommer du behöva äta i förebyggande syfte? Hur gick det till med sjukvården så att du fick antibiotika i förebyggande syfte?

  • Ballerina453
    MimsanB skrev 2020-01-18 18:43:17 följande:

    Håller med om att de är dyra.. jag har kollat in Dmannos också, den här gången fick det bli Urincur så får jag se nästa gång om det blir Dmannos. Hur länge kommer du behöva äta i förebyggande syfte? Hur gick det till med sjukvården så att du fick antibiotika i förebyggande syfte?


    Jag fick remiss till urolog som förskrev antibiotika att ta vid risksituationer samt även till att behandla själv när jag kände uvi var på väg. Många får uvi vid sex så tror det är ganska vanligt att man får ab utskrivet att ta då. Jag har snart varit frisk från uvi i 1 år men kommer fortsätta ta ett bra tag till. :)
  • MimsanB

    Jätteskönt att du sluppit det så länge och tack så mycket för dina svar ikväll. Jag har också varit hos urologen, de gick in med kamera i blåsan och kunde inte se nåt särskilt som kunde svara på varför jag får det ofta.. hon pratade redan då om antibiotika i förebyggande syfte, men att man skulle avvakta o se. Sen har det inte blivit nåt vidare på det spåret... Har du haft nåt bekymmer med resistens eller har läkarna liksom varit bekymrade över det?

  • Ballerina453
    MimsanB skrev 2020-01-18 20:32:44 följande:

    Jätteskönt att du sluppit det så länge och tack så mycket för dina svar ikväll. Jag har också varit hos urologen, de gick in med kamera i blåsan och kunde inte se nåt särskilt som kunde svara på varför jag får det ofta.. hon pratade redan då om antibiotika i förebyggande syfte, men att man skulle avvakta o se. Sen har det inte blivit nåt vidare på det spåret... Har du haft nåt bekymmer med resistens eller har läkarna liksom varit bekymrade över det?


    Såklart, vet hur jobbigt det är. Urologen pratade med mig om antibiotikaresistens och absolut det är ett problem men man kan samtidigt inte leva ett liv med konstanta uvi. Jag jobbar också själv i vården så är insatt i ämnet. Jag gjorde också en cysyoskopi som dock visa början på skador i min blåsa pga alla infektioner så det är skadligt på det hållet också. När det kommer till antibiotikan så tycker jag absolut det är värt att ta upp det igen. Dock är jag fortsatt destruktiv och har inte sex flera gånger i veckan då jag vill ta så lite ab som möjligt. Man får väga för och nackdelar helt enkelt :)
  • MimsanB

    Jag har funderat på om jag kanske har sköra slemhinnor, det har jag inte undersökt och jag vet inte hur jag skulle bedöma om jag har torra slemhinnor eller inte. Har ju vara mig själv att jämföra med Men det är en grej jag tänkte ta upp nästa gång jag går till VC. Har du (eller nån annan med återkommande uvi) fått det diagnosticerat, torra slemhinnor? Som inte är i klimakteriet liksom. Jag tkr tampong gör ont att stoppa in, det tar emot samt är omöjligt att ha ett samliv utan glidmedel.... Hur vet man liksom om man har torra slemhinnor eller inte

  • Ballerina453
    MimsanB skrev 2020-01-19 15:46:17 följande:

    Jag har funderat på om jag kanske har sköra slemhinnor, det har jag inte undersökt och jag vet inte hur jag skulle bedöma om jag har torra slemhinnor eller inte. Har ju vara mig själv att jämföra med Men det är en grej jag tänkte ta upp nästa gång jag går till VC. Har du (eller nån annan med återkommande uvi) fått det diagnosticerat, torra slemhinnor? Som inte är i klimakteriet liksom. Jag tkr tampong gör ont att stoppa in, det tar emot samt är omöjligt att ha ett samliv utan glidmedel.... Hur vet man liksom om man har torra slemhinnor eller inte


    Jag har ej fått det konstaterat men äter havtornstillskott varje dag som ska vara bra mot torra slemhinnor. Skador ju ej att garantera sig :)
  • Beccus

    Har oxå mycket problem med UVI, men det är aldrig nån som skickat vidare nån remiss till urolog. Sista gången behövde jag åka till VC, gången innan fick jag recept utan att träffa läkare. 5-6 behandlingar/år har det ju säkert varit, om inte fler, några ggr tom gått så långt som njurbäckeninflammation.

  • MimsanB

    Åh

    Det finns en sånt ointresse att gå till botten med UVI på kvinnor. "Det bara är så"... varför jag till slut blev skickad till urologen var för att jag hade blod i urinen men inga känningar av UVi

    Så jag ringde liskom som vanligt till VC o de tog väldigt seriöst på detta.. men i slutändan visade det ju ingenting i alla fall.. men det kan ju vara skönt även det, att nån undersöker o säkerställer att det inte finns nåt illa där...

  • MimsanB

    Åh

    Det finns en sånt ointresse att gå till botten med UVI på kvinnor. "Det bara är så"... varför jag till slut blev skickad till urologen var för att jag hade blod i urinen men inga känningar av UVi

    Så jag ringde liskom som vanligt till VC o de tog väldigt seriöst på detta.. men i slutändan visade det ju ingenting i alla fall.. men det kan ju vara skönt även det, att nån undersöker o säkerställer att det inte finns nåt illa där...

  • MimsanB
    Beccus skrev 2020-01-19 18:11:02 följande:

    Har oxå mycket problem med UVI, men det är aldrig nån som skickat vidare nån remiss till urolog. Sista gången behövde jag åka till VC, gången innan fick jag recept utan att träffa läkare. 5-6 behandlingar/år har det ju säkert varit, om inte fler, några ggr tom gått så långt som njurbäckeninflammation.


    Förresten. Brukar de skriva ut AB direkt till dig eller odlar de och du får vänta på AB till resultaten kommit?
  • MimsanB
    Beccus skrev 2020-01-19 18:11:02 följande:

    Har oxå mycket problem med UVI, men det är aldrig nån som skickat vidare nån remiss till urolog. Sista gången behövde jag åka till VC, gången innan fick jag recept utan att träffa läkare. 5-6 behandlingar/år har det ju säkert varit, om inte fler, några ggr tom gått så långt som njurbäckeninflammation.


    Förresten. Brukar de skriva ut AB direkt till dig eller odlar de och du får vänta på AB till resultaten kommit?
  • Beccus
    MimsanB skrev 2020-01-19 20:35:43 följande:

    Förresten. Brukar de skriva ut AB direkt till dig eller odlar de och du får vänta på AB till resultaten kommit?


    Dom gånger dom har skrivit ut direkt har jag ändå fått lämna prover för odling, men antibiotika finns ändå tillgängligt innan svar på det här kommit. Skulle odlingen Visa att annan sort behövs så ringer dom och säger det
Svar på tråden Återkommande urinvägsinfektion, Urincur - rsfu