• HEEW

    Tapeter i dåligt skick vid utflytt

    Hej,

    Jag tänkte flytta ifrån min nuvarande lägenhet, men jag har inte bestämt mej för när. Det som får mej att tveka är. Mina tapeter är ganska så gamla, och kommer bytas ut runt mars/april säger de (kunde ha bytts ut för flera år sedan). Men eftersom de är i ganska så dåligt skick, och jag har väl även orsakad lite skada på dem så som skruvhål, och så en ganska så stor "fett-fläck" (typ en 30 cm i diameter) som uppstod för några år sedan då jag låg ner på sängen med huvudet emot väggen en hel del. Det är kanske bara jag som har ovanligt fettigt hår, så det kanske bara en sak som inträffar mej? Men hursomhelst, kan jag råka på att betala för det, trots att tapeterna ändå ska bytas ut? I sådana fall väntar jag tills efter tapeterna har bytts ut. 

  • Svar på tråden Tapeter i dåligt skick vid utflytt
  • Anonym (if)

    Om tapeterna ändå ska bytas är det inget du ska behöva betala. Om du bor kvar så kommer de som de sagt byta dem i mars/april, men om du flyttar ut kommer de byta dem mellan din utflytt och nästa hyresgäst. Det blir ju dessutom lättare för dem att göra det i en tom lägenhet. Jag skulle säga att bor du hos en normal hyresvärd så är det inga problem för dig, är det däremot en som brukar skapa problem så kanske det är skillnad.

  • nnnnnnnn

    Du har väl 3 månaders uppsägningstid? Dvs att om du säger upp lägenheten idag så kan du inte flytta ut förrän mars/april ändå.
    Prata med dem, säg att du antar att det inte spelar någon roll hur dina tapeter ser ut eftersom de ska tapetsera om i mars. Om de säger att de spelar roll så be om att få bli första lägenhet som tapetseras om och att du behöver ett datum.
    Så kan du säga upp lägenheten så att det matchar detta datum.

  • Anonym (Gavel)

    OT, men. I fortsättningen, skaffa en sänggavel till din säng! Blir ju inte speciellt fräscht med fettfläckar på tapeterna.

  • Upload

    Mycket tveksam till att du skulle behöva betala för det. Man har ju en standard av "normalslitage" på en hyresrätt och skruvhål är ju ofta en nödvändighet. Fettfläckar vid sängen är inte så ovanligt som du tror heller. 
    Jag ser det som normalslitage. 

  • Anonym (Bonde)

    Visst slitage av lägenheten ingår i hyran. Om det inte är onaturligt slitage så behöver du inte betala.

Svar på tråden Tapeter i dåligt skick vid utflytt