• Sun 19 Jan 2020 11:49
    647 visningar
    11 svar
    11
    647

    Mamma behandlar mig som en bebis

    Jag är så jävla irriterad just nu.

    Jag är på besök hos min farmor och farfar och varje dag så ringer min mamma och säger åt dom ? Väck X nu? ? gå ut och gå med X nu? och dylikt. Jag blir galen!!!!!! Jag är 22 år och har inte bott hemma sen jag va 18! Vad är det för jävla sätt, tycker att det är kränkande och förminskande, framförallt kontrollerande. Vad anser ni? Rimligt eller orimligt?

  • Svar på tråden Mamma behandlar mig som en bebis
  • Sun 19 Jan 2020 12:28
    #1

    Prata med dom.

  • Sun 19 Jan 2020 12:55
    #2
    +1

    Själv är jag 49 och min mor kan fortfarande ringa och påminna mig om vantar när det är kallt ute.

    Morsor kommer alltid vara morsor. Ta det med humor.

  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 13:32
    #3

    Vad säger o gör dina farföräldrar då? Det är dem du behöver ha diskussionen med, skit i om hon ringer.

    Kan tillägga att min morsa fortfarande presenterar mig som "barnet" inför sina bekanta, jag är över 30..... Verkar som en del vägrar fatta att deras barn faktiskt blir vuxna.

  • Mon 20 Jan 2020 05:52
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-19 13:32:39 följande:
    Vad säger o gör dina farföräldrar då? Det är dem du behöver ha diskussionen med, skit i om hon ringer.

    Kan tillägga att min morsa fortfarande presenterar mig som "barnet" inför sina bekanta, jag är över 30..... Verkar som en del vägrar fatta att deras barn faktiskt blir vuxna.
    Hur vill du bli presenterad då?
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 21 Jan 2020 13:41
    #5
    Långbenopluto skrev 2020-01-20 05:52:45 följande:
    Hur vill du bli presenterad då?
    Vad tror du?? Inte som "det här är barnet" iaf! Normalt säger man väl "det här är min dotter/son X".

    Det spelar ingen roll hur många gånger jag påpekar detta för henne, inget hjälper.
  • Tue 21 Jan 2020 13:52
    #6

    Jag och min sambo är 40+ och båda våra mammor är likadana. När vi hälsade på sambons släktingar utomlands (nordiskt land, helnordiska släktingar) ringde hans mamma till dem och oss hela tiden med förmaningar. ;) Min mamma kallar fortfarande mig och mina syskon (också 40 +) för "ungarna" inför sina vänner.
    Det går aldrig över. Men irritationen över det går över med åldern. ;)

  • Anonym (Känne­r igen)
    Tue 21 Jan 2020 13:55
    #7
    +1

    Vi är nog många som känner igen detta. En mamma är en mamma och hon kommer alltid se sitt barn som en bebis oavsett hur gammalt barnet är.

    Det kommer du märka sen när du själv får barn.

  • Anonym (Släpp det)
    Tue 21 Jan 2020 14:03
    #8

    Jag och min man skulle låna min styvmammas bil (som hon ärvt efter sin farmor) när vi skulle hälsa på en vecka eftersom de själva inte använde den och vi behövde en bil under tiden, hennes pappa, alltså min styvmorfar sa till henne "du ska väl inte låta barnen köra den?" Hon försökte komma på vilka barn han pratade om eftersom vi var över 30...

  • Anonym (hmm)
    Tue 21 Jan 2020 14:11
    #9

    Det här beror ju på hur du är. Har du t.ex en depression så kanske dina föräldrar vill att du ska aktiveras, hade dom inte väckt dig och gått ut och gått med dig så hade du kanske legat och sovit hela dagen t.ex (om du är deprimerad eller annat). 

  • Tue 21 Jan 2020 22:05
    #10
    Anonym (hmm) skrev 2020-01-21 14:11:31 följande:

    Det här beror ju på hur du är. Har du t.ex en depression så kanske dina föräldrar vill att du ska aktiveras, hade dom inte väckt dig och gått ut och gått med dig så hade du kanske legat och sovit hela dagen t.ex (om du är deprimerad eller annat). 


    Absolut, men nu är jag inte deprimerad och har aldrig varit. Blir vara så trött på att bli kontrollerad trots att jag har flyttat hemifrån,( från kiruna till lund, en relativt radikal flytt)...
  • Tue 21 Jan 2020 22:05
    #11
    Anonym (hmm) skrev 2020-01-21 14:11:31 följande:

    Det här beror ju på hur du är. Har du t.ex en depression så kanske dina föräldrar vill att du ska aktiveras, hade dom inte väckt dig och gått ut och gått med dig så hade du kanske legat och sovit hela dagen t.ex (om du är deprimerad eller annat). 


    Absolut, men nu är jag inte deprimerad och har aldrig varit. Blir vara så trött på att bli kontrollerad trots att jag har flyttat hemifrån,( från kiruna till lund, en relativt radikal flytt)...
Svar på tråden Mamma behandlar mig som en bebis