• Anonym (Olov)

    Blivit utförsäkrad men sjuk m läkarintyg, måste jag berätta för min chef om det eller kan jag vara sjuk ändå?

    Jag blev utförsäkrad 2017 från Försäkringskassan. Har en heltidstjänst men varit sjukskriven 75% sen flera år hos min arbetsgivare med giltiga läkarintyg eftersom jag inte kunnat jobba och jag och min fru tagit den ekonomiska smällen för det.

    Efter en konflikt med facket kom det fram att jag är utförsäkrad hos kassan och då menar arbetsgivaren att det kan innebära olovlig frånvaro för mig i alla dom här åren. Facket visste väl inte riktigt. Kan det stämma?

  • Svar på tråden Blivit utförsäkrad men sjuk m läkarintyg, måste jag berätta för min chef om det eller kan jag vara sjuk ändå?
  • Anonym (Olov)

    Och kan jag bli återbetalningsskyldig?

  • Anonym (Olov)
    Långbenopluto skrev 2020-01-19 12:58:41 följande:

    Nä. det låter konstigt, du har ju inte fått nån sjuklön av arbetsgivaren.


    Jo det har jag ju både för sjukpenninggrundande semester tidigare år och andra korttidssjukskrivningar sen dess.....
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Olov) skrev 2020-01-19 13:02:05 följande:

    Jo det har jag ju både för sjukpenninggrundande semester tidigare år och andra korttidssjukskrivningar sen dess.....


    Du kan väl fortfarande vara sjukskriven om läkare anser att det krävs? Tror jag...

    Att du sen inte är beviljad sjukpenning är ju mer en ekonomisk fråga. Klarar ni er på en inkomst så är det ju upp till er...

    Om du sen blir återbetalningsskyldig vet jag inte.
  • Anonym (Olov)
    Anonym (Sjuk) skrev 2020-01-19 13:04:56 följande:
    Du kan väl fortfarande vara sjukskriven om läkare anser att det krävs? Tror jag...

    Att du sen inte är beviljad sjukpenning är ju mer en ekonomisk fråga. Klarar ni er på en inkomst så är det ju upp till er...

    Om du sen blir återbetalningsskyldig vet jag inte.
    Enligt arbetsgivaren är ett läkarintyg bara rekommendationer och att det i egentlig mening bara är försäkringskassan som har det slutliga ordet..... Och att jag skulle ha meddelat att jag blivit utförsäkrad till arbetsgivaren.
  • Anonym (E)

    Du blir inte återbetalningsskyldig och så länge du har ett sjukintyg från läkare så kan inte din arbetsgivare göra någonting. Arbetsgivaren har ingenting att göra med huruvida du får ersättning från FK eller ej. Det är läkaren som avgör om du har förmåga att arbeta på ditt jobb eller ej.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Olov) skrev 2020-01-19 13:06:32 följande:
    Enligt arbetsgivaren är ett läkarintyg bara rekommendationer och att det i egentlig mening bara är försäkringskassan som har det slutliga ordet..... Och att jag skulle ha meddelat att jag blivit utförsäkrad till arbetsgivaren.
    Ag betalar ju bara sjuklön de första 14 dagarna så det är bara under den tiden du ska kunna bli återbetalningsskyldig isf, vet inte hur semestern osv funkar däremot. Jag misstänker att Fk kommer att informera din ag om att du blivit utskriven iaf eftersom ag har skyldighet att följa en plan för att få dig tillbaka i arbete.

    Här är lite info som vänder sig till ag men som du kanske skulle vara intresserad av. https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukdom-och-skada/sjuk-medarbetare-dag-1-90
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2020-01-19 13:19:15 följande:

    Du blir inte återbetalningsskyldig och så länge du har ett sjukintyg från läkare så kan inte din arbetsgivare göra någonting. Arbetsgivaren har ingenting att göra med huruvida du får ersättning från FK eller ej. Det är läkaren som avgör om du har förmåga att arbeta på ditt jobb eller ej.


    Stämmer inte riktigt. Enligt vad jag nyss läst på om detta så är det Fk som avgör huruvida arbetstagaren har arbetsförmåga eller inte, det vet nog de flesta om vid det här laget. Med det sagt betyder det alltså att deras beslut trumfar läkarens rekommendationer, om Fk anser att en människa har möjlighet att återgå till arbete är det tydligen det som gäller. Det har alltså inte med pengar att göra utan arbetsförmåga.

  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-19 13:26:38 följande:

    Stämmer inte riktigt. Enligt vad jag nyss läst på om detta så är det Fk som avgör huruvida arbetstagaren har arbetsförmåga eller inte, det vet nog de flesta om vid det här laget. Med det sagt betyder det alltså att deras beslut trumfar läkarens rekommendationer, om Fk anser att en människa har möjlighet att återgå till arbete är det tydligen det som gäller. Det har alltså inte med pengar att göra utan arbetsförmåga.


    Jag befann mig precis i denna sista själv och det jag skrev i mitt inlägg ovan är vad FK samt fack sa till mig.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2020-01-19 13:28:21 följande:
    Jag befann mig precis i denna sista själv och det jag skrev i mitt inlägg ovan är vad FK samt fack sa till mig.
    Då är det väldigt mycket dubbel information som de ger ut med andra ord, vilket inte gör det lättare för oss vanliga dödliga direkt.
  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-19 13:34:48 följande:

    Då är det väldigt mycket dubbel information som de ger ut med andra ord, vilket inte gör det lättare för oss vanliga dödliga direkt.


    Nej hela systemet är väldigt krångligt. Jag har varit sjukskriven till och från, långa och korta perioder hela mitt arbetsliv och väldigt mycket beror på vilken handläggare man får. Tyvärr. Det borde vara samma, men det kan skilja enormt mycket trots identiska sjukintyg. Helt galet.
  • Anonym (gzzs)

    Man behöver ju inte ens blanda in FK i en sjukskrivning. Bara om man vill ha ersättning från dem.
    I annat fall kan du få 2 veckor av ag, och sedan använder du egna pengar, tex sparade eller från ditt företag.

  • CitronTulo
    Anonym (Olov) skrev 2020-01-19 13:02:05 följande:

    Jo det har jag ju både för sjukpenninggrundande semester tidigare år och andra korttidssjukskrivningar sen dess.....


    Fast du ska ju inte få någon sjuklön från AG om du redan är sjukskriven? Då ska du bara ändra omfattning på sjukskrivningen hos FK!

    AG och FK bör ha haft kontakt i samband med att du blev utförsäkrad och gjort upp en plan för återgång i arbete? Kan inte se att du gjort något fel, du har ju lämnat in sjukintyg till AG som denne behöver för att registrera sjukfrånvaro. Sen att du inte fått sjukpenning ska inte spela någon roll!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2020-01-19 13:37:20 följande:
    Nej hela systemet är väldigt krångligt. Jag har varit sjukskriven till och från, långa och korta perioder hela mitt arbetsliv och väldigt mycket beror på vilken handläggare man får. Tyvärr. Det borde vara samma, men det kan skilja enormt mycket trots identiska sjukintyg. Helt galet.
    Kan säga att det är samma när det handlar om socialhandläggare! När jag var ung och nyutflyttad hemifrån fick jag ekonomiskt bistånd som det så fint heter och i vår lilla stad fanns bara typ två handläggare för ungdomar. Hade man tur fick man den snälla som inte alltid följde reglerna och man kunde få rätt många chanser om man kanske inte följde överenskommelser helt hundra. Jag fick däremot paragrafryttaren som hellre fällde än friade...

    Men det är väl så generellt, har man att göra med människor som tar beslut och inte robotar så spelar det stor roll vem man hamnar hos.
  • CitronTulo
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-19 13:26:38 följande:

    Stämmer inte riktigt. Enligt vad jag nyss läst på om detta så är det Fk som avgör huruvida arbetstagaren har arbetsförmåga eller inte, det vet nog de flesta om vid det här laget. Med det sagt betyder det alltså att deras beslut trumfar läkarens rekommendationer, om Fk anser att en människa har möjlighet att återgå till arbete är det tydligen det som gäller. Det har alltså inte med pengar att göra utan arbetsförmåga.


    FK bedömer om personen har rätt till sjukpenning. En person kan ändå bli sjukskriven av en läkare men inte få sjukpenningen godkänd. Kanske svårt att förklara, men att vara sjukskriven och ha rätt till sjukpenning är två skilda saker.
  • Anonym (gzzs)
    CitronTulo skrev 2020-01-19 13:51:11 följande:

    FK bedömer om personen har rätt till sjukpenning. En person kan ändå bli sjukskriven av en läkare men inte få sjukpenningen godkänd. Kanske svårt att förklara, men att vara sjukskriven och ha rätt till sjukpenning är två skilda saker.


    Det är samma som att en verkstad kan intyga att bilen är sönder men det innebär inte nödvändigtvis att du får pengar från försäkringen tills den funkar.
  • CitronTulo
    Anonym (gzzs) skrev 2020-01-19 19:25:53 följande:

    Det är samma som att en verkstad kan intyga att bilen är sönder men det innebär inte nödvändigtvis att du får pengar från försäkringen tills den funkar.


    Precis så! Mycket bra förklaring!
Svar på tråden Blivit utförsäkrad men sjuk m läkarintyg, måste jag berätta för min chef om det eller kan jag vara sjuk ändå?