• Anonym (Kaffedraken)

    Behöver lite hjälp om gymnasievalet

    Hej!
    Jag ska välja gymnasium, men jag behöver lite hjälp; kommer förmodligen glömmer att fråga om detta i skolan och föräldrarna kan inte hjälpa.
    Har två val som jag gillar mest: speldesign och engelsklärare/professor. Är inte säker på om jag kan vara någon av de, men det är de två saker jag är bra på.
    Jag skulle dock vilja vara en engelsk professor; är passionerad om engelska, gillar att snacka och det är (enligt min mening) bättre på lång sikt.

    Men 9:an gick jätte dåligt för mig. Har 250 i merit och ett F i matte (hade 280 merit i 8:an och allt var bra). Livet älskar mig jätte mycket!
    Men skulle jag kunna bli professor i engelska? Eller skulle det vara bättre för mig att vara speldesigner om jag inte kan? Hur blir jag ens en engelsk professor? Vilket gymnasium ska jag ta mig i?

    Jag skulle uppskatta alla insikter!
  • Svar på tråden Behöver lite hjälp om gymnasievalet
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du måste jobba stenhårt denna våren för att få upp din matte till minst E.
    Antar att du har ett A i engelska med tanke på dina planer för framtiden, så se till att du behåller det betyget med.

    Sen kan du välja en utbildning som ger behörighet till högskolan, så om du vill kan du läsa speldesign bara se till att du får alla extra engelskakurser som skolan kan ge och se till att få bra betyg.

    Sen är det stor skillnad på att bli engelskalärare och proffessor, för att bli engelsklärare på gymnasiet så läser du 10 terminer = 5 år på lärarhögskolan efter du är klar med gymnasiet. Googla antagningspoäng på det universitet/högskola du är intresserad av att läsa på.
    För att bli professor behöver du läsa mycket mycket längre, en snabb googling gav detta:
    Den normala studiegången brukar vara:
    kandidat -> master -> doktorand -> FD -> docent -> professor.
    Kandidaten är tre år, master två år, doktorand minst fyra (oftast fem), docent är ytterligare fyra år av forskning. Som minst är det alltså 3+2+4+4 = tretton år av faktiska studier/forskning.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du gillar engelska så välj humanistiska programmet. Du får läsa både engelska och andra språk och lär dig mycket som du har nytta av om du tänker jobba med engelska senare. Efter gymnasiet behöver du läsa engelska på universitetet och så småningom, ja då kan man bli professor men det tar förstås flera år och längre studier än gymnasiet. Men gillar du språk så kör! 

    Speldesigner är det många som vill bli och visst kan du välja en sån profil men du får kolla på vilka skolor som har en sån, alla har inte. De skolor jag känner till med spelprofil är elprogrammet och vissa tekniska inriktningar och är man inte intresserad av sånt så blir det nog inget bra. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Och i brist på humanistiska - som på många håll inte erbjuds - samhäll!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du inte har så höga betyg, välj ett program med färre teoretiska ämnen och fler praktiska ämnen istället. Ta det som verkar kul, inte det som vännerna väljer eller som föräldrarna tycker.  Välj ett gymnasium med gott rykte, fundera på om avståndet är viktigt eller om du kan tänka dig pendla. Har du roligt ökar studiemotivationen. Drama, musik, media, frisör, florist....det är inte speldesign men att skapa drama, musik, media, forma hår, blombuketter etc är ju design. Speldesign kräver goda mattekunskaper, när man programmerar i spelen i datorn. Engelska har väl alla program? Men annars kan du väl lägga till det?
    Lycka till!
    I värsta fall får du väl gå om ett år om du inte trivs...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är det specifikt professor du vill bli, eller lärare (i grundskola eller gymnasieskola)? Det är betydande skillnad på längd på utbildningen och möjlighet till jobb efteråt. Professor i sitt ämne är det ytterst få som kan bli. Först måste man gå en grundutbildning, sedan bli antagen till en forskarutbildning och så småningom efter år av meriterande forskning och undervisning på universitet kanske man kan knipa en professor-tjänst. Det engelska ordet "associate professor" motsvaras av docent på svenska och det kan man uppnå efter att man avlagt doktorsexamen och forskat ytterligare ett tag. Den titeln begränsas inte utav lediga tjänster, men man måste vara beredd att själv dra in sin finansiering i form av forskningsanslag.

    Om du inte är duktig i matte kanske inte speldesign är rätt val.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har en son som var lite som du. Han var jätteintresserad av engelska och spel, men totalt ointresserad av skolan. Han valde till sist Media (en inriktning på det Estetiska programmet). Det kanske finns något sådant med lämplig inriktning? Se till att välj ämnen så att du blir behörig till de eventuella högskole/universitetsprogram du kan tänkas vara intresserad av längre fram.

    Min son valde sedan att läsa till gymnasielärare med engelska som det ena ämnet. Nu kom han inte in med engelska som första ämne, men han kom in med sitt "andra" ämne som första ämne. Men då fick han ju med engelskan som ämne nummer två.

Svar på tråden Behöver lite hjälp om gymnasievalet