• Jessica789

    Gravid men vet ej sista mensens första dag.

    Som de står i rubriken, vet ej sista mensens första dag då jag haft p-stav o sedan minipiller.

    Slutade med minipiller den 15/12, och nu har jag blivit gravid.

    Hur räknar man då, får man göra ultraljud för att beräkna hur långt gången man är.

    Eller det kanske chansar på ungefärlig befruktning då de inte handlar om så lång tid?!

    När gör man första ultraljudet?

  • Svar på tråden Gravid men vet ej sista mensens första dag.
  • Pimpinellan

    RUL brukar vara runt v.18-20. Vissa får göra VUL vid stor osäkerhet ang. graviditetslängden och vissa får göra VUL eller UL  runt v.12 i samband med KUB eller NUPP eller vad det nu heter. Du kan alltid boka ett privat VUL också.

  • JLES

    Ring MVC och boka tid för hälsosamtal och inskrivning. Om BM anser att din graviditet behöver dateras kommer du remitteras till ett VUL. :) 

  • Jessica789
    Pimpinellan skrev 2020-01-19 18:24:19 följande:

    RUL brukar vara runt v.18-20. Vissa får göra VUL vid stor osäkerhet ang. graviditetslängden och vissa får göra VUL eller UL  runt v.12 i samband med KUB eller NUPP eller vad det nu heter. Du kan alltid boka ett privat VUL också.


    Okej, jo men att rul är då visste jag.

    Har ett barn sen innan, men kompisar som fått barn har gjort ett tidigt ul.

    Tänkte när detta tidiga var ungefär.

    Tack för svar iaf :)
  • Jessica789
    JLES skrev 2020-01-19 18:38:44 följande:

    Ring MVC och boka tid för hälsosamtal och inskrivning. Om BM anser att din graviditet behöver dateras kommer du remitteras till ett VUL. :) 


    Ska göra de imorgon tror jag.

    Aha okej, de är så de funkar. Tack :)
  • Pimpinellan
    Jessica789 skrev 2020-01-19 18:40:54 följande:
    Okej, jo men att rul är då visste jag.
    Har ett barn sen innan, men kompisar som fått barn har gjort ett tidigt ul.
    Tänkte när detta tidiga var ungefär.
    Tack för svar iaf :)
    Regelrätta VUL eller UL före RUL förekommer i vissa regioner (f.d landsting), men inte i alla. I vissa får bara de över 35 kollas. Ring och fråga och får du inget så kan du som sagt boka privat.
  • Jessica789
    Pimpinellan skrev 2020-01-19 21:28:44 följande:

    Regelrätta VUL eller UL före RUL förekommer i vissa regioner (f.d landsting), men inte i alla. I vissa får bara de över 35 kollas. Ring och fråga och får du inget så kan du som sagt boka privat.


    Tack för svar :)

    Tänkte att jag ska ringa imorgon :)
Svar på tråden Gravid men vet ej sista mensens första dag.