• Anonym (Ts)

    Vad innebär en skilsmässa praktiskt?

    Om man ska skilja sej och har barn och hus samt diverse gemensamma lån, hur mycket tror ni att en skilsmässa kan landa på? Egna erfarenheter?

    Vad behöver man tänka på praktiskt?

    Finns det något mer som kan komma fram som man behöver ordna innan man skiljer sej?

    Berätta era historier! Behöver tips!

  • Svar på tråden Vad innebär en skilsmässa praktiskt?
  • Anonym (Annika)
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-19 20:01:11 följande:

    Om man ska skilja sej och har barn och hus samt diverse gemensamma lån, hur mycket tror ni att en skilsmässa kan landa på? Egna erfarenheter?

    Vad behöver man tänka på praktiskt?

    Finns det något mer som kan komma fram som man behöver ordna innan man skiljer sej?

    Berätta era historier! Behöver tips!


    Hur mycket en skilsmässa kostar är svårt att svara på. Själva ansökan kostar inte så mycket. Det som kostar mest är ju de ökade kostnaderna med var sitt boende. Flytt, nya möbler osv. Om man vill ha hjälp att göra bodelningen kostar det också pengar. 
    Det finns jättemycket info på nätet om du googlar. Det är så mycket fakta, och svårt att veta vad som gäller dig, och så mycket att skriva, och lätt att skriva något fel, så jag avvaktar, och svarar gärna på konkreta frågor och funderingar du har.
  • Anonym (Ts)

    Det finns inget annat att tänka på än barnen, pengarna, huset, något jag har missat? Jag kmr googla en hel del men vill ha verkliga händelser att läsa om. tack för ditt svar

  • MammaTillDansband

    Ansökan om skilsmässa kostar 900 kr.
    Bodelningen (alltså att bestämma vem som ska ha vad) kan ni göra själva om ni är överens, även om många tar hjälp av proffs med att skriva själva bodelningsavtalet. 

  • Anonym (Z)
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-19 23:18:02 följande:

    Det finns inget annat att tänka på än barnen, pengarna, huset, något jag har missat? Jag kmr googla en hel del men vill ha verkliga händelser att läsa om. tack för ditt svar


    Allt man äger ska värderas och tas upp i bodelningen. Det kan man göra själv, beroende på vad det gäller förstås.
Svar på tråden Vad innebär en skilsmässa praktiskt?